جمعی از دبیران با تجربه دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان ملارد:

تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از دستاورد‌های مهم و با ارزش انقلاب اسلامی است

ملارد (پانا) - جمعی از دبیران با تجربه دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان شهدای مدافع حرم ملارد، تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یکی از دستاورد‌های مهم و با ارزش انقلاب اسلامی دانستند.

کد مطلب: ۱۴۴۵۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد
تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از دستاورد‌های مهم و با ارزش انقلاب اسلامی است

فاطمه لطیفی، فرهنگی پیشکسوت و معاون آموزشی با تجربه دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان ملارد در رابطه با تفاوت سیستم آموزشی قبل و بعد از انقلاب تصریح کرد: «در دوران قبل از انقلاب، دختران و زنان به‌ویژه در مناطق روستایی سهم حداقلی از آموزش داشتند و دانش‌آموزان روستایی به تحصیل، دسترسی محدودی داشتند؛ در شهرها و جاهایی که مدارس دایر بود بدلیل سختگیری بیش از حد معلمان و تنبیه بدنی دانش‌آموزان، باعث بی‌انگیزگی، افت تحصیلی و ترک تحصیل در دانش‌آموزان می‌شد و معمولا آنها تا مقطع ابتدایی و نهایتا راهنمایی تحصیل می‌کردند تنها تعدادی از دانش‌آموزان در مراکز استان‌ها ادامه تحصیل می‌دادند؛ این به این معنا است که امکانات آموزشی در همه مناطق فراهم نبود و وضعیت بی‌سوادی خصوصا در مناطق محروم نگران کننده بود.»

لطیفی با اشاره به دستاوردهای آموزشی بعداز انقلاب، گفت: «تلاش برای عمومی کردن آموزش و به مدرسه آوردن کودکان و نوجوانان مناطق روستایی و عشایری کشور، یکی از اقدامات مهم در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. همچنین با تشکیل نهضت سوادآموزی امکان باسواد شدن افرادی که به هر دلیل از آموزش دور مانده بودند فراهم شد. امکانات آموزشی و کمک آموزشی مدارس پیشرفت چشمگیری پیدا کرد؛ مدرسه‌سازی در تمام نقاط ایران رونق گرفت و امکان تحصیل برای همگان تا رسیدن به دانشگاه و بالاترین مدارج علمی به شرط تلاش دانش‌آموزان فراهم گردید؛ همچنین یکی دیگر از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.»

نرگس کریمی ستوده، دبیر شیمی موفق و توانمند دبیرستان سمپاد ملارد تشریح کرد: «کتاب‌های درسی نسبت به قبل ساده‌تر و کاربردی‌تر شده و به سمتی رفته که با یادگیری آن مطالب، در زندگی روزمره و در صنعت مفید و پرکاربرد است. مطالبی که در گذشته تدریس می‌شد بیشتر جنبه تئوری داشت و همیشه این سؤال در ذهن ما ایجاد می‌کرد که این مطالب را کجا استفاده کنیم. همچنین در گذشته معلم فقط گوینده بود و دانش‌آموزان در تدریس هیچ نقشی ایفا نمی‌کردند و فقط شنونده بودند و تمام زحمت روی دوش معلم بود در حالی‌که امروزه به کمک تکنولوژی، فیلم‌های آموزشی، فضای مجازی، آزمایشگاه‌ها و... تدریس راحت‌تر و اثربخش‌تر شده است. این در حالی است که در زمان گذشته تمام امکانات آموزشی در یک کتاب، گچ و یک تخته سیاه خلاصه می‌شد.»

اکرم بابایی، دبیر ریاضی با تجربه دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان ملارد، درباره تفاوت سیستم آموزشی فعلی با گذشته، عنوان کرد: «روش‌های تدریس و یادگیری در آموزش و پرورش قبل از انقلاب و تا سال‌ها بعد، به صورت سنتی و سنت‌مند بود؛ وسایل کمک آموزشی بسیار محدود بود و معلمان از منابع درسی محدودی استفاده می‌کردند و بیشتر از حفظ و تکرار برای یاد دادن مطالب به دانش‌آموزان استفاده می‌شد. فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی به میزان کمتری در فرایند آموزش مورد استفاده قرار می‌گرفت. فضای آموزشی معمولاً محدود به کلاس درس بود و دانش‌آموزان در محیط‌های تجربی کمتری قرار می‌گرفتند. تأکید بر حفظ و تکرار مطالب بود و بیشتر بر روی یادگیری خارجی و مسکونی تمرکز داشتند.»

بابایی دبیر توانمند این دبیرستان در ادامه افزود: «رویکرد آموزش و پرورش درسال‌های اخیر، به سمت روش‌های فعال و مشارکتی در زمینه تدریس و یادگیری رفته است و بیشترین تأکید بر فعالیت‌های تعاملی، عملی و تجربی است. فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی مثل رایانه، اینترنت و نرم‌افزارهای آموزشی در فرایند آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرند. فضای آموزشی گسترده‌تر شده و فرصت‌های آموزشی خارج از کلاس درس افزایش یافته است. همچنین تأکید بر تمرکز در راستای توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی، تفکر انتقادی و مسئله‌محوری و همچنین بر ارتباط تئوری و عملی در فرایند آموزش وجود دارد. آموزش و پرورش در سال‌های اخیر بیشتر به توسعه مهارت‌های کاربردی و ارتباطی در دانش‌آموزان تمرکز دارد و از روش‌های فعال و تعاملی برای یادگیری استفاده می‌کند.»

طاهره پوردهقان، دبیر توانمند و با تجربه دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان ملارد از مقایسه سیستم آموزشی درس فیزیک نسبت به گذشته بیان کرد: «یکی از مزایای کتاب فیزیک در سال‌های اخیر، رنگی شدن کتاب‌ها و گنجاندن تصاویر بیشتر در کتاب درسی است که باعث جذب بیشتر دانش‌آموزان شده و در مجموع، کتاب‌ها جامع‌تر شده‌اند. از کارهای بسیار مهم سیستم آموزشی در دوسال اخیر نسبت به گذشته، کوتاه کردن دست مافیای کنکور است، چرا که درصد قابل توجهی از قبولی در کنکور را اختصاص به امتحانات نهایی داده‌اند و این باعث شده که دانش‌آموزان به‌جای تستی و سطحی یاد گرفتن، بیشتر به مفهوم درس بپردازند و عمقی یادگیری انجام شود و این مسئله از نقاط قوت نظام آموزش و پرورش و یک جهاد بزرگ محسوب می‌شود.»


دانش‌آموز خبرنگار: نرگس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار