رئیس دانشگاه تهران:

بیش از ۵۰ درصد اعضای جدید هیات علمی دانشگاه تهران زن هستند

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه تهران از افزایش حضور زنان در پست‌های مدیریتی دانشگاه تهران در دو سال اخیر خبر داد و گفت بیش از ۵۰ درصد اعضای جدید هیات علمی دانشگاه تهران زن هستند.

کد مطلب: ۱۴۳۷۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد
بیش از ۵۰ درصد اعضای جدید هیات علمی دانشگاه تهران زن هستند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی روز سه‌شنبه ۱۲ دی ماه در مراسم تقدیر از اعضای هیأت علمی خانم پراستناد دانشگاه تهران و جشن میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها که با حضور معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد، گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در جامعه وجود دارد و البته بخشی از آن هم بیشتر یک تصور ذهنی و ناشی از تبلیغات سو است، مسئله فرصت‌های اجتماعی در دسترس بانوان است. دائماً می‌شنویم که غربی‌ها به ما توصیه می‌کنند که حقوق بانوان در کشورهای اسلامی باید رعایت شود و برای خود دلایلی می‌آورند و بعد هم توصیه‌هایی می‌کنند.

رئیس دانشگاه تهران در واکنش به مواضع و القائات غربی‌ها درباره وضعیت زنان در ایران، بیان کرد: اولین پیام ما به آنها این است که نیازی به اندرز غربی‌ها در حوزه زنان نداریم و پیشینه و تاریخ تمدنی ما نشان می‌دهد که ایرانیان بر اساس فرهنگ تمدنی و تأثیر پذیری از مکتب الهام‌بخش اسلام در زمینه منزلت زنان پیشگام بوده‌اند. اصولاً جایگاه زن در فرهنگ ایرانی و اسلامی با رویه غرب قابل مقایسه نیست. ممکن است بی‌تدبیری‌هایی در دوره‌های مختلف تاریخی صورت گرفته باشد و زنان به حاشیه رانده شده باشند، ولی این موضوع یک روند معمول در تاریخ فرهنگی و اسلامی ایران نیست.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران به سابقه برخی جزم‌اندیشی‌ها نسبت به زنان در تاریخ مغرب زمین اشاره کرد و گفت: در بررسی عملکرد دانشگاه‌های غربی به ویژه انگلیسی مشاهده می‌کنیم که تا ۷۰ سال قبل، در زمینه اعطای مدرک دانشگاهی به بانوان تردید داشته‌اند و بانوان از گرفتن مدرک تحصیلی مکتوب و رسمی محروم بوده‌اند، حال اینکه ما در نظام حوزوی خود از سالیانی است که بانوان مجتهده داریم که یک نمونه آن بانوی مجتهده امین است که در نظام حوزوی به بالاترین درجه اجتهاد دینی رسیده است و این درست مقارن زمانی بوده که تحصیلات دانشگاهی زنان رسمیت چندانی نداشت.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین به این تبلیغات سوئی که می‌شود نباید توجه کرد؛ هر چند که ما برای رسیدن به آن الگوی مطلوبی که اسلام عزیز ترسیم کرده و تراز ما هم حضرت فاطمه زهرا (س) است خیلی فاصله داریم.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت نگاه همه‌جانبه به حضور زن مسلمان در جامعه، بیان دااشت: نقش‌آفرینی زن باید به گونه‌ای باشد که برای جامعه و ارتقای سطح پیشرفت مادی و معنوی جامعه مفید باشد. قطعاً توصیه اسلام این است که نقش همه اقشار جامعه فارغ از نوع جنسیت، قومیت و ملیت، مهم است و اصولاً خط کشی بین زن و مرد وجود ندارد. بنابراین اگر موازین شرعی رعایت شود و هدفگذاری درست در راستای دستیابی به پیشرفت مادی و معنوی جامعه صورت گیرد، استفاده از ظرفیت زنان یک الزام و تکلیف است و بهره نگرفتن از توان و ظرفیت بخش مهمی از جامعه همچون زنان، به منزله اتلاف بیت‌المال است. مهمترین مصداق بیت‌المال، منابع انسانی است که در اختیار ما است. بنابراین سخن از خط کشی زن و مرد و مسائل این چنینی بیهوده است و آنچه که در افکار عمومی در خصوص زنان تبلیغ می‌شود، واقعیت میدانی ندارد و تخریب الگوی زن مسلمان حاصل تبلیغات سو غربی‌هاست که در رسانه‌های وابسته به آنها دائماً به آن دامن زده می‌شود.

مقیمی با اعلام اینکه حدود ۲۵ درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران، بانوان هستند؛ افزود: در دو سال اخیر ۲۲۹ عضو هیأت علمی در دانشگاه تهران جذب شده‌اند که ۱۳۷ نفر از آنها بانوان هستند که بیش از ۵۰ درصد اعضای هیأت علمی جدید را تشکیل می‌دهد. جذب هیأت علمی در دوره جاری مدیریتی دانشگاه تهران بر اساس جنسیت صورت نگرفته است، بلکه صلاحیت آنها مد نظر بوده است.

وی افزود: در زمینه انتخاب مدیران نیز تبعیضی بین زنان و مردان قائل نمی‌شویم. ای بسا این تبعیض به نفع بانوان بوده است؛ به طوری که وقتی یک پست مدیریتی خالی می‌شود ما به دنبال مدیر از بین همکاران خانم می‌گردیم و اولویت انتخاب ما از بین بانوان است؛ هر چند نقدهایی به سبک مدیریت برخی خانم‌ها دارم و لازم است نقص‌هایی که وجود دارد برطرف شود. به همین منظور دوره‌های مکرر توانمندسازی زنان از طریق مرکز زنان و خانواده برگزار می‌شود و توصیه می‌کنم این دوره‌ها با قوت بیشتری بویژه برای احراز پست‌های مدیریتی و آماده شدن بانوان برگزار شود.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه در دوره جاری مدیریتی دانشگاه تعداد مدیران خانم دو برابر شده است، تصریح کرد: هرچند خود خانم‌ها هم به دلیل زمانبر بودن مشاغل مدیریت، چندان تمایلی به پذیرش پست مدیریتی ندارند؛ چراکه علاوه بر اینکه از نظر حضور فیزیکی می‌طلبد که فرد ساعت‌های طولانی کار کند، ظرفیت فکری فرد را هم زیاد اشغال می‌کند. رعایت این الزامات مدیریتی با مسئولیت‌هایی که خانم‌ها در خانواده دارند، کار مدیریتی را برایشان سخت می‌کند؛ به همین دلیل است که برخی بانوان از پذیرش پست‌های مدیریتی خودداری می‌کنند.

مقیمی در مقایسه آمارهای جنسیتی دانشگاه تهران در شاخص‌های مختلف طی دوره دو ساله اخیر با دانشگاه‌های غربی، بیان کرد: این مقایسه نشان می‌دهد که روند بهبود این نسبت و تناسب جنسیت زن و مرد در دانشگاه تهران به مراتب از عمده دانشگاه‌های معتبر دنیا وضعیت بهتری دارد و مطلوب‌تر است. مساله این نیست که با آمارها بازی کنیم و بخواهیم بگوییم که چون آمارها افزایش پیدا کرده، پس اهمیت بانوان بیشتر شده است. بلکه لازم است کیفیت حضور زنان در محیط اجتماعی را نیز فراهم کنیم. بهترین خط کش و تراز در این زمینه، سیره نظری و عملی حضرت فاطمه زهرا (س) است.

وی با اشاره به «حوراء الانسیه» به عنوان یکی از صفات حضرت زهرا (س)، بیان داشت: رسول مکرم اسلام (ص)، دختران دیگری هم داشتند. جایگاه حضرت زهرا (س) صرفاً بخاطر فرزندی رسول اکرم (ص) نیست، هر چند که این هم است و جایگاه رفیعی است. اما چطور می‌شود این فرزند بزرگوار رسول اکرم (ص) که سوره کوثر در رابطه با ایشان نازل شده است، آنقدر چشمه جوشانی را ایجاد می‌کند که ائمه بزرگوار با یک ویژگی‌های خاص، همگی از چشمه‌سار حضرت فاطمه (س) هستند که تک تک ویژگی‌های حضرت زهرا (س) در این ائمه بزرگوار متجلی شده است.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است، این است که زنان کشورمان واقعاً ویژگی‌های زن فاطمی را فارغ از اینکه شغل دارد یا ندارد و پست مدیریتی دارد یا ندارد، در خود نهادینه کند. اگر اینطور شود، بقیه به تبع آن خواهد آمد. ببینید حضرت زهرا (س) در خصوص حضور زن در جامعه در یک دوره کوتاه عمر مبارکشان چگونه نقش‌آفرینی کردند و در دفاع از ولایت در جامعه حضور فعالانه پیدا کردند. حضرت زهرا (س) بهترین مدافع ولایت بود و حتی در مقایسه با مردانی از اصحاب بزرگ پیامبر (ص) نظیر حضرت سلمان و ابوذر و دیگران، نقش بیشتری در دفاع از ولایت داشتند و نقش‌های اجتماعی مختلفی ایفا می‌کردند. بنابراین اصولاً اسلام عزیز با نقش‌آفرینی زن در جامعه نه تنها مخالف نیست بلکه بر حضور فعال و اثرگذار تاکید دارد. خط قرمز اسلام عزیز این است که این نقش‌آفرینی باید در جهت بهبود و ارتقای کارکردهای مادی و معنوی جامعه باشد تا بتواند پیشرفتی برای جامعه حاصل کند و در کنار آن به صورت توأمان جنبه‌های معنوی جامعه را نیز ارتقا دهد.

مقیمی گفت: کشور ما نیازمند بهره‌گیری از تک تک افراد جامعه است. خدا را شاکر هستیم که خانم‌ها در بخش‌هایی از کارکردهای اجتماعی به ویژه در بخش‌های مختلف آموزشی و تربیتی نسبت به آقایان سرآمدتر هستند. امیدواریم روز به روز شاهد ارتقای توانمندی بانوان در کشور و ارتقای نقش آنها در جامعه باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار