۴۵ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی؛

تحول در آموزش پزشکی و بی‌نیازی کشور از پزشکان خارجی دو دستاورد انقلاب

تهران (پانا) - مدیر روابط عمومی نظام پزشکی استان تهران با بیان اینکه انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری در حوزه سلامت و بهداشت داشته است، گفت تحول در آموزش پزشکی و بی‌نیازی کشور از پزشکان خارجی دو دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است.

کد مطلب: ۱۴۴۲۱۹۶
لینک کوتاه کپی شد
تحول در آموزش پزشکی و بی‌نیازی کشور از پزشکان خارجی دو دستاورد انقلاب

امیر صدری در گفت‌وگو با پانا در رابطه با دستاوردهای انقلاب اسلامی در 45 سال اخیر در حوزه سلامت و بهداشت، گفت: «در دهه 50 نظام پزشکی کشور در حال شکل‌گیری بود و در طی آن زمان، فارغ‌التحصیلان داخلی و کسانی که از خارج کشور آمده بودند؛ طرحی با عنوان سپاه بهداشت را شکل دادند و عملکرد این طرح این‌گونه بود که کادر پزشکی را جهت خدمت‌رسانی به عموم به روستاها می‌بردند و همچنین با گذشت زمان دانشکده‌ها نیز در حال شکل‌گیری بودند منتها این ساختار رشد لازم برای پیشرفت را نداشت.»

پیش از انقلاب اسلامی اکثر پزشکان داخل کشور هندی یا از ملیت‌های دیگر بودند

وی ضمن اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت و بهداشت، بیان کرد: «پیش از وقوع انقلاب اسلامی اکثر پزشکان حاضر در سراسر کشور از پزشکان هندی یا ملیت‌های دیگری بودند اما در سال 1357 که انقلاب اسلامی شکل گرفت؛ تحول عظیمی آغاز شد که دو جنبه مشخص داشت؛ یکی از این موارد شکل‌گیری ساختاری با عنوان شبکه بهداشت بود که در روستاها و در نقاط دیگری که مردم ساکن بودند؛ از میان اهالی روستا، افرادی که تحصیلات دو ساله‌ای داشتند، خدمات بهداشتی پایه را انجام می‌دادند و خانه‌ بهداشت، مرکز بهداشت بود و یک پزشک عمومی در آن محل مستقر بود. هر مرکز بهداشت نیز زیر نظر مرکز شهری بود. این‌گونه حتی در دور افتاده‌ترین روستاهای کشور به این سیستم وصل شدند و خدمات بهداشتی به صورت منظم در یک شبکه نظام بسیار عالی در طی چند سال شکل گرفت.»

تحول در آموزش پزشکی پس از انقلاب

مدیر روابط عمومی نظام پزشکی استان تهران ادامه داد: «دومین دستاورد مهم انقلاب اسلامی، آموزش پزشکی بود چرا که پیش از انقلاب اسلامی نظام آموزشی پزشکی در کشور وجود نداشت. پس از انقلاب اسلامی، دانشکده‌ها در سراسر کشور افتتاح شد. ضمن حفظ کیفیت آموزش در کشور، نیاز کشور نیز در حوزه آموزش پزشکی به طور کامل برطرف شد سپس نیاز کشور به رشته‌های تخصصی نیز برطرف شد و اکنون امکان آموزش با کیفیت تمامی رشته‌های پزشکی را در کشور داریم و در طی گذشت زمان تمامی رشته‌های فوق‌تخصصی را نیز در دانشکده‌ها آموزش داده می‌شود؛ به گونه‌ای که پزشکان عمومی و پزشکان متخصص و فوق‌تخصص کشور همپای کشورهای پیشرفته پیش رفته‌اند و در خارج از کشور نیز مورد پذیرش تمامی کشورها هستند.»

دستاوردهای انقلاب اسلامی نیازمند مراقبت است

صدری با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی نیازمند مراقبت است، اظهار کرد: «دستاوردهای انقلاب اسلامی نیازمند مراقبت بیشتر است تا در آینده دچار مشکلات متعدد در حوزه سلامت و بهداشت نشود. البته کشور در چند وقت اخیر دچار مشکلاتی در زمینه‌های آموزش پزشکی شده‌ است که باید مورد توجه قرار بگیرد. شرایط کشور اکنون به گونه‌ای است که نتوانسته‌ نظام شبکه بهداشت و طرح مکمل آن که پزشک خانواده در روستاها بود را حفظ کند. نظام شبکه بهداشت را که در طی ده سال اجرا شد، هنوز هم از فواید آن بهره‌مند هستیم اما نظام پزشکی خانواده عملیاتی نشده است و مشکلات فراوانی دارد، در حالی‌که جمعیت از روستاها به شهرها انتقال پیدا کرد.»

وی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه آموزش رشته‌های پزشکی نیز گفت: «این نظام دچار اختلالاتی شده است، از طرفی ظرفیت‌های بی‌رویه نیز در حال افزایش است که در اینصورت کیفیت نظام ‌آموزشی کاهش پیدا می‌کند. بر خلاف تمام پیش‌بینی‌ها، اکنون ظرفیت رشته‌های تخصصی خالی از افراد متقاضی آن است و این مساله یک هشدار است و در آینده در خصوص رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی دچار مشکل خواهیم شد که باید مراقبت شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار