در گفتوگوی پانا با رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران:
ظرفیت بالای آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی ماهر
با افزایش استاندارد آموزشی دانشآموزان هنرستانی را آماده ورود به بازار کار کنیم
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه کشور باید از پتانسیل آموزش و پرورش برای آموزش نیروی کار ماهر و متخص استفاده کند، تصریح کرد یکی از کمبودهای جامعه نیروی کار ماهر تکنسین است. برخی از دانشآموزانی که در رشتههای هنرستانی درحال تحصیل هستند باید به گونهای آموزش داده شوند که مهارت آنها به اندازهای باشد که پس از پایان تحصیل در هنرستان از مهارت لازم برخوردار باشند و وارد بازار کار شوند.

عباس جبالبارزی در گفتوگو با پانا اظهار کرد:« اکنون یکی از مشکلات صنایع و معادن کشور کمبود نیروی کار ماهر است.این در حالی است که فارغالتحصیلان دانشگاهی بسیاری وجود دارند که مدارک دانشگاهی دارند اما تخصص و تجربه کاری ندارند. آسیبشناسی این شرایط نشان میدهد این مشکل از دههها قبلتر آغاز شده است و دانشگاهها افراد ماهر و آماده به کار تربیت نکردهاند.»
وی افزود:« یکی از کمبودهای جامعه نیروی کار ماهر تکنسین است. برخی از دانشآموزانی که در رشتههای هنرستانی درحال تحصیل هستند باید به گونهای آموزش داده شوند که مهارت آنها به اندازهای باشد که پس از پایان تحصیل در هنرستان از مهارت لازم برخوردار باشند و وارد بازار کار شوند.»
جبالبارزی اظهار کرد: «آموزش و پرورش به عنوان ورودی سیستم آموزشی، نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی آماده به کار دارد. دانشآموزان فارغالتحصیل از هنرستانها یا کارودانش و فنیحرفهایها نیز باید برای ورود به بازار کار امکان انتخاب داشته باشند.»
ظرفیت بالای آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی ماهر
وی ادامه داد:« اگر به این موضوع توجه شود که بازار کار به نیروی کار ماهر نیاز داشته وآموزش و پرورش نیز در این زمینه ظرفیت و توان مناسب برای آموزش دارد بسیاری از نیازهای بازار کار برطرف میشود و دانشآموزان نیز این اطمینان را دارند که پس از پایان تحصیل امکان دستری به شغل را خواهند داشت.»
وی عنوان کرد: «در گذشته شرایط بازار کار به گونهای بود که فارغالتحصیلان هنرستانها میتوانستند جذب بازار کار شوند و بحران نیروی انسانی در وضعیت کنونی وجود نداشت.»
دانشگاهها هم باید افراد حرفهای روانه بازار کار کنند
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: «در دانشگاهها نیز شرایط همینگونه است و باید مهندسانی فارغالتحصیل شوند که حرفهای باشند و توان ورود به بازار کار حرفهای را داشته باشند. در رشتههایی مانند پزشکی دانشجویان از ابتدا و همان ترمهای اولیه وارد بیمارستانها شده و کار را به صورت عملی آموزشهای کاربردی میبینند.»
واحدهای عملی و کاربردی در آموزش و پرورش و وزارت علوم افزایش یابد
وی افزود: «به طور حتم بخش مهمی از آموزشها هم در آموزش و پرورش و هم وزارت علوم باید به صورت عملی باشد نه آنکه چند واحد محدود به این موضوع اختصاص یابد.»
بودجه تجهیز هنرستانها در بودجههای سالانه پیشبینی شود
جبالبارزی درباره تجهیز هنرستان به ابزارهای و تکنولوژیهای روز آموزشی،عنوان کرد: « به این بحث باید از چند زاویه نگاه کرد یکی آنکه برای تامین منابع و بودجه باید دولت به این منظور اعتباراتی را در نظر بگیرد و با حذف بودجههای اضافی در دستگاههای مختلف، بودجه لازم به این منظور را پیشبینی کند. »
وی با اشاره به اندازه بزرگ دولت در ایران اظهار کرد: «بودجههای جاری و پرداخت حقوق و دستمزد، بخش عمده بودجههای سالانه را به خود اختصاص میدهد در حالی که باید بررسی شود که تجهیزات مورد نیاز واحدهای آموزشی چییست و نسبت به تامین آن در قالب بودجههای سنواتی اقدام شود.»
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در خصوص مسئولیتهای اجتماعی دستگاهها و اعتباراتی که میتواند صرف تجهیز مراکز آموزشی به ویژه در مدارس شود، خاطرنشان کرد: «اغلب دستگاهها یا بنگاههای اقتصادی در راستای مسئولیتهای اجتماعی بودجههایی را به این منظور اختصاص میدهند اما ناکافی است و منسجم و هدایتشده با هدف تجهیز مراکز آموزشی نیست و نمیتوان نقش آموزش و پرورش را به بنگاهها یا سایر سازمانها سپرد بنابراین بهترین راهکار بودجههای سالانه و پیشبینی اعتباراتی در آن با هدف تحقق این اهداف است.»
وی تاکید کرد: «کشور باید از پتانسیل آموزش و پرورش برای آموزش نیروی کار ماهر و متخص استفاده کند و بازار کار و صنایع نیز به طور حتم از مزایای چنین شیوهای بهرهمند خواهند شد.»
جبالبارزی اشارهای هم به آموزشهای جوار کارگاهی و کارخانهای کرد و افزود: «برخی واحدها و بنگاههای اقتصادی و کارخانجات آموزشهایی را در جوار کارگاهها انجام میدهند و نیروی کار آموزشدیده را نیز جذب میکنند.»
ارسال دیدگاه