رئیس اداره تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری:
پژوهش نقش اساسی در حل مشکلات جامعه دارد
پژوهش باید راستین و حقیقی باشد
شهرکرد (پانا) - رئیس اداره تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بخیتاری نقش پژوهش را در مشکلات جامعه اساسی دانست در صورتی که پژوهش راستین و حقیقی باشد.
کاظم آقایی رئیس اداره تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاریدر گفت و گو با پانا در رابطه با نقش پژوهش در جامعه بیان کرد: «اگر پژوهش به معنای راستین،حقیقی و کاربردی شود قطعا میتواند مشکلات و چالش های جامعه را حل کند و جامعه به سوی پیشرفت و تحقق آگاهی پیش برود.»
آقایی در رابطه با نقش پژوهش در شکل گیری هویت دانش آموزان اظهار کرد: «باید پژوهش در پایین ترین سطح مدارس نهادینه شود و هر حرکت و حرف دانش آموزان و هر برنامه ای که در مدارس اجرا می شود بر اساس پژوهش باشد.»
وی ادامه داد: «اگر هر اقدام و برنامه ای در پشتوانه خود یک کار پژوهشی داشته باشد در نگاه و هویت دانش آموز تاثیر مثبت خواهد داشت؛ دانش آموز باید نگاه پژوهشی به تمامی موضوعات داشته باشد چرا که نگاه پژوهشی محور در زندگی دانش آموز بسیار اثرگذار است، حتی در حوزه رسانه نیز دانش آموز باید با نگاه تحقیق و پژوهش به موارد و موضوعات نگاه کند.»
آقایی در خصوص اقدامات صورت در گرفته برای دیده شدن پژوهسراها تصریح کرد: «گروه تحقیق و پژوهش در راستای اهداف و رسالت و اجرای برنامه ها، امسال همزمان با هفته پژوهش در جهت شناسایی و معرفی دانش آموزان پژوهشگر بخش نامه هایی به مدارس مناطق ارسال شده تا به معرفی دانش آموزانی که در زمینه های گوناگون کارهای پژوهی از قبیل: مقاله، تالیف کتب، اختراعات، نوآوری و جشنواره ها دارند اقدام کنند .»
رئیس اداره تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان رابطه میان پرسش و پژوهش را یک رابطه مستقیم دانست و تشریح کرد: «پرسش ها تبدیل به پژوهش می شوند و برای اینکه پژوهشی شکل گیرد باید بر مبنای سوالات و فرضیه های مطرح شده و بعد از طی کردن مراحلی همچون آزمایش، راستی آزمایی، آزمون و دریافت شواهد یک فعالیت پژوهشی آغاز می شود.»
وی با تایید جمله پژوهش گامی برای رسیدن به پیشرفت علم است، اظهار کرد: «در همه جوامع پیشرفته حتی در قرآن بارها کلمه تدبر، تحقیق و پژوهش تکرار شده؛ علم، تولید و فناوری که بدون پژوهش باشد هیچ گونه جایگاه و سندیتی ندارد، بنابراین یک فعالیت وقتی مستحکم است و سندیت دارد که پژوهش قوی در آن شکل گرفته باشد چون بدون پژوهش هیچ علمی پیشرفت نمی کند.»
آقایی بیان کرد: «در مناطق ۱۷گانه پژوهسراهای دانش آموزی شکل گرفته که تعداد زیادی از دانش آموزان در پژوهشسرا فعالند و خوشبختانه پژوهسراهای استان نیز مقامات کشوری به دست آورده اند.»
وی در پایان عنوان کرد: «باید پژوهش در پایین ترین سطح مدارس با آموزش آمیخته شود، متاسفانه امروزه در مدارس فقط کار آموزشی انجام می شود و به کار پژوهشی اهمیت کمتری داده می شود، آموزش و پژوهش همانند دو بالی هستند که دانش آموز را به سوی پیشرفت در تمامی زمینه ها و ابعاد رشد می دهند و اگر یکی از این موارد نباشد پیشرفت دانش آموز کندتر صورت می گیرد، دانش آموزی که علاوه بر آموزش روحیه و نگرش پژوهشی داشته باشد به مراتب از افراد جامعه که اعتقادی به آگاهی از پژوهش ندارند پیشرفته تر هستند.»
خبرنگاران دانش آموز پانا: فاطمه آقابابایی، مرضیه امیرخانی
ارسال دیدگاه