نومعلم شهریاری در گفتگو با خبرنگار پانا:

معلم باید مظهر مهربانی باشد

شهریار (پانا) - نو معلم شهریاری، مهربانی و علم و خلاقیت را از ویژگی‌های اصلی معلمی دانست و گفت یک حرکت کوچک معلم می‌تواند تا آخر عمر مسیر زندگی دانش‌آموز را تغییر دهد.

کد مطلب: ۱۴۳۴۳۹۷
لینک کوتاه کپی شد
معلم باید مظهر مهربانی باشد

یاسمن نوروزی دبیر ادبیات مدرسه نور هدایت، نومعلمی که امسال به تازگی کار خود را به عنوان آموزگار ابتدایی آغاز کرده‌، در گفت و گو با پانا، در رابطه با احساسات و اهدافش برای ورود به حرفه معلمی گفت: «رابطه مستقیم بین یاددهی و یاد گیری خیلی زیباست. دوست دارم با نسل آینده این جامعه ارتباط برقرار کنم و تاثیر مثبتی در زندگی آن ها داشته باشم. معلمی یک شغل نیست، بلکه یک کار مقدس و ارزشمند است، معلم هر روز با دانش آموزان تعامل دارد و می‌تواند با یک حرف با یک نگاه و با یک حرکت جهت زندگی آنان را تغییر دهد.»

نوروزی در ادامه افزود: «معلمی به من این امکان را می‌دهد که به رشد جامعه کمک کنم. دوست دارم نقش مهمی در شکل گیری هویت دانش آموزان داشته باشم، بسیار مهم است که دانش آموزان را در همین رنج سنی بتوانیم شخصیت و هویت آنها را بسازیم. من برای این کار مناسب هستم چون می‌توانم برای بچه هایی که درگیر کلیشه و روزمرگی شدند تفاوت ایجاد کنم و تنوع تدریس داشته باشم. این حرفه را دوست دارم، بعضی از انسان ها از آموختن دانش خود به دیگران سیر نمی‌شنود و این به خلق و خوی آن انسان بستگی دارد و فکر میکنم همین مورد هست که باعث شده بخواهم معلم شوم.»

نوروزی تاکید کرد: «هدف شغلی من این است که مظهر مهربانی باشم، مهربانی برای انسان فضیلت محسوب می شود؛ آنکه یک کار آموزشی انجام می دهد لازم است مهربان و رئوف باشد، یک حرکت کوچک معلم می تواند تا آخر عمر مسیر زندگی دانش آموز را تغییر دهد.»

وی ادامه داد: «هدف دیگر من این است که در رشته‌ خودم به مهارت و تخصص علمی برسم. یک معلم واقعی باید همراه با آموزش در امر یادگیری هم فعال باشد و در جهت بالابردن سطح علمی خودش تلاش و کوشش داشته باشد. تشویق و تنبیه باید به جا باشد، ممکن است یک تشویق یک دقیقه ای از طرف معلم یک تصویر دائمی و همیشگی در خط زندگی دانش آموز ایجاد کند، و یک محرومیت گفتاری یا رفتاری می تواند یک تغییر مثبت در زندگی دانش آموز ایجاد کند، این دو نباید اهرم فشار یا سو استفاده باشند. باید سازنده باشند طوری که بتوانیم مدیریت کلاس را داشته باشیم.»

این نومعلم شهریاری اذعان کرد: «من در طول آموزش تلاش می‌کنم هم از آموزش دیداری و هم از شنیداری استفاده کنم و طوری درس ها را توضیح دهم که دانش آموز بتواند به سادگی آنها را درک کند، البته من به این موضوع باور دارم که هیچ دانش آموزی با یک بار توضیح دادن به مقصودی که من می‌خواهم نمی رسد و تلاش کرده‌ام که سوالات و نقاط ضعف دانش‌آموزان را بارها برای آنها توضیح دهم.»

وی افزود :«امیدوارم از این موقعیت شغلی جنبه هایی را مانند فن بیان و استفاده درست از زبان بدن یاد بگیرم، من وقتی ناراحت هستم نباید از زبان بدن عجیب و غریب استفاده کنم طوری که دانش آموز متوجه ناراحتی من شود، بچه ها مسئول ناراحتی معلم نیستند‌. سعی می‌کنم بتوانم دانش آموز و والدین را درک کنم و به صحبت های آنها فعالانه گوش دهم و بازخورد های مثبت و منفی درستی داشته باشم. مورد بعدی که دوست دارم از شغل معلمی یاد بگیرم این است که قضاوت و پیش داوری نداشته باشم، بزرگترین حسن معلمی این است که قضاوت را از فرد میگیرد.»

وی در انتها بیان کرد:«به نظر من معلم حرفه‌ای می تواند زندگی یک دانش‌آموز را تغییر دهد، چه بهتر که صبحمان را با هدف بهبود زندگی دیگران شروع کنیم و ادامه دهیم. مهمترین هدف من این است که درست رفتار کنیم و در دانش آموز احساس منفی ایجاد نکنیم.»

دانش آموز خبرنگار: حدیث رحمانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار