رئیس سازمان مدارس غیردولتی در گفت‌وگو با پانا:

«معلم» و «مدرسه» پس از ۱۱ سال، در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفتند

همه برنامه‌ریزی‌ها به سمتی است که آموزش و پرورشی در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه از ۳۱ راهکار در سند تحول بنیادین نزدیک به ۲۵ راهکار آن مربوط به موضوع معلم است، گفت متاسفانه طی سال‌های گذشته که ۱۱ سال از تصویب سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش می‌گذرد، آن نکته کلیدی و اساسی که معلم هست خیلی مورد توجه قرار نگرفته بود.

کد مطلب: ۱۴۴۰۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
«معلم» و «مدرسه» پس از ۱۱ سال، در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفتند

احمد محمودزاده در گفت‌وگو با با پانا، درخصوص رتبه‌بندی‌ معلمان در آموزش و پرورش، اظهار کرد: «اشارات خوبی در خصوص رتبه‌بندی‌ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شده است و این موضوع، عصاره سند تحول بنیادین و نکته کلیدی و مفهوم اصلی این سند بوده و به لحاظ کمیت و کیفیت در این سند مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی افزود: «از حدود ۲۳ محور عملیاتی، ۵ هدف عملیاتی در این سند مربوط به حوزه معاونت انسانی است، آن هم با محوریت معلم. از ۳۱ راهکار در سند تحول بنیادین نزدیک به ۲۵ راهکار آن مربوط به موضوع معلم است.»

محمودزاده بیان کرد: «آموزش، تربیت، بهسازی، رفاه، معیشت معلم از محورهای مورد توجه در این راستاست. متاسفانه طی سال‌های گذشته که ۱۱ سال از تصویب سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش می‌گذرد و آن نکته کلیدی و اساسی که معلم هست خیلی مورد توجه قرار نگرفته بود.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تأکید کرد: «این موضوع در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفته است و تشکل‌های فرهنگیان در این رابطه از شخص رئیس جمهور تشکر کردند. رئیس جمهور با اهتمام و جدیت خاص پیگیر این موضوع شدند، در حوزه انتخاباتی هم شاهد بودیم که قول بر اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را دادند.»

محمودزاده تصریح کرد: «رئیس‌جمهور تاکید داشتند که این موضوع با دو هدف کمک به معیشت معلمان و حفظ منزلت معلمان باید انجام شود که این موضوع در مسیر آموزش و پرورش به خوبی طی شد و اثر این موضوع بر روی کیفی‌سازی آموزش و پرورش هم مورد توجه قرار گرفت.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی هم در این راستا مورد توجه قرار گرفته است، اضافه کرد: «تا در نهایت با بهره‌مندی از مجموعه این عوامل، مرجعیت علمی و کتب درسی و معلم شکل بگیرد. پشتیبانی این کار تا به امروز شکل گرفته است و نارسایی‌هایی هم در داخل این موضوع هست که باید مورد توجه قرار بگیرد.»

محمودزاده گفت: «ممیزی این موضوع ۶ ماه طول خواهد کشید و در این فضا ۹۰۰ هزار نفر از معلمین مدارس دولتی را در بحث رتبه‌بندی شاهد بودیم که این شاخص‌بندی اتفاق افتاد و بحث شناسایی و ارزیابی شکل گرفته و انجام پذیرفت.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی افزود: «قطعاً کار در این فضا مشکلات و کمبودهایی هم دارد و به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد و این مشکلات هم برطرف می‌شود. سوابق طولانی در بحث رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها برای بار اول است که در نظام تربیتی شکل گرفت و در حال رقم خوردن است.»

محمودزاده بیان کرد: «تشکل‌های فرهنگیان به نمایندگی از معلمان حضور دارند و خود معلمان هم در این فضا ورود پیدا کردند و از دولت سیزدهم قدردانی کردند که پس از ۱۱ سال اجرایی‌سازی این موضوع را با محوریت رتبه بندی مورد لحاظ قرار داد و شخص رئیس جمهورم پای کار این موضوع هستند و منابع مالی در این راستا را در اختیار آموزش و پرورش قرار داد و در نهایت این اتفاق افتاد.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تأکید کرد: «آن چیزی که باید در ادامه این مسیر شکل بگیرد و هم سازوکارهای آن باید تقویت شود، این است که رتبه‌بندی در کمال آرامش و به شکل منطقی و علمی و بر اساس شاخص‌هایی که مسیر ارتقای معلمین را متناسب با جهت‌گیری‌هایی که در آموزش و پرورش داریم شکل بگیرد و مشخص کند و درگیری‌هایی که در بحث کنکور و مرجعیت کتاب و مدرسه و معلم وجود دارد را باید در شاخص‌های ارزیابی مورد لحاظ قرار داد.»

محمودزاده با اشاره به اینکه آزمون‌های کلان و نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم و دوازدهم و برخی آزمون‌های هماهنگی کشوری و استانی در پایه‌های پایین‌تر، باید با محوریت مدرسه انجام شود، تصریح کرد: «با برگشت به پایگاه مدرسه، تاثیرگذاری خوبی در آینده آموزش و پرورش خواهیم داشت.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه بحث تعریف ارتقای شاخص‌ها با رویکردهای پرورشی و تربیتی و فرهنگی که انتظارات زیادی در این حوزه وجود دارد باید انجام شود، اضافه کرد: «در سند تحول بنیادین ۴۳ شاخص برای دانش‌آموز در تراز انقلاب اسلامی تعریف شده است، تعداد کمی از این شاخص‌ها به مباحث علمی و آموزشی می‌پردازد و بیشتر به حوزه‌های پرورشی و تربیتی توجه شده است.»

محمودزاده با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش مدیریت خوبی را در بحث برگزاری کنکور و آزمون‌های نهایی دارد، گفت: «رصد و پایش خوبی در این زمینه دارد و هم در حوزه پرورشی و کارکردهای تربیتی باید شاخص‌های قابل قبول و قابل ارزیابی را در این مسیر تعریف کنند تا معلمان هم در این جهت‌گیری‌ها حضور داشته باشند که همه این موارد منجر به آن خواهد شد که کیفیت آموزش و پرورش در حوزه مسائل علمی و تربیتی متناسب با نگاه حاکم بر سند تحول بنیادین ارتقا پیدا کند.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی افزود: «تا دانش‌آموزی در تراز انقلاب و با برجستگی‌های اعتقادی و فکری و علمی داشته باشیم که مقام معظم رهبری تاکید دارند بر این موضوع که این اتفاق بیفتد و شاخص‌های زیادی هم در این راستا بیان فرمودند. تا در نهایت اتفاق بیفتد و این بستر تربیتی شکل بگیرد و چنین ساختاری از آموزش و پرورش در دولت سیزدهم وجود دارد.»

محمودزاده بیان کرد: «خوشبختانه هر هفته جلساتی در این راستا برگزار می‌شود و بحث مدرسه تراز انقلاب اسلامی و ارزیابی مدارس تراز هم مورد توجه قرار دارد و در نهایت ارتقای سطح معلمین هم انجام می‌شود تا آموزش و پرورشی در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار