‌پانا از اجرای طرح سفیران سلامت در مدارس گزارش می‌دهد؛

دانش‌آموزان، پیام‌آوران بهداشت و سلامت‌

‌امسال ۴ میلیون دانش‌آموز سفیر سلامت می‌شوند

تهران (پانا) - طرح «سفیران سلامت» یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سلامت‌محور وزارت آموزش و پرورش است که از ظرفیت دانش‌آموزان به عنوان کمک‌کار این حوزه استفاده می‌شود تا ضمن آموزش سفیران سلامت، نکات پیشگیرانه لازم از این طریق به سایر دانش‌آموزان انتقال داده شود.

کد مطلب: ۱۴۳۳۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان، پیام‌آوران بهداشت و سلامت‌

بهداشت، لازمه حفظ سلامتی و تندرستی است و همواره شنیده‌ایم که می‌گویند پیشگیری، بهتر از درمان است. بنابراین هر اندازه بتوان از ایجاد یک مشکل یا بحران جلوگیری و پیشگیری کرد به همان اندازه در امنیت و سلامت روانی و جسمی قرار گرفته و هم هزینه‌های پایینی را متحمل خواهیم شد. رعایت بهداشت برای حفظ سلامتی جسمی و حتی روحی به اندازه‌ای مهم است که معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی سابق بیش از 10 سال است که از یکدیگر جدا شده و به 2 معاونت مجزای «پرورشی و فرهنگی» و «تربیت‌بدنی و سلامت» تبدیل شدند. از همین جا می‌توان به اهمیت حفظ سلامتی پی برد. وزارت آموزش و پرورش و به‌ویژه دفتر سلامت و تندرستی آن همواره دستورالعمل‌های مختلف از جمله نحوه فعالیت بوفه‌های مدارس، خوراکی‌های مجاز که دانش‌آموزان می‌توانند به مدرسه بیاورند، نحوه تهویه کلاس‌ها، نظافت مدارس و... را برای حفظ امنیت جسمی و حتی روانی دانش‌آموزان را ابلاغ می‌کند و با نظارت‌های پی‌درپی در این زمینه برای صیانت از سلامتی آینده‌سازان این مرزوبوم می‌کوشد. توزیع شیر رایگان همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در تمام مدارس ابتدایی سراسر کشور نیز بر این کارها افزود و نشان داد که وزارت آموزش و پرورش اهمیت و ارزش زیادی به حفظ سلامتی دانش‌آموزان و معلمان دارد.

طرح سفیران سلامت

به گفته اعظم گودرزی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش فقط 6500 مراقب سلامت در مدارس کشور فعالیت می‌کنند در حالی که بیش از 110 هزار مدرسه داریم و این نشان می‌دهد که آموزش و پرورش از کمبود در این حوزه نیز رنج می‌برد اما برای جبران کمبودها و همچنین در راستای تحقق مردمی‌سازی دولت و استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان، «طرح سفیران سلامت» را از سال تحصیلی گذشته اجرا می‌کند. سفیران سلامت، دانش‌آموزان علاقه‌مند به حوزه بهداشت و سلامت هستند که از سوی مدرسه انتخاب شده و تحت آموزش‌های لازم قرار می‌گیرند تا با راهنمایی همسالان و هم‌مدرسه‌ای‌های خود کمک‌کار حوزه سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش بوده و اصل پیشگیری را به مرحله تحقق درآورند.

هم‌اکنون این طرح در تمام مدارس کشور اجرا می‌شود و بازخوردهای مناسبی هم داشته است. چرا که تذکر دادن و تذکر گرفتن از همسالان، تاثیر زیادی در دانش‌آموزان دارد.

دانش‌آموزان به‌عنوان سفیران سلامت مدارس باید آگاهی خود را نشر دهند

اعظم گودرزی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش حدود یک ماه پیش در آیین افتتاحیه استانی جشنواره سفیران سلامت شهر تهران با بیان اینکه دانش‌آموزانی که در عرصه سلامت فعال‌اند، سفیران سلامت هستند، بر افزایش آگاهی آن‌ها برای نشر این آگاهی تاکید کرد و گفت‌ دانش‌آموزان به عنوان سفیران سلامت باید هم آگاه شوند و هم آگاهی خود را نشر دهند و با یادگیری مفاهیم بهداشتی، نکات مهم سلامتی و نحوه انتقال این مفاهیم به همکلاسی‌ها، خانواده و دوستان به نوعی باعث ترویج آن شوند.

وی افزود‌ هدف از طرح سفیران سلامت این است که دانش‌آموزان بتوانند توانمندی‌های فردی را در قالب مهارت‌ها آموزش ببینند. چرا که به‌طور حتم اثرگذاری مطلوبی در مهارت‌های فردی و انتخاب سبک زندگی سالم دارد و اجرای طرح سفیران سلامت باعث شده نتایج این برنامه هم بر روی سلامت خانواده و همسالان در شاخص‌های سلامت به‌خصوص مراقبت از پوست و چشم و تغذیه سالم تاثیر مثبتی داشته باشد.

گودرزی تصریح کرد‌ دانش‌آموزان سفیر سلامت به حوزه سلامت، حساس شده و به‌‌عنوان یک شهروند مطلوب در حوزه سلامت فعال می‌شوند. دراین راستا سفیران سلامت دانش‌آموزی در مدارسی که دارای مربی بهداشت است، آموزش‌های مهارتی و کاربردی بهداشت فردی، تغذیه سالم و محیط زیست سالم و موارد دیگر بهداشتی را از مراقبان یا رابطان سلامت مدرسه دریافت می‌کنند و موظف به آموزش این مهارت‌ها به حداقل ۱۰ نفر از همسالان خود هستند.

سفیران سلامت، پیام‌آوران بهداشت و سلامت

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش همچنین هفته گذشته در آیین افتتاح طرح سفیران سلامت در اهواز با بیان این‌که با توجه به کمبود نیروی متخصص حوزه سلامت در آموزش و پرورش از ظرفیت سفیران سلامت به‌عنوان پیام‌آوران بهداشت و سلامت استفاده می‌شود، گفت‌ دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با توجه به اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین، برنامه‌ها و سیاست‌هایی در دست کار دارد که یکی از برنامه‌ها، استفاده از تشکل دانش‌آموزی سفیران سلامت است.

وی افزود‌ در دستورالعمل ابلاغی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تقریبا ۲۵ درصد دانش‌آموزان کشور باید عضو برنامه سفیران سلامت باشند. سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار سفیر سلامت داشتیم که با مشارکت این سفیران، اتفاقات خوبی در حوزه سلامت دانش‌آموزی رخ داد.

۴ میلیون دانش‌آموز سفیر سلامت می‌شوند

گودرزی ادامه داد‌ با تخمین ۲۵ درصدی امسال حدود ۴ میلیون دانش‌آموز، عضو برنامه سفیران سلامت دانش‌آموزی می‌شوند و آموزش‌های لازم را در ۱۶ جلسه دریافت خواهند کرد.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های حوزه سلامت دانش‌آموزی گفت: یکی از برنامه‌ها تجهیز و ایجاد اتاق بهداشت است تا مدرسه، محیط ایمنی داشته باشد و دانش‌آموزان، خدمات بهداشتی دریافت کنند. سال گذشته ۸.۵ درصد در تجهیز و ایجاد اتاق بهداشت مدارس رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه طرح «دادرس» (دانش‌آموز آماده در روزهای سخت) نیز با کمک هلال احمر اجرا می‌شود، اظهار کرد‌ دانش‌آموزان در این طرح، آموزش‌های لازم را در 8 مهارت دریافت می‌کنند. طرح «هر مدرسه یک نهالستان» نیز در دستور کار است و در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت جهاد کشاورزی منعقد شد که با توجه به شرایط کشور برای گسترش فضای سبز در مدارس، بذر نهال با مشارکت دانش‌آموزان و اولیا در قالب پویش ملی کاشت یک میلیارد نهال در کشور کاشته می‌شود.

افزایش سواد سلامت جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است

علیرضا محمدعلی‌گیلانی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز گفت‌ طرح سفیران سلامت علاوه بر جلب مشارکت فعال دانش‌آموزان و توانمند کردن آنان در افزایش سواد سلامت جامعه نیز اثرگذار خواهد بود.

وی ضمن تاکید بر توانمندسازی دانش‌آموزان تصریح کرد‌ برنامه سفیران سلامت دانش‌آموزی به‌منظور ارائه فرصت‌هایی به دانش‌آموزان برای تغییر رفتارهای ناسالم و نهادینه‌کردن رفتارهای مناسب در آن‌ها و همچنین جلب مشارکت فعال دانش‌آموزان و توانمند ساختن آن‌ها در آموزش مفاهیم سلامت‌محور به سایر همسالان در مدارس اجرا می‌شود.

محمدعلی‌گیلانی افزود‌ سفیران سلامت با محوریت اجرای آموزش سبک زندگی سالم و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های توانمندسازی موجب ارتقای آگاهی دانش‌آموزان می‌شوند.

سفیران سلامت، کمک‌کار مراقبان سلامت در مدارس هستند

اکرم پیرایش، مراقب نمونه سلامت استان چهارمحال‌وبختیاری نیز در خصوص نقش سفیران سلامت در تحقق برنامه‌های حوزه سلامت به پانا گفت‌ «من وقتم را صَرف آموزش سفیران سلامت می‌کنم چون خیلی تاثیر دارند. هم اینکه با ما در بهداشت فردی دانش‌آموزان، تغذیه و... همکاری می‌کنند و هم تذکراتی که مشاهده کنند را به مراقب سلامت گزارش می‌دهند. برای مثال؛ برنامه غذایی به بچه‌ها داده‌ایم به این صورت که همیشه در زنگ‌های تفریح مدارس، خوراکی‌های سالم مانند لقمه، میوه و تنقلات سالم بیاورند که همه از اول سال از این قانون پیروی می‌کنند اما هر وقت بچه‌ها خوراکی ناسالم بیاورند، سفیران سلامت سریع گزارش می‌دهند و تذکر داده می‌شود.»

وی افزود: آموزش‌هایی به سفیران سلامت می‌دهیم و آن‌هایی که توانایی دارند، آموزش‌ها را به‌صورت نمایش برای بقیه بچه‌ها اجرا می‌کنند و به نظر من وجود سفیران سلامت، خیلی تاثیر دارد و کمک‌کار ما در مدرسه هستند و برنامه خیلی خوبی است و سعی می‌کنم جلسات آموزشی که برای آن‌ها برگزار می‌کنم، مفید باشند. آموزش اورژانس امدادی به‌صورت عملیاتی، آموزش پیشگیری از حوادث، آموزش توسط پلیس راهور در رابطه با چراغ راهنمایی به‌صورت عملی و نمایش فیلم برای بچه‌ها انجام می‌شود که تاثیر خیلی خوبی دارد و بچه‌ها علاقه‌مند می‌شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار