با مدیریت نظام پولی و ارزی کشور،افزایش قیمت سوخت کمترین اثر تورمی را خواهد داشت

خبرگزاری پانا:رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که با مدیریت نظام پولی، بانکی و نقدینگی کشور می‌توان تبعات افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به نحوی کنترل کرد که فشار بر زندگی مردم هم کمتر شود.

کد مطلب: ۱۸۳۵۸۵
لینک کوتاه کپی شد

ایسنا نوشت:

میرکاظمی اظهار کرد: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها تا پایان برنامه پنجم توسعه قیمت حامل‌های انرژی در داخل باید به 90 درصد قیمت فوب خلیج‌فارس برسد اما به دلیل اینکه نرخ ارز در سال‌های گذشته تغییر زیادی داشت و افزایش پیدا کرد، فاصله قیمت حامل‌های انرژی در داخل با قیمت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر شده است و وقتی امروز به قانون نگاه می‌کنیم که تا پایان برنامه باید به قیمت منطقه برسیم می‌بینیم که فاصله زیادی وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر متوسط مصرف هر متر مکعب گاز 70 تومان است در حالیکه قیمت بین‌المللی 45 سنت است که با دلار دو هزار و 650 تومان هم اختلاف بسیار زیاد خواهد بود. حالا ما چقدر قیمت گاز را افزایش دهیم که به فوب خلیج فارس برسیم به ویژه اینکه سال آینده هم سال پایانی برنامه پنجم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت برق، نفت و گاز در داخل کشور با قیمت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تفاوت زیادی دارد، اظهار کرد: ما یا باید قانون را اصلاح کنیم یا دولت به تدریج قیمت حامل‌های انرژی را به گونه‌ای تغییر دهد که کمترین اثر تورمی را داشته باشد یعنی قیمت حامل‌هایی را بیشتر افزایش دهد که کمترین اثر را در هزینه خانوار بخصوص دهک‌های پایین داشته باشد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهاد دولت و مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده، خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم به قانون عمل کنیم باید درآمد بیشتری را از قیمت حامل‌های انرژی پیش‌بینی می‌کردیم اما به خاطر شرایط اقتصادی و اینکه فشار به مردم وارد نشود عدد پیشنهادی دولت یعنی 52 هزار میلیارد تومان به عنوان درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی پذیرفته شده در این شرایط هنوز هم باید یازده هزار میلیارد از بودجه عمومی برداشت شود.

وی با بیان اینکه نحوه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده به عهده دولت است، گفت: دولت باید بر اساس کار کارشناسی قیمت‌ها را به گونه‌ای تعیین کند که اثر تورمی آن در زندگی مردم کمتر شود.

میرکاظمی با بیان اینکه رشد مصرف بنزین در حال عادی شدن است، تصریح کرد: در آغاز اجرای هدفمندی یارانه‌ها با افزایش قیمت بنزین شاهد کاهش مصرف بودیم اما متاسفانه در سال جاری و سال قبل هفت درصد رشد مصرف داشتیم در حالیکه هیچ کشوری در رکود هفت درصد رشد مصرف حامل‌های انرژی ندارد. سوال اینجاست که چرا وقتی تولید منفی است مصرف بالا می‌رود. طبیعتا وقتی در تورم قیمت حامل‌های انرژی پایین باشد افزایش تقاضا اتفاق می‌افتد مثلا گاز 70 تومانی در گذشته بازدارنده بود اما امروز دیگر بازدارنده نیست و مصرف در حال بالا رفتن است در نتیجه تامین آن برای دستگاه‌های تولیدکننده انرژی مشکل می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم مدیریت بر مصرف انرژی در داخل کشور، اظهار کرد: در هیچ کجای دنیا اینطور نیست که مدیریت بر تقاضا صورت نگیرد اما در مقابل مدام نیروگاه ساخته شود. ما باید با سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی، مصرف داخلی را کنترل کنیم و شدت انرژی را اصلاح کنیم البته مهم است که از بعد اقتصادی هم چه تبعاتی وجود دارد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر تورمی افزایش قیمت حامل‌های انرژی در اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته قیمت حامل‌های انرژی افزایش نداشته اما چرا تورم 40 درصد بوده است پس ریشه‌های تورم در جای دیگری است که مهم‌تر از تورم هدفمندی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.

میرکاظمی در پایان با تاکید بر لزوم مدیریت نظام پولی،‌ ارزی، بانکی و نقدینگی در کشور، خاطرنشان کرد: در صورت مدیریت این سیستم‌ها، تغییر قیمت حامل‌های انرژی کمترین اثر تورمی را بر زندگی مردم خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار