آموزگار دبستان ایمان ناحیه ۴ کرج در گفت‌وگو با پانا:

با سواد شدن، سیر تحولی عظیم در زندگی انسان ایجاد می‌کند

کرج( پانا) - یکی از آموزگاران کرج که تحصیلات خود را از نهضت سواد آموزی آغاز کرده است، عنوان کرد باسواد شدن، سیر تحولی عظیم و عجیب در زندگی انسان ایجاد می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۳۶۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد
با سواد شدن، سیر تحولی عظیم در زندگی انسان ایجاد می‌کند

حبیبه لطفی آذر، آموزگار دبستان پسرانه ایمان ناحیه چهار کرج درگفت و گو با پانا عنوان کرد: «یادگیری خواندن و نوشتن در زندگی فردی و اجتماعی و روابط با دیگران بسیار تاثیرگذار است. در کل مسیر زندگی انسان را تغییر داده و باعث می‌شود که یک فرد مفید برای جامعه و اطرافیان باشیم. همچنین می‌توانیم نهایت استفاده از سواد را برده و به اطرافیان هم سودی برسانیم که بتوانند از سواد ما استفاده کنند و مسیر زندگی خود را تغییر دهند.»

وی افزود: «سواد یک نعمت است که علاوه بر مزایای فردی و اجتماعی در تربیت فرزند هم تاثیر بسزائی دارد. بدون شک فرزندانی که در تحول و پیشرفت کشور موثرند، مطمئنا تربیت شده مادران آگاه و باسواد هستند. بنابراین اولیای باسواد و آگاه به طور مستقیم در وضعیت جامعه آیندگان تاثیر دارد. سوادآموزی و کسب علم و دانش در اسلام یک جایگاه ویژه دارد و برای تمام جوامع بشری حائز اهمیت است. سواد در تمام مراحل زندگی مورد استفاده قرار می گیرد و در اخلاق و ایمان فرد هم تاثیرگذار است. بنده هر لحظه خدواند متعال را به خاطر اینکه توانستم از طریق نهضت سوادآموزی ادامه تحصیل بدهم و فرد موفقی برای جامعه باشم شکر می کنم و دلیل با سواد شدن من اول خدا، سپس همت و تلاش خودم و همچنین حمایت های خانواده بود.»

آموزگار البرزی گفت: «نهضت سواد آموزی پیامدهای بسیاری از جمله افزایش عزت نفس و خودباوری بر انسان دارد که بی شک بی سوادی موجب رکود ذهنی می‌شود و ناآگاهی عامل برهم زدن نظم اجتماعی است. به دلیل اهمیت بسیار سوادآموزی و برخورداری از حداقل مهارت خواندن و نوشتن در تمام جوامع بشری و به خصوص کشور ما، هفدهم شهریور را به عنوان روز جهانی نهضت سوادآموزی نام گذاری کرده اند.»

وی اضافه کرد: «مهم ترین چشم انداز نهضت سواد آموزی انسداد بی سوادی و تعلیم افرادی است که به هر دلیل از آموزش باز مانده اند. بسیاری از افراد به دلیل مشغله‌های زندگی و اوضاع اقتصادی خانواده، حاضر به شرکت در کلاس‌ها نیستند و همواره اصرار بر این دارند که توانایی خواندن و نوشتن ندارند، اما این باور غلط آنهاست و اگر خودشان بخواهند می توانند باسواد و فرد موفقی برای جامعه شوند. مبارزه با بی سوادی در اوضاع اجتماعی و اقتصادی نیز اهمیت خاصی دارد. هر مقدار جامعه به سمت باسوادی برود یقینا سیر تحول و رویکرد آن جامعه سریع‌تر خواهد بود.»

لطفی آذر اظهار کرد: «باسواد شدن و یادگیری خواندن و نوشتن و تغییر و تحول در زندگی در من موجب شد که مسیر زندگی ام تغییر پیدا کند و در تمام امورات زندگی مانند خانه داری، همسرداری، تربیت فرزند، روابط اجتماعی و... موفق تر باشم. به همین دلیل به افرادی که از تحصیل بازمانده اند توصیه می‌کنم در دوره های نهضت سوادآموزی شرکت کنند و باسواد شوند.»

وی ادامه داد: «گام های موثری برای تشویق افراد بازمانده از تحصیل به شرکت در دوره های نهضت سوادآموزی وجود دارد. انسان باسواد وارد یک دنیای دیگر می شود و کسی که سواد ندارد در واقع یک نابینا در زندگی است، باسواد شدن یک تحولی عجیب و عظیم در زندگی انسان ایجاد می کند که موجب می شود مسیر زندگی انسان رو به رشد باشد و باسوادی انسان را از جهل و نادانی رها می‌کند.»

این آموزگار در پایان گفت: «معلمان دیگر هم که در نهضت سوادآموزی تحصیل کرده اند می‌بایست در رابطه با موفقیت خود برای دانش آموزان و اولیا صحبت کنند و زندگی خودشان را قبل از یادگیری سواد و بعد از آن مقایسه کرده و بازگو کنند تا همه بدانند که سواد شروع زندگانی است.»

دانش آموز خبرنگار: ملیکا بهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار