نسل جدید بمب‌یاب‌ها، مبتنی بر امواج صوتی

خبرگزاری پانا:محققان آمریکایی نسل جدیدی از دستگاه‌های بمب‌یاب را توسعه داده‌اند که با استفاده از امواج صوتی، قادر به تشخیص مواد منفجره از راه دور است.

کد مطلب: ۱۴۶۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، برای استفاده از دستگاه‌های بمب یاب موجود باید تا حد امکان به سوژه احتمالی بمب گذاری شده نزدیک شد، اما با کمک امواج صوتی امکان تشخیص مواد منفجره از راه دور فراهم می شود.

محققان دانشگاه پوردو با همکاری دانشکده معادن کلرادو،‌ سیستم جدیدی را توسعه داده اند که برای تشخیص مواد منفجره از فاصله ایمن، از امواج صوتی استفاده می کند.

در این سیستم از آرایه های صوتی فاز بندی برای متمرکز کردن پرتوهای صوتی شدید بر روی سوژه مشکوک به بمب گذاری استفاده شده است.

بطور همزمان نوسان سنج لیزری چگونگی ارتعاش جسم را مورد بررسی قرار می دهد که اطلاعات مفیدی در خصوص محتویات درون جسم ارائه می کند.

عملکرد این سیستم بر روی دو هدف مختلف شامل شبیه ساز انفجار کم بازده و شبیه ساز با عملکرد بالا مورد آزمایش قرار گرفت و از محرک های مکانیکی برای انتقال ارتعاضات صوتی استفاده شد.

سپس لرزش سنج لیزری بر روی هر دو هدف متمرکز شد که نتایج کاملا متفاوتی در الگوهای لرزشی را نشان داد.

برای آزمایش در موقعیت های واقعی، محققان از امواج مختلف صوتی استفاده کردند؛ برای تشخیص بمب درون یک محفظه فلزی، امواج فراصوت یا اولتراسونیک (ultrasonic) و برای شناسایی بمب های پنهان درون مواد نرم تر مانند پلاستیک، امواج زیر سرعت صوت (subsonic) و فروصوت (infrasonic) مناسب هستند.

دفتر تحقیقات نیروی دریایی آمریکا برای توسعه این طرح بودجه هفت میلیون دلاری در نظر گرفته است.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار