یارانه های غیر نقدی افزایش اشتغال داخلی را به دنبال دارد

خبرگزاری پانا: یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یارانه های غیر نقدی با افزایش تقاضا برای کالاهای تولید کشور افزایش اشتغال داخلی را به همراه دار

کد مطلب: ۱۷۲۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس خبر پانا ، محمد دالمن پور در گفتگو با خبرنگار پانا افزود: تشخیص نوع یارانه اعطایی و اینکه آیا یارانه های پرداختی به صورت نقدی، یا در قالب سبد کالایی و غیرنقدی و یا ترکیبی از هر دو باشد، مستلزم شناسایی ترجیحات مصرف کنندگان با توجه به ویژگی های اطلاعات خانوار است .

وی یادآورشد: به طور معمول گفته می شود که یارانه نقدی مطلوبیت بیشتری برای خانوار به همراه دارد، چرا که هر خانواری و فرد تصمیم گیرنده بهتر می داند که اولویت های اصلی و ضرورت های زندگی خود و خانواده شامل چه مسائلی است .

دالمن پور افزود: تحقق این مهم نیازمند آن است که در مرحله نخست خانوار ضرورت های زندگی خود را به درستی تشخیص داده و سپس به هنگام هزینه کرد درآمدهای خود که شامل درآمد های ناشی از یارانه نیز می باشد، به همان شکل که تشخیص داده،عمل کند .

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: مهمتر از همه اولویت ها خانوارها باید در مسیر اهداف و سیاست های برنامه ریز دولتی انجام شود .

وی اظهار کرد: درصورتی که یارانه نقدی صرف اولویتهای اصلی خانوار مانند تغذیه سالم ، آموزش و بهداشت، که در مسیر مصالح اجتماعی و در افزایش سطح اگاهی و سطح سلامت افراد جامعه تعیین شده، هزینه نشود بهتر است، حمایت های دولتی به شکل غیر نقدی و عموما شامل کالاهایی که سطح این توانای ها را افزایش می دهد باشد .

دالمن پور افزود: از سوی دیگر اگر یارانه های نقدی دارای آثار تورمی باشند همانگونه که در سالهای گذشته به وقوع پیوست به مرور زمان قدرت خرید و ارزش واقعی یارانه های پرداختی کاهش می یابد .

وی یادآورشد: در این حالت توزیع یارانه به شکل غیر نقدی و در قالب کالاهایی که بیشترین فایده اجتماعی را ایجاد می کند ، مناسب تر است .

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: در صورتی که اطلاعات دقیق و کاملی در اختیار دولت ها نباشد پرداخت پول نقد روش مناسبی نیست ، و به اخلاق کاری لطمه زده و باعث افزایش تورم می شود .

وی اظهار کرد: این مهم انگیزه را در ارایه اطلاعات نادرست افزایش می دهد و در مجموع عزت نفس افراد را از بین می برد .

دالمن پور افزود: رعایت موارد اعلام شده افراد فقیر و کم بضاعت جامعه را به نیروی کاری مستعد و توانمند برای کسب درآمد و آماده برای اشتغال تبدیل می کند .

وی یادآورشد: دولت ها وظیفه دیگری نیز بر عهده دارند و آن این است که با ایجاد سرمایه گذاری های زیر بنایی در بخش های مختلف اقتصادی زمینه اشتغال آحاد افراد جامعه را افزایش داده و بدین ترتیب با کاهش بیکاری زمینه های فقر نیز کاهش می یابد .

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: افزایش عزت نفس انسان ها بخش دیگری از مقوله عدالت است که گاهی مواقع توسط دولت ها فراموش می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار