انار میوه پرخاصیت پاییزی

خبرگزاری پانا:انار میوه پرخاصیت پاییزی است و یک عدد آن ۴۰ درصد نیاز روزانه شخص به ویتامین سی را تامین میکند. همچنین انار منبعی غنی از اسید فولیک و آنتی آکسیدان است.

کد مطلب: ۱۴۹۳۰۸
لینک کوتاه کپی شد

انار یكی از میوه هایی است كه از قدیم وجود داشته است حتی در كتب مقدس چندین بار نام آن ذكر شده است . هومر شاعر معروف یونان در كتاب خود (اودیسه) از آن نام برده است . معروف است كه حضرت سلیمان باغ بزرگی پر از درخت های انار داشته كه به آن عشق می ورزیده است .

درخت انار بومی ایران و مناطق مجاور آن است . كلمه انگلیسی Pomegranate از زبان یونانی مشتق شده كه به معنی (سیب با هسته های زیاد) می باشد.

انار درخت كوچكی است كه ارتفاع آن تا 6 متر می رسد و در مناطق نیمه گرمسیری می روید . شاخه های آن كمی تیغدار و برگهای آن متقابل، شفاف و ساده است .

گلهای انار درشت برنگ قرمز اناری ولی بی بو می باشد . میوه آن كروی با اندازه های مختلف دارای پوستی قرمز رنگ و یا زرد رنگ است.

رویهم رفته در حدود بیست نوع مختلف انار در دنیا موجود است .

گفتنی است انار اولین بار در شرق ایران یافت شد و بعد به هندوستان، آفریقا، چین، اروپا و آمریکا برده شد . برای هزاران سال انار به عنوان گنجینه قدرت شناخته می شد. انسان ها برای زیبا تر شدن از این میوه استفاده می کردند. در مصر، مردگان را با انار دفن می کردند .

حضرت محمد (ص) فرموده اند: "هرکس انار بخورد، کینه و دشمنی را از خود دور کرده است ."

انار دارای خاصیت هایی از جمله خاصیت آنتی اکسیدانی، حفاظت از بدن در برابر استرس ها، جلوگیری از تصلب شرایین و بیماری قلبی، جلوگیری از کلسترول بد، جلوگیری از لخته شدن خون می باشد.

همچنین انار موجب کاهش فشار خون بالا و کاهش چربی خون می شود .

تحقیقات نشان داده است که اگر روزی سه چهارم لیوان آب انار بنوشید و این کار را مدت 3 ماه انجام دهید، مقدار اکسیژن بیشتری به قلب می رود و باعث سلامتی قلب می شود .

قند موجود در آب انار همانند قند موجود در آب دیگر میوه ها است. از این نظر بیماران مبتلا به دیابت باید در مصرف آن احتیاط کنند و در این مورد با پزشک خود مشورت کنند .

شایان ذکر است انار، از بی نظمی و اختلال در کار کلیه ها کاهد و به طور کلی ادرارآور است .

افرادی که در هفته 2 لیوان یا بیشتر آب انار می نوشند، احتمال پیشرفت و بروز آلزایمر در آن ها نسبت به افرادی که در هفته نصف لیوان آب انار مصرف می کنند، 76 درصد کمتر است .

شایان ذکر است هسته انار از پیرشدن پوست جلوگیری می کند، اگر می خواهید جوان بمانید، انار مصرف کنید، زیرا خوردن انار باعث می شود که 6 سال جوان تر به نظر آیید .

همچنین مادران باردار روزانه نصف لیوان آب انار مصرف کنند تا از زود به دنیا آمدن و از صدمات مغزی در نوزاد خود جلوگیری کنند .

انار منبع خوب ویتامین های A ، E ، C ، B3 و اسید فولیک، پتاسیم و فیبر است.

کسانی که قصد کاهش وزن دارند، به جدول زیر دقت کنند :

یک واحد انار که معادل یک عدد انار متوسط یا 154 گرم انار است، مواد مغذی زیر را دارد :

مواد مغذی موجود در انار

مقدار

آب

124/69 گرم

انرژی

105 کالری

پروتئین

1/46 گرم

فیبر

0/9 گرم

قند

25/52 گرم

آب انار تازه بهتر است یا آب انار پاستوریزه یا بسته بندی شده در پلاستیک؟

آب انار تازه که خود فرد می گیرد، بسیار بهتر از آب انار پاستوریزه است. آب انار واقعی دارای ویتامین و املاح است. آب انار حدود 16 درصد نیاز فرد به ویتامین C را تامین می کند و همچنین منبع خوب ویتامین B5 ، پتاسیم و آنتی اکسیدان است .

حرارت زیاد در حین پاستوریزه کردن، موجب از بین رفتن مقداری از مواد مغذی موجود در انار می شود .

خوشبختانه امروزه، همه ی ما از مضرات نگه داری مواد در ظروف پلاستیکی آگاه هستیم. قوطی پلاستیکی، مواد شیمیایی را به محتویات داخل قوطی تزریق می کند که این مواد برای سلامتی خطرناک است .

به جای داروهای شیمیایی برای سلامت قلب بهتر نیست که از این میوه گرانبها استفاده کنیم؟

به راستی می توانیم سلامتی و خوشحالی خود را با انار تضمین کنیم . پس بیایید از هم اکنون انار را جزو برنامه غذایی روزانه ی خود قرار دهیم .

مضرات :
كسانیكه سرد مزاج هستند نباید در خوردن انار افراط كنند . زیرا معده را سست كرده و ایجاد نفخ می كند . اینگونه افراد باید انار را با زنجبیل بخورند . جوشانده پوست درخت و پوست ریشه آن كه برای رفع كرم بكار می رود ممكن است ایجاد سرگیجه و استفراغ كند . بهر حال در خوردن جوشانده آن باید احتیاط كرد و این كار باید تحت نظر متخصص انجام گیرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار