در گفت‌وگو با پانا

آموزش‌وپرورش می تواند بستر موسیقی فاخر باشد

تهران (پانا) - پدرام جوادزاده کارشناس و نوازنده موسیقی ایرانی می‌گوید آموزش‌وپرورش وظیفه‌ تولید موسیقی ندارد بلکه باید گوش دانش‌آموزان را با موسیقی مناسب و فاخر آشنا کند تا یک نوجوان متوجه شود چه موسیقی را گوش دهد.

کد مطلب: ۱۴۴۰۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌وپرورش می تواند بستر موسیقی فاخر باشد

پدرام جوادزاده متولد 1367 در تهران، نوازنده سنتور، آهنگساز. فارغ‌التحصیل نوازندگی موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر تهران است.
وی دکترای مدیریت فرهنگی را دارد و هنر آموخته نزد اساتیدی چون سیامک آقایی، عبدالنقی افشارنیا، رضا شفیعیان، امیر اسلامی و سورنا صفاتی است و در کارنامه کاری‌اش شرکت در ‌فستیوال‌ها و جشنواره‌های خارجی و اجراهای مختلف داخلی و خارجی را دارا است.

پدرام جوادزاده در گفت‌وگو با پانا با اشاره به این مطلب که آموزش و پرورش وظیفه تولید و ساخت موسیقی در کشور را ندارد گفت: «موسیقی ابزار تربیتی و پرورش انسان است، موسیقی یعنی بخشی از ورودی روح انسان است.»

وی اضافه کرد:« آموزش و پرورش وظیفه تولید موسیقی را ندارد حتی وظیفه آموزش نوازندگی و شناخت ساز را نیز ندارد بلکه وظیفه دارد گوش شنوا را تربیت کند.»

وی با تأکید بر این موضوع که کودکان و نوجوانان باید با شناخت موسیقی را انتخاب کنند ، اظهار کرد:«آموزش و پرورش وظیفه دارد که گوش شنوا را تربیت کند تا یک نوجوان و جوان تشخیص دهد چه موسیقی را باید گوش کند و چه موسیقی را برای او ضرر دارد.»

جوادزاده با اشاره به این مطلب که موسیقی مبتذل بر روح و جسم انسان آسیب می‌زند، گفت: «از کوزه همان برون تراود که در اوست، جوان باید بداند چه موسیقی را وارد بدنش می‌کند اگر موسیقی خوب وارد بدن نشود به آن آسیب می‌رساند، دکتر عالمی بارها می‌گفت من وقت ندارم موسیقی بد یا فیلم بد نگاه کنم زیرا آنقدر عمر انسان کوتاه است که باید به بهترین شکل از آن استفاده کرد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی برای تربیت فرهنگی و هنری جامعه اشاره کرد و گفت: «در بحث موسیقی وظیفه نهادهای فرهنگی این است که کاری کنیم انسان موسیقی بد گوش نکند. ما باید در جریان موسیقی استفاده کننده باشیم نه مصرف کننده یعنی از موسیقی خوب بهره بگیریم ته اینکه فقط بدنبال گوش دادن باشیم.»

این کارشناس و پژوهشگر موسیقی با اشاره به این مطلب که بهترین راه برای تربیت گوش انسان به موسیقی و الحان مناسب برگزاری کلاس‌های قرآنی در مدارس است، اظهار کرد: « من بارها پیشنهادهایی در رابطه با گوش شنوایی و موسیقی نوجوان داده‌ام به‌عنوان یک نوازنده می‌گویم که آموزش قرآن در مدارس می‌تواند بهترین راهکار برای آن باشد که با موسیقی و الحان مناسب آشنا شویم .»

وی تأکید کرد: «اگر بخواهیم انسان با موسیقی مناسب آشنا شود و با او آخت گیرد بهترین راه آموزش تلاوت قرآن است زیرا در قرآن تمام نغماتی که خوانده می‌شود به‌درستی و با استفاده از الحان موسیقی است.»

جوادزاده در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: « اگر شما می‌خواهید مخاطب با شور، نوا، حجاز، موسیقی آرام و موسیقی که به گوش آسیب نمی‌رسد آشنا شوید بهترین راه آموزش قرآن است .»

وی خاطرنشان کرد: «برای اینکه دانش‌آموز باکلاس‌های قرآنی ارتباط بهتری بگیرد باید معلمین شاد سرزنده که با هنر نیز آشنا هستند را انتخاب کنیم .»

این کارشناس موسیقی در پایان سخنان خود اظهار کرد: «متأسفانه ما در برخی موارد مشکلات مدارس را در غیرانتفاعی کردن دیدیم و تصور کردیم اگر آسیبی در مدارس دولتی وجود دارد باید با مدارس غیرانتفاعی و دولتی آن را حل کرد که این امر اشتباه است بلکه باید راهکار ارائه داد تا بتوانیم جامعه‌ای سرزنده ، فعال با تفکر و ایده‌های خلاق داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار