برداشت ۳۰۰ تن انار درشهرستان خلخال

اردبیل(پانا)-پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۰۰ تن انار از باغات شهرستان خلخال برداشت و روانه بازار مصرف شود.

کد مطلب: ۱۲۲۳۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
برداشت ۳۰۰ تن انار درشهرستان خلخال

محمد شادخاطر، مدیر جهادکشاورزی خلخال گفت: برداشت محصول انار از باغ‌های میوه مناطق نیمه گرمسیری آغاز شده و طبق پیش‌بینی امسال بیش از ۳۰۰ تن محصول انار از این شهرستان روانه بازار مصرف می‌شود.
وی اعلام کرد: بیش از ۳۵ هکتار از اراضی باغی مناطق نیمه‌گرمسیری این شهرستان در بخش خورش‌رستم به کشت انار اختصاص یافته و ۲۰ هکتار آن بارور بود که بطور میانگین در هر هکتار ۱۵ تن محصول تولید شده است.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه در سال گذشته نیز نزدیک به ۳۰۰ تن انار در این شهرستان تولید شد، اظهار کرد: با وجود تاثیر مستقیم خشکسالی و کم‌آبی در برخی از مناطق این شهرستان بر روند تولید محصولات سردرختی باغی محصول انار منطقه خورش‌رستم از گزند آسیب گرما و خشکسالی در امان مانده است.
شاد خاطر، بیشترین سهم انار تولیدی این شهرستان را ارقام شاه‌بار شیرین، ترش، ملس، ساوه و طارم ذکر کرد که در باغ‌های انار روستا‌های نمهیل، برندق، چنارلیق، کمر، جعفرآباد و زاویه جعفرآباد از توابع بخش خورش‌رستم این شهرستان تولید می‌شود.
وی گفت: از بین روستا‌های تولیدکننده انار خلخال روستای نمهیل در بخش خورش‌رستم شمالی بیشترین سطح کشت و تولید این محصول کشاورزی و باغی پرفروش را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال بیان کرد: می‌توان با مدیریت و بهره‌گیری از کیفیت و ماندگاری این انار، در زمینه ایجاد کارگاه‌ها و کارخانه‌های فرآورده تبدیلی نیز قدم‌های خوبی برداشت که به غیر از مصرف خام آن، پخت رب انار که ارزش افزوده میوه انار را چندین برابر افزایش می‌دهد، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده زمینه اشتغال جمعی از اهالی روستا‌های منطقه را فراهم کرد.
شادخاطر گفت: توصیه می‌شود؛ باغداران با توجه به روند کم‌آبی و حفظ احتیاط برای آبیاری باغات در فصل‌های خشک و کم باران حتما با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی و استفاده از الگو‌های نوین آبیاری تحت فشار و کم فشار بیشترین بهره را از باغات خود ببرند.
وی افزود: درخت انار نسبت به سرما حساس بوده و در دمای کمتر از ۱۲ درجه سانتی‌گراد که بیش از ۲ روز استمرار یابد تاج درخت از بین رفته و در شرایط دمایی سرد حتی ریشه درخت نیز آسیب‌دیده و از بین می‌رود.
گفتنی است:برداشت میوه انار هرچند برخلاف محصول گردو که همراه با خطرات سقوط از درختان بلند است، آسان‌تر بوده، ولی حمل و نقل محصول پس از برداشت و به لحاظ قرار گرفتن باغ‌های انار در سراشیبی دره‌ها و دل کوهستان هزینه‌بر است.
شهرستان خلخال دارای بیش از ۴۵ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی است که از این میزان ٧ هزار و ۵۰۰ هکتار به باغ‌های میوه اختصاص یافته و میوه‌هایی همچون انار، پسته، زیتون و انجیر از باغ‌های میوه مناطق نیمه گرمسیری حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در بخش خورش‌رستم تولید می‌شود.

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که انار می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش دهد.
درون انار دو ماده وجود دارد که در واقع اکثر خواص انار را مدیون آن‌ها هستیم.
پونیکالاجین (Punicalagin)که این ماده یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که هم در آب آنار و هم در پوست انار پیدا می‌شود و پونیسیک اسید (Punicic acid)که این اسید درون روغن هسته انار یافت می‌شود و جزء اسید‌های چرب اصلی دانه‌های انار است. این ماده یکی از اسید‌های چرب امگا ۶ است.
انار یکی از مفیدترین میوه‌ها و شامل مواد مغذی و طبیعی مورد نیاز بدن انسان است. انار خواص بسیار گسترده‌ای دارد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های جدی شامل بیماری قلبی، سرطان، آرتروز و التهاب مفصل و مشکلات گوارشی را کاهش دهد.

گذشته از این انار برای مراقبت از پوست و مو ترکیبات مفید و اثربخشی دارد. اما انار تاثیرات خارق‌العاده دیگری مانند بهبود حافظه و افزایش تاثیر ورزش بر بدن را هم دارد. این موارد در کنار هم خواص انار را به‌عنوان یک میوه کامل می‌سازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار