وزیر آموزش و پرورش در جمع مدیران و روسای مناطق و نواحی آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد:
جذب ۹۲ هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش در سال آینده
مدرسه و آموزش و پرورش باید روی میز کار همه مسئولان کشور قرار بگیرد
تهران (پانا) - رضامراد صحرایی امروز شنبه ۲۱ بهمنماه ۱۴۰۲ در جمع مدیران و روسای مناطق و نواحی آموزش و پرورش استان خوزستان با تاکید بر اهمیت توجه به نیروی انسانی در آموزش و پرورش؛ خاطرنشان کرد تا پایان سال آینده ۹۲ هزار نفر در آموزش و پرورش کشور جذب خواهند شد که از این تعداد ۷۲ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ و مابقی این معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش سطح کشور خواهند پیوست.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید با هم و سریع آموزش و پرورش را بالا ببریم و این موضوع، با اتحاد و انسجام از درون و تعیین دستور کار ممکن است، گفت: در این راستا، اولین شریک ما، خانوادهها هستند بنابراین رفت و آمد پدر و مادرها به مدرسه باید افزایش یابد.
وی گفت: ما همواره باید مرور کنیم که چه نقشی در منطقه، شهر، استان و آینده کشور و انقلاب خود ایفا میکنیم. راهبرد کلان آموزش و پرورش که دائما باید آن را یادآوری کرد در دو عبارت خلاصه میشود؛ اول اینکه آموزش و پرورش باید در صدر تحول و گفتمانسازی قرار گیرد. هیچ تحولی رخ نمیدهد مگر اینکه بذر آن در آموزش و پرورش کاشته شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شعار مدرسه قوی ایران قوی، گفت: اقتصاد، فرهنگ، جامعه و سیاست قوی نمیشود مگر در مدرسه، با مدرسه و از مدرسه باشد. امروز در حال جراحیهای سختی در کشور هستیم و هیچ کدام نمیتواند موفق شود مگر اینکه در مدرسه شکل بگیرد بنابراین واقعا ایران قوی از مسیر مدرسه قوی عبور میکند.
وی با بیان اینکه بزرگترین چالش ما در کسری بودجه، کسری ناشی از یارانههای پنهان و آشکار است، افزود: مدرسه و آموزش و پرورش باید روی میز کار همه مسئولان کشور قرار بگیرد. راز اجرایی نشدن سند تحول بنیادین، کمبود منابع بودجه نیست اگر چه این موضوع مهم است؛ اما راز دست نیافتن به اهداف سند، یکی نشدن ما از درون و برون است. نقش وزارتخانههای دیگر در آموزش و پرورش کم نیست اما به صورت جدا کار میکنند در حالی که در سند تحول بنیادین هدف این است که همگی با هم کار کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: بزرگترین آتشسوزیها در بدو وقوع میتوانند با یک فنجان آب خاموش شوند اما اگر آتشسوزی بزرگ شود دیگر به راحتی خاموششدنی نیست. این مساله، مدیریت کنشگر فعال را نشان میدهد که پیش از وقوع اتفاق و در بدو وقوع آن باید تدبیر و اندیشه کرد. مدیریت فعال کنشگر نمیگذارد اتفاقی بیفتد و یا پیش از وقوع، آن را پیشبینی میکند.
صحرایی اضافه کرد: اگر آموزش و پرورش را به یک درخت تشبیه کنیم، ریشه آن کودکستانها و دوره ابتدایی، تنه آن دوره متوسطه اول و میوه آن متوسطه دوم و دانشگاه است. هر چه توجه به بخش پایینی بیشتر باشد، بخش بالایی نیز نتیجه بهتری میدهد. پول را برای آسیبهای اجتماعی و اشتغال بیکاران، هزینه میکنیم در حالی که این آسیب میتوانست از دوره مدرسه رخ ندهد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اصل دوم، اصل و قانون توان است؛ اگر دستگاههای اجرایی بهترین کارکرد را داشته باشند اما دور از هم کار کنند، مادامی که دور از هم کار میکنند رویکردشان نقطهای است اما اگر با هم و شبکهای کار کنند به توان میرسند؛ دستگاهها و سازمانهای موفق به این شکل عمل میکنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: راز بهرهوری بخش خصوصی و بهرهوری مدارس غیر دولتی به دلیل به هم پیوسته بودن اجزای آن است. اگر با هم کار کنیم به توان هم میرسیم. قانون پارکینسون این است که کارها به اندازهای که وقت دارند، کش پیدا میکنند. یکی از تفاوتهای بخش خصوصی و دولتی در این است؛ بخش خصوصی چون خود باید درآمدزایی کند، زمان را کم میکند. میبایست با هم و سریع آموزش و پرورش را بالا ببریم و این موضوع، با اتحاد و انسجام از درون و تعیین دستور کار ممکن است. در این راستا، اولین شریک ما، خانوادهها هستند بنابراین رفت و آمد پدر و مادرها به مدرسه باید افزایش یابد.
وی افزود: باید با هم و با اتحاد، دقیق و سریع آموزش و پرورش را روی سطح قرار دهیم. ماهیت کار آموزش و پرورش کاری جمعی و با مشارکت ذینفعان است. خیلیها به ما بد و بیراه گفتند اما این یک واقعیت است که کیفیت آموزش ما خوب نیست و پنهان کردن واقعیت، کمکی به حل مساله نمیکند.
ارسال دیدگاه