دبیر زبان و ادبیات فارسی دبیرستان فرزانگان سمپاد ملارد در جشن سپندارمذگان:

جشن سپندارمذگان به‌عنوان یکی از جشن‌های باستانی، اهمیت زیادی در فرهنگ و تاریخ ایران دارد/ فیلم

ملارد (پانا) - دبیر زبان و ادبیات فارسی دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان شهرستان ملارد، در جشن سپندارمذگان این مدرسه‌، جشن باستانی سپندارمذگان را به‌عنوان یکی از جشن‌های تاریخی دانست که اهمیت زیادی در فرهنگ و تاریخ ایران دارد.

کد مطلب: ۱۴۶۰۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
جشن سپندارمذگان به‌عنوان یکی از جشن‌های باستانی، اهمیت زیادی در فرهنگ و تاریخ ایران دارد/ فیلم

مریم صدیق‌پور، دبیر زبان و ادبیات فارسی دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان شهرستان ملارد، در مراسم جشن سپندارمذگان که در سالن همایش این دبیرستان برگزار شد بیان کرد: در ایران باستان، بیست قرن پیش از تولد مسیح، قوم آریایی‌ها روزی را به‌عنوان روز عشق یا سپندارمذگان نامیدند. این روز در تقویم قدیم ایران ۵ اسفند جشن گرفته می‌شد؛ اما در تقویم جدید، از آن‌جایی که ۶ روز اول سال ۳۱ روز در نظر گرفته می‌شود، این جشن در ۲۹ بهمن برگزار می‌شود.

صدیق‌پور، در این باره افزود: تمدن ایران باستان ماه‌ها و روز‌ها هر کدام نام مشخصی داشتند و روز پنجم اسفند به‌عنوان «سپندارمذ» شناخته شده است. در کلمه «سپندارمذگان»، «سپندارمذ» نماد عشق و پسوند «گان» به‌معنی «جشن» است. «سپندارمذ» لقب ملی ایران محسوب می‌شود. زمین با فروتنی و قداستی که دارد، افراد را در دامان پرمحبتش پرورش می‌دهد. سپندارمذ همچنین نماد گرامی‌داشت عشق محسوب می‌شود.

دبیر زبان و ادبیات فارسی دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان شهدای مدافع حرم ملارد عنوان کرد: ابوریحان بیرونی در کتاب «آثار الباقیه» روز پنجم اسفند ‌را روز سپندارمذگان می‌داند. او در کتاب خود بیان می‌کند که مردم ایران باستان، سپندارمذگان را روز زن و زمین می‌دانستند و یکی از جشن‌های مهم ایران باستان محسوب می‌شده است.

این دبیر‌ خاطر‌نشان کرد: هر یک از ملت‌ها در تمدن خود روزهایی دارند که ارزش زیادی برای آن‌ها قائل می‌شوند. در تمدن ایران باستان نیز از سپندارمذگان، به‌عنوان یکی از آیین‌های سنتی یاد می‌شود که از دیر‌باز در کشور ما برگزار می‌شده است. متأسفانه این سنت دیرینه و اصیل در سال‌های اخیر جای خود را به سنت فرنگی ولنتاین داده است و بر ما لازم است که برای دانش‌آموزان روشنگری کنیم که به جای تبعیت از سنت‌های غربی و فرنگی، به گرامیداشت آیین‌های ایران باستان بپردازد.

دانش‌آموز خبرنگار: زهرا گلستانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار