;کارشناس حقوقی فناوری‌های نوین در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

ضرورت هماهنگی دستگاه‌ها برای به ثمر رساندن استارت‌آپ‌های دانش‌آموزی

تهران(پانا)- ;کارشناس حقوقی فناوری‌های نوین بیان کرد دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از امور ساده ایده‌پردازی کنند. همچنین می‌توان استارت‌آپ‌های دانش‌آموزی را با این امور بسیار ساده به ثمر رساند. مثلا دستگاهی توسط یک دانش‌آموز طراحی شد که زمان مشخص دارو را به افراد یادآوری می‌کرد. این استارت‌آپ، ایده‌پردازی دانش‌آموزان را از امور بسیار ساده نشان می‌دهد.

کد مطلب: ۱۴۴۰۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت هماهنگی دستگاه‌ها برای به ثمر رساندن استارت‌آپ‌های دانش‌آموزی

امیر خداداد همدانی، ;کارشناس حقوقی فناوری‌های نوین در گفت‌وگو با پانا درباره ارتباط مدارس با استارت‌آپ‌های دانش‌آموزی، اظهار کرد: «استارت‌آپ‌ها را از سه جهت می‌توان مورد بررسی قرار داد. درابتدا نظام آموزشی و حاکمیت، اولیا مدرسه و خانواده‌ها و در آخر خود دانش‌آموز و فردی که قرار است وارد فعالیت فناورانه مخصوصا بعد استارت‌آپی شود.»

وی افزود: «اساسا آن چیزی که باید نگاه آموزشی را پیش ببرد، توازن و عدالت آموزشی است. در بعضی مناطق یک سری از امکانات مثل امکانات سخت‌افزاری یا کلاس‌هایی با ترکیب متفاوت وجود دارد که در بعضی دیگر اینگونه نیست. باید در مناطق مختلف ابزاری را فراهم کنیم تا دانش‌آموز رغبت کند وارد فعالیت‌های فناورانه شده تا در مرحله بعد تبدیل به یک فرد ایده‌پرداز شود.»

این کارشناس بیان کرد: «بعد دیگر حمایتی است که از دو طبقه می‌توان آن را توصیف کرد. بعد اقتصادی که باید از جنبه مالی حمایت شود و بعد دیگر تنظیم گری است. تنظیم‌گری استارت‌آپ موضوع بسیار مهمی در کشورهای توسعه‌یافته است که وقتی یک فرد می‌خواهد استارت‌آپی را راه‌اندازی کند، باعث محدودیت و ترمز دانش‌آموزان نشود.»

ضرورت هماهنگی دستگاه‌ها و تعامل آن‌ها برای نتیجه‌بخش‌بودن استارت‌آپ‌ها

خداداد همدانی بیان کرد: «بحث هماهنگی دستگاه‌ها و تعامل آن‌ها موضوع مهم دیگری است که باید رسیدگی شود تا کار از یک طریق مشخص پیش رود. مثلا این‌گونه نباشد که برای انجام فعالیت به سراغ معاونت علمی ریاست جهموری رویم و آن‌ها کار را به صندوق توسعه عودت دهند یا برای انجام فعالیت‌های استارت‌آپی مدیر یک مدرسه را از پارک علم و فناوری به مقامان مسئول در وزارت آموزش‌وپرورش سوق دهند. پس دستگاه‌های مسئول یک تمرکز و تتمیعی را با توجه به این که دانش‌آموز باید از یک طریق کار را پیگیری کند، پیش گیرند.»

خانواده‌ها نگاه کارکردی و فرهنگی به آموزش داشته باشند

وی افزود: «در مرحله بعد خانواده‌ها قرار دارند که باید نگاه کارکردی و فرهنگی به آموزش داشته باشند. از دهه هفتاد به بعد آن رویکرد کارمند‌محوری در جامعه عوض شده و خانواده‌ها به سمتی پیش رفتند که بچه‌ها صاحب ایده شده و دیگران را به کار گیرد.»

خداداد همدانی ادامه داد: «موضوع دوم این است که باید خانواده‌ها را با فضاهای متفاوتی آشنا کرد و به نوعی نگاه مقایسه‌ای داشت. باید دانش‌آموز را با ابعاد متفاوت در دیگر شهرهای توسعه یافته ایران و جهان آشنا کرد. شهر امارات در دبی انقلابی در استارت‌آپ ایجاد کرد. باید با روش‌های نوین در این شهرها آشنا شده و هراس تفاوت فرهنگ را نداشته باشیم تا بتوانیم به ابعاد متفاوت فناورانه دست یابیم.»

باید برای دانش‌آموز حس بزرگی و مربی‌بودن ایجاد کرد

این کارشناس در خصوص استفاده از ایده‌های دانش‌آموزان در محیط خانه، اظهار کرد: «درخانواده‌ها از ایده‌های دانش‌آموزان استفاده کرده و آن‌ها را مشارکت دهیم. کارهایی که به نوعی بعد و نگاه طراحی و نقشه دارد. باید برای دانش‌آموز حس بزرگی و مربی‌بودن را ایجاد کنیم. مثلا دانش‌آموزان در مقطع متوسطه به مقاطع پایین‌تر آموزش دهد. این کار باعث می‌شود تا دانش‌آموز به سمت نوع‌آوری رفته و حس بزرگ‌بودن را در خود رشد دهد.»

بچه‌ها را با روزمرگی آشنا کرده تا ایده‌پردازی کنند

وی گفت: « استارت‌آپ‌های دانش‌آموزی را با امور بسیار دم دستی به ثمر برسانیم. مثلا دستگاهی توسط یک دانش‌آموز طراحی شد که زمان مشخص دارو را یادآوری می‌کرد. این استارت‌آپ ایده‌پردازی دانش‌آموز را از امور بسیار ساده نشان می‌دهد.»

خداداد همدانی افزود: «یک استارت‌آپ دیگر طراحی شد که به خانوداه‌ها کمک می‌کرد تا تغییر دکوراسیون خانه را توسط یک اپلیکیشن و برنامه انجام دهند. نکته این است که خود فرد و دانش‌آموز با موضوع در ارتباط باشد تا بتوان ایده‌های ساده را تقویت کرد.»

این حقوقدان خاطر نشان کرد: «بهتر است قبل از ورود به دبستان بچه‌ها را به سمت بازی‌ها و فیلم‌هایی هدایت کرده که در آن فناوری نقش مهمی دارد. نگاه فناورانه و به نوعی ایجاد شوق در دانش‌آموز که به سمت ایده‌پردازی رفته و تا مقطع متوسطه این استعداد را درون خود پرورش دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار