در گفت‌وگو با پانا

جشنواره فیلم فجر باید از رویکرد رفع تکلیف نسبت به مستندها خارج شود

تهران (پانا) - یکی از کارگردانان مستند «خانواده خلج» نسبت به رویکردهای جشنواره فیلم فجر به مستند توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۴۴۶۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره فیلم فجر باید از رویکرد رفع تکلیف نسبت به مستندها خارج شود

مصطفی حاجی قاسمی یکی از کارگردانان مستند «خانواده خلج» در گفت‌وگو با پانا درباره این فیلم گفت: «این مستند درباره یک خانواده است که در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰، مشتاق راه‌اندازی یک واحد تولیدی هستند. داستان فیلم نیز حول محور مادر خانواده و مشکلاتی که برای آن‌ها به وجود می‌آید می‌چرخد.»

وی که یکی از نامزدهای دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر است، درباره رویکرد این رویداد نسبت به فیلم‌های مستند بیان کرد: «حضور مستندها در جشنواره فیلم فجر می‌تواند خیلی بهتر از این باشد، این رویداد جشن سینمای ایران است و باید همه سینمای ایران یعنی سینمای مستند و سینمای کوتاه در کنار سینمای داستانی حضور شایسته‌ای داشته باشند و اکران آن‌ها صرفا یک رفع تکلیف نباشد.»

حاجی قاسمی افزود: «خود جشنواره فیلم فجر اگر از رویه‌ای که فعلا پیش گرفته است، پیروی نکند، می‌تواند در حوزه مستند جریان‌ساز باشد. این رویداد باید فیلم‌ها را به صورت مستقل انتخاب کند و آثار حتما نباید در جشنواره «سینماحقیقت» اکران شده باشند، آن‌ها باید بخش ویژه‌ای برای برگزاری این بخش درنظر گیرند، فیلم‌هایی دوباره داوری شوند، همه آزاد باشند که در این رقابت شرکت کنند، بررسی و داوری شوند. درواقع جشنواره دیگری داشته باشیم که بخش مستند بسیار پررنگ‌تری داشته باشد.»

این مستندساز در پایان خاطرنشان کرد: «وقتی به نمونه‌های خارجی نگاه می‌کنیم، مستندها واقعا بخش‌های پررنگی در جشنواره‌های فیلم هستند و بسیار به آن‌ها توجه می‌شود چراکه مستندها همیشه حرف‌های به روز و دغدغه‌مندی دارند. مستندسازها آدم‌های جست‌وجوگری هستند، ساعت‌ها وقت می‌گذارند، مباحثی را بررسی و آن‌ها را در قالب فیلم عرضه می‌کنند. جشنواره فیلم فجر از این رویکرد رفع تکلیف باید خارج شود و بخش مستقل پررنگی درباره فیلم مستند داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار