سخنگوی قوه قضاییه:

اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده قتل داریوش مهرجویی ۱۹ دی برگزار می‌شود

پرونده چای دبش در مرحله تحقیقات مقدماتی است/ تتلو پرونده‌های متعددی دارد

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین رسیدگی‌ها درخصوص پرونده چای دبش گفت این پرونده اکنون در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد.

کد مطلب: ۱۴۳۷۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد
اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده قتل داریوش مهرجویی ۱۹ دی برگزار می‌شود

مسعود ستایشی در ابتدای چهل و یکمین نشست خبری خود ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت زهرا(س) اظهار کرد: در اهمیت مقام این بانوی اول جهان اسلام همین بس که پیامبر با عناوین مختلف جایگاه والای آن حضرت را در مسیر اسلام تبیین فرمودند. این روز فرصتی برای قدردانی از عموم مادران و زنان ایرانی است که نسل آماده به حضور در عرصه‌‌های مختلف را پرورش می‌دهند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین فرارسیدن سالروز میلاد امام خمینی(ره) را تبریک گفت.

وی افزود: تقارن این ایام با چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی است که ضمن گرامیداشت نام و یاد این سردار بزرگوار با رشادت‌های آن عزیز و سایر تلاشگران بی‌ادعا، الگوی مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم به کیان کشور اسلامی نهادینه شده است. دشمن گمان می‌کرد با شهادت شهید سلیمانی و سیدرضی موسوی، لبه پیکان ایستادگی در برابر آن‌ها رو به زوال برود.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دوم مقدمه خود با اشاره به اجرای حکم چهار سرشبکه تروریست گفت: روز جمعه‌ای که گذشت، چهار سرشبکه تروریست که در چتر امنیتی سربازان گمنام امام زمان گرفتار شده بودند با طی مراحل رسیدگی قضایی و صدور حکم به اتهام فساد فی الارض به دار مجازات آویخته شدند.

به گفته وی، این حکم با تایید نهایی دیوان عالی کشور به اجرا در آمد.

تدوین سند دیپلماسی از اهداف راهبردی حکمرانی قضایی تلقی می‌شود

ستایشی در پاسخ به سوالی در مورد تدوین سند دیپلماسی با همکاری وزارت خارجه، گفت: این موضوع تخصصی و اطلاع رسانی محدود نسبت به آن صورت گرفته است، موضوع عدالت و ضرورت پیگیری آن از جمله موارد عام و جامع الشمولی است که در هر سیستم قضایی و حقوقی تعریف شده و نسل به این مهم جز اهداف راهبردی حکمرانی قضایی تلقی می‌شود. لزوم ارتباط با کشور‌های مختلف به ویژه همسایه‌ها، نوع رابطه میان آن‌ها و تاثیر متقابل اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی بر سایر کشور‌ها ایجاب می‌کند که برخی سیاست‌های واحد قضایی پیگیری و دنبال شود به ویژه اینکه هم راستایی‌های فرهنگی موجود مثل همسایگان در برخی موارد قانون ظروف مرتبط را پدید می‌آورد. اگر در کشوری وضعیت اقتصادی و فرهنگی تغییر کند به سرعت این موضوع به کشور‌های دیگر نیز تعمیم پیدا کرده و این کشور‌ها دچار تحول می‌شوند از این رو پیگیری موضوع دیپلماسی قضایی در دستور کار قوه قضاییه و وزارت خارجه همواره بوده و خواهد بود.

آخرین وضعیت پرونده چای دبش

ستایشی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پرونده چای دبش اظهار کرد: آنچه در مورد پرونده چای دبش باید گفت این است که فعلا در مرحله تحقیقات مقدماتی است و آنچه مطلع شدم بازپرس از مبادی ذیربط اطلاعاتی کسب کرده است که از جزئیات اطلاع ندادم و در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

دلیل قطع تلفن آخر هفته بخش زنان زندان اوین

سخنگوی دستگاه قضا همچنین درخصوص قطع تلفن آخر هفته بخش زنان زندان اوین گفت: این گونه امور به عهده مدیر موسسه است چرا که بنابر اقتضا اینگونه مقرر شده است.

۱۹ دی ماه؛ اولین جلسه دادگاه پرونده قتل داریوش مهرجویی

وی درباره آخرین وضعیت پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش گفت: پیرو نشست‌های قبلی و نکاتی که در این پرونده عرض شد باید گفت که پرونده با تکمیل تحقیقات و متضمن کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و رئیس قوه قضاییه مقرر کرد که در عین سرعت و توجه ویژه رسیدگی شود و در کمتر از دو ماه کیفرخواست صادر و برای دادگاه صالح ارسال شد. این پرونده اکنون در دادگاه کیفری یک البرز قرار دارد و اولین جلسه دادگاه روز ۱۹ دی سال جاری برگزار خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده هادی رضوی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه درخواست اعاده دادرسی هادی رضوی متهمان بانک سرمایه که به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود در سال ۱۴۰۰ پذیرفته و پرونده مجددا رسیدگی و آزاد شدند در حال حاضر این پرونده در چه وضعیتی قرار داد، اظهار کرد: اعاده دادرسی موضوع مقررات مواد ۴۷۴ و ۴۷۷ از باب خلاف شرع بین و همچنین اعمال مقررات ماده ۴۷۸ است؛ بنابراین حق قانونی بوده که به موجب قانون برای افراد تعیین شده و از این ظرفیت استفاده کردند. اعلام شد که این شخص تقاضای اعاده دادرسی کرده است بنابراین پرونده در این رابطه به دیوان عالی کشور ارسال و تصمیم قانونی لازم اتخاذ شد. پرونده به شعبه دوم رسیدگی به جرایم ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع شد و در نهایت اعاده دادرسی هادی رضوی رد و دادنامه اولیه مورد تایید واقع شد. اکنون پرونده در مرحله اجرای حکم قطعی است. بر اساس آخرین اطلاعاتی که کسب کرده‌ام طبق نظر پزشکی قانونی به دلیل عمل جراحی و وضعیت جسمانی که این شخص دارد پس از بهبودی برای اجرای حکم و تحمل کیفر به زندان باز می‌گردد.

شناسایی ۶۵ نفر در پرونده دومین عملیات تروریستی شاهچراغ

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین اقدامات قضایی درباره پرونده دستگیری ۲۰۰ تن از اعضای داعش ‌و جاسوسان رژیم صهیونیستی که قصد اقدامات خرابکارانه در نقاط مختلف کشور در ایام اربعین حسینی را داشتند، گفت: تعدادی که اعلام شد از سوی وزیر اطلاعات بود. افرادی که در این مسیر اعلام می‌شود در قالب پرونده واحدی است. روند کشف و شناسایی باندهای خرابکارانه ادامه دارد و این کار رصد می‌شود. در این رابطه پرونده‌های مختلفی در حال رسیدگی است. اخیرا هم اعلام کردیم که حکم ۴ نفر از سرکردگان در آذربایجان غربی انجام شد. در این رابطه، دومین عملیات تروریستی حرم حضرت شاهچراغ که ۲۲ مرداد امسال اتفاق افتاد، به اتهامات ۶۵ نفر از عناصر رسیدگی شده است. عنصر اصلی به اتهام محاربه که منجر به شهادت ۲ نفر از خادمین حرم شد به اعدام محکوم شد که به‌منظور دادخواهی به مرجع عالی ارسال شده است. ۲ نفر که مشارکت داشتند نیز هر کدام به ۵ سال حبس و اخراج از کشور محکوم شدند و باقی افراد نیز تعیین تکلیف شدند. این حرکت مستمر ادامه دارد و به محض تعیین تکلیف اطلاع رسانی می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده‌های تتلو

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو اظهار کرد: فرد مورد نظر چند پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطمح رسیدگی دارد. یک پرونده اکنون در ناحیه ۳۳ دادسرای عمومی و انقلاب تهران در مرحله تحقیقات مقدماتی است و قرار بازداشت موقت صادر و وی اکنون در زندان به سر می‌برد. برای یکی دیگر از پرونده‌ها کیفرخواست صادر و بعد از بازگشت وی به کشور بازپرس در موقعیت او حاضر شده است و پرونده با کیفرخواست برای رسیدگی به شعبه دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده است که متضمن قرار بازداشت موقت است. برای نامبرده در دو پرونده دیگر هم رأی غیابی صادر شده است و چنانچه اعتراضی از سوی وی صورت گیرد، رسیدگی خواهد شد.

آخرین پیگیری‌های قضایی در پرونده حمید نوری

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضاییه برای پیگیری پرونده حمید نوری در دادگاه‌های بین الملل بیان کرد: استفاده ابزاری از حقوق و قضاوت برای ذبح حقوق و مخدوش سازی جایگاه رفیع، ظلم به آن است. در قلب تروریسم حقوقی و قضایی از سوی سیستم قضایی و دولت سوئد که این موضوع، مطرح شده است. آن‌ها تحت تاثیر گروهک‌های منفور، بی خانمان و جنایتکار و خائن به ملت ایران و با هدایت سرویس منحوس صهیونیستی دنبال شده وگرنه آنچه روشن است حکم آقای نوری در یک سیستم قضایی سالم و آزاد خروجی‌ جز برائت برای وی نداشت. در کشوری که هم اکنون به محل تاخت و تاز منافقان تبدیل شده است، چیز دیگری انتظار نمی‌رود. سیستم قضایی و دولت سوئد باید بدانند منافقان همان برنامه‌ای که نسبت به عراق و آلبانی داشتند را باید انتظار بکشید. اگر دغدغه مردم خود را دارند باید نسبت به این موضوع حساس باشند.

وی ادامه داد: پرونده حمید نوری نزد هیچ دادگاه بین المللی مطرح نشده است، آنچه مطرح است اقدامات دادگاه سوئد است که برخلاف، اصول بنیادین حقوق بین المللی و منشور ملل متحد است. این نکات را به سیستم قضایی سوئد متذکر شده و هم اکنون نیز تذکر می‌دهم که حکم آن‌ها خلاف برابری حاکمیت‌ها، عدم مداخله در امور داخلی کشورها، حتی برخلاف موازین دادرسی منصفانه صورت گرفته است. یک نکته از دادرسی منصفانه را عرض می‌کنم از کلیه شهود مطرح شده از سوی منافقان، کسانی که پرونده را به وجود آورده، از شهادت همه این‌ افراد علیه آقای نوری استفاده شده است، اما وقتی نوری به عنوان یک شهروند به این کشور رفته او را گروگان گرفته است و وقتی آقای نوری خواسته شهودی را معرفی کند از او نپذیرفتند و حتی این شهود را تهدید کرده‌اند. دستگاه قضایی کشور از ابتدا، این اقدام را متخلفانه و غیر قانونی و حتی مجرمانه می‌داند و بر مبنای تکلیف خود و انجام وظیفه به حمایت از شهروندان اعم از اینکه قربانی جرم در ایران و یا خارج از کشور باشند، در چارچوب قانون هر اقدامی را لازم باشد انجام داده و می‌دهد، دولت سوئد نباید سازوکار‌های قضایی و حقوقی را در جهت تقویت تروریسم بکار گیرد.

ارائه خدمات قضایی به ایرانیان خارج از کشور

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد خدمات الکترونیک قضایی ایرانیان خارج از کشور گفت: یکی از سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناورانه و نوین است و همواره این مهم مورد تاکید واقع شده است. افتخار داریم بر اساس گزارش‌ها اعلام کنیم، قوه قضاییه در زمینه فناوری‌های نوین قدم‌های خوب و موفقی برداشته است. اگرچه که کافی نیست و باید قدم‌های بهتر، قوی تری و برنامه‌ای برداشته شود. اکنون با تمهیداتی این امکان فراهم شده است که دسترسی به خدمات قضایی برای ایرانیان خارج از کشور با همکاری دو پیام رسان گپ و آی گپ و در آینده سایر پیام رسان‌ها انجام شود. سابق بر این دسترسی به خدمات الکترونیک قضایی ایرانیان خارج از کشور محدود بود که با همکاری معاونت امور بین الملل قوه قضاییه و وزارت ارتباطات این اقدام انجام شد. اکنون ایرانیان خارج از کشور و خارجیان داخل کشور می‌توانند با داشتن حساب کاربری در یکی از پیام رسان‌های داخلی (گپ و آی گپ) شناسه قضایی ثنا را به صورت غیر حضوری و برخط دریافت کنند که از این طریق امکان دسترسی به پنجره واحد خدمات الکترونیک برای این افراد همچون ابلاغ الکترونیک، اطلاع رسانی پرونده، قرارداد الکترونیک وکالت و سایر خدمات فراهم خواهد شد، که این اولین و آخرین حمایت قوه قضاییه از پیام رسان‌های داخلی نبوده است و این مسیر از سال گذشته آغاز و سبد خدمات الکترونیک قضایی در سکو‌های ایرانی هر روز بیشتر از گذشته تکمیل خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار