رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد:

شرکت سالانه یک میلیون و 600 هزار نفر نوآموز در سنجش بدو ورود به دبستان

فعالیت ۸۱۹ مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به‌هنگام در کشور

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از شرکت سالانه یک میلیون و 600 هزار نفر نوآموز در سنجش بدو ورود به دبستان خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۴۵۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
شرکت سالانه یک میلیون و 600 هزار نفر نوآموز در سنجش بدو ورود به دبستان

حمید طریفی‌حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت‌وگو با پانا، وجه ممیز سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بخش عادی را در حوزه توانبخشی بیان کرد و گفت:‌ «در هدف شماره یک اساسنامه تشکیل سازمان گفته شده که این سازمان تشکیل می‌شود تا بتواند در حوزه آموزش، پرورش، و توانبخشی خدماتی را ارائه کند که خروجی آن انسانی باشد با ویزگی‌هایی که در آن‌جا تشریح شده‌است.»

وی با بیان این که سازمان آموزش و پرورش استثنایی حدود دو دهه امکان جذب نیروی توانبخشی را نداشت، افزود: «نیروی توانبخشی مولفه مهم نظام توانبخشی است. ما در کنار نظام آموزشی و پرورشی، یک نظام توانبخشی داریم که مهم‌ترین رکن این نظام توانبخشی، نیروی انسانی است و از آن غفلت شده‌بود. در کنار آن حوزه توانبخشی را در مورد بعضی از گروه‌های دارای معلولیت یا اختلالات‌ نیز نمی‌توانستیم با حداکثر ظرفیت، ارائه دهیم زیرا یک واحد ارائه خدمتی که بتواند آن‌ها را تحت پوشش قرار دهد (مثل مدرسه که خدمات آموزشی و پرورشی ارائه می‌دهد)، بتواند خدمات توانبخشی، تشخیصی و خدمات مربوط به حوزه پیشگیری را انجام دهد.»

طریفی‌حسینی ضمن اشاره به ایجاد مراکزی تحت عنوان مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به‌هنگام، اظهار کرد: «حدود 819 مرکز جامع تاکنون در سطح کشور فعال است. تامین نیروی انسانی متخصص، مورد نیاز مراکز و تامین فضای مورد نیاز و تجهیزات تخصصی این‌ها، سختی‌هایی داشت اما علی‌رغم تمام این مسائل، زیرساخت و منابع آماده شد و ضمن مستقر شدن، آموزش‌های لازم به نیروهای متخصصی که مقرر شد در این مراکز حضور پیدا کنند، داده شد و در حال حاضر در این مراکز، خدمات جامع حوزه سنجش بدو ورود و غربالگری بچه‌ها انجام می‌شود.»

سالانه حدود یک میلیون و 600 هزار نفر نوآموز در سنجش شرکت می‌کنند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که سالانه حدود یک میلیون و 600 هزار نفر نوآموز در سنجش شرکت می‌کنند، گفت: «غربالگری نوآموزان در این مراکز که نقش مراکز ثابت و دائمی را دارند، به صورت فرآیندی در طول سال تحصیلی انجام می‌شود. امروز حدود 800 هزار نفر از نوآموزانی که مهر سال آینده باید به کلاس اول بروند، کار سنجش‌ یا نوبت‌گیری آن‌‌ها برای انجام فرآیند سنجش صورت گرفته که طی یک ماه آینده، نوبت‌ آن‌ها مشخص می‌شود و یا اینکه بخش اعظم کار غربالگری‌ برای آن‌ها انجام شده‌است.»

وی ادامه داد: «بنا داریم تا خردادماه، کار سنجش بدو ورود تمام بچه‌هایی که در مهر 1403 به کلاس اول می‌روند را به اتمام برسانیم. گروه‌های مختلفی را در این مراکز تحت پوشش قرار داده‌ایم. بچه‌هایی که دارای اختلال یادگیری، نقص توجه بیش‌فعالی، آسیب زبان و گفتار، اختلالات هیجانی و رفتاری شدید دارند یا دیرآموز هستند، می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.»

دانش‌آموزان دچار اختلال به صورت رایگان در مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به‌هنگام پذیرفته می‌شوند

طریفی‌حسینی خدمات به بچه‌های پیش‌دبستان را خدمتی بسیار موثر و کارآمد دانست و اذعان کرد: «علی‌رغم اینکه پیش‌دبستانی در کشور به‌صورت غیردولتی اداره می‌شود، ولی دانش‌آموزانی که در معرض خطر یا دچار اختلالی باشند، به‌صورت کاملا رایگان در مراکز ما پذیرفته می‌شوند و خدمات تخصصی آموزش و توانبخشی به آن‌ها ارائه می‌شود. این مسئله هم جزء تفاوت‌ها نسبت به سابق است که در این مراکز انجام می‌شود.»

همچنین رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: «سنجش نوآموزان را از 4 سالگی آغاز کرده‌ایم و اولویت ما کسانی هستند که سال آینده، 5 سالگی را طی می‌کنند و باید وارد کلاس اول شوند ولی محدودیتی از نظر ابزار و پذیرش نوآموزان در مراکز نداریم و با رویکرد تشخیص و مداخله به‌هنگام، اینکه به موقع تشخیص دهیم و یک فرصت زمانی برای مداخلات تخصصی در آن سن طلایی رشد بچه‌ها داشته‌باشیم، برای اینکه بتوانیم توانایی‌های ذهنی و مهارت‌های لازم را دانش‌آموزان کسب کنند و سطح آمادگی بالاتری برای ورود به تحصیلات رسمی در دوره ابتدایی را داشته باشند.»

والدین در انجام فرآیند سنجش بدو ورود نوآموزان عجله کنند

وی در پایان خاطرنشان کرد: «اکنون کسانی که در برنامه سنجش هم دچار مشکل می‌شوند، برایشان برنامه‌ریزی می‌شود و در موقعیت مناسبی به آنان نوبت داده می‌شود که خدمات تخصصی آموزشی و توانبخشی و مداخله به هنگام را دریافت کنند. این برای ما مهم است و از رسانه‌ها انتظار داریم که کسانی‌ که کار نوبت‌گیری‌شان هنوز مانده‌است، آن را تسریع کنند. خود خانواده‌ها نیز می‌توانند با مراجعه به سایت my.medu.ir و به صورت کاملا الکترونیکی و هوشمند، کار ثبت‌نام فرزندشان را انجام دهند و نزدیک‌ترین پایگاه به محل زندگی خود و ساعت و روز را مشخص کرده و مراجعه کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار