مسئول مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهرستان فیروزکوه:
برنامهریزی مطالعاتی، راه غلبه بر استرس امتحانات است
کمالگرایی و انتظارات بیش از حد والدین یکی از مسائلی است که باعث تنشهای روانی دانشآموز میشود
فیروزکوه (پانا) - مسئول مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهرستان فیروزکوه، یکی از بهترین راههای غلبه بر استرس امتحانات دانشآموزان را هدف سازی و برنامهریزی مطالعاتی دانست، چرا که داشتن برنامه برای مطالعه موجب ایجاد انگیزه و کاهش استرس در دانشآموزان میشود.
ثریا سهرابی، مسئول مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهرستان فیروزکوه با اشاره به تنشهای روانی دانشآموزان در ایام امتحانات، در گفتوگو با پانا بیان کرد: «استرس یک حالت تنش روانی است که در برخی مواقع باعث هوشیاری و محافظت از ما شده و موجب میشود تا در برابر خطر، واکنش سریع نشان دهیم، همچنین استرس در دوران امتحانات نیز تا حدی طبیعی است و میتواند نشانه اهمیت دادن به درس باشد که از آن به نام استرس یاد میشود، چون به افزایش تمرکز و انگیزه در طول امتحانات کمک میکند، اما وقتی استرس از کنترل خارج شده و تبدیل به اضطراب میشود و با علائم مختلفی همچون دل درد، دل پیچه، حالت تهوع، تنگی نفس و اختلال خواب ظاهر میشود دیگر کمککننده نیست، بلکه آسیبزا است.»
وی با بیان اینکه برخی از دانشآموزان در ایام امتحانات به دلایل مختلف، استرسهای آسیبزایی را تجربه میکنند، یادآور شد: «کمالگرایی و انتظارات بیش از حد والدین در دوران امتحانات یکی از مسائلی است که باعث تنشهای روانی دانشآموز میشود؛ به طوری که دانشآموز در زمان امتحان مدام از این مسئله میهراسد که اگر نتواند انتظار والدینش را برآورده کند و امتیاز کامل دریافت نکند، چه اتفاقی خواهد افتاد، چراکه متاسفانه ممتاز بودن، به خصوص در دوران دبیرستان با نمره تعریف میشود و شایستگیهای اخلاقی دانشآموزان برای والدین چندان ارزشی ندارد.»
این روانشناس به نقش والدین در امتحانات دانشآموزان اشاره کرد و گفت: «یکی از اصلیترین عوامل اضطراب امتحان، والدین هستند که باید از مطرح کردن هر گونه خبر منفی و استرسزا، چالشهای غیرضروری در زمان امتحانات پرهیز کنند، برای فرزند خود توضیح دهند که اگر در امتحانات نمره متوسط هم کسب کند تلاش وی برای آنها قابل تقدیر است و توضیح دهند حتی اگر پایینترین نمره را کسب کند راه جبران و امتحان مجدد نیز وجود دارد.»
سهرابی نداشتن اعتمادبهنفس و تحریفهای شناختی را نیز یکی دیگر از عوامل بروز استرس در دانشآموزان دانست و گفت: «افکار تحریفشده باعث میشود که کودک مدام در ذهن خود مرور کند که شاید از امتحان نتیجه خوبی دریافت نکند و این مسئله نیز منجر به استرس و اضطراب دانشآموزان در ایام امتحانات میشود، همچنین خواب ناکافی، تغذیه نامناسب، ورزش نکردن، استفاده از تلفن همراه و فکرهای منفی و آشفته از جمله عوامل تشدیدکننده اضطراب در دوران امتحانات است.»
وی در ادامه ضمن اشاره به پیشگیری و کنترل استرس، تاکید کرد: «یکی از بهترین عواملی که استرس را در وجود دانشآموزان کنترل میکند برنامهریزی و هدفسازی است. یعنی اهداف قابل اندازه گیری و قابل دستیابی برای خود انتخاب کنند و به تناسب آن هدف، برنامهریزی مطالعاتی داشتهباشند. چرا که دانشآموزان موفق همواره از یک برنامه منجسم برای مطالعه خود استفاده میکنند چون میدانند برنامهریزی برای مطالعه درسها مانند ساختن یک پازل است که باید با دقت و تمرکز انجام شود، بنابراین داشتن برنامه برای مطالعه در کنار داشتن تمرکز، موجب ایجاد انگیزه و کاهش استرس در هنگام مطالعه میشود.»
این روانشناس ازبرنامهریزی برای استراحت به عنوان یک عادت مثبت در دانشآموزان نام برد و اضافه کرد: «بسیاری از دانشآموزان فکر میکنند با ساعتها مطالعه بدون وقفه میتوانند در آن درس موفق شوند، اما دانشآموزان اگر میخواهند زمان یادگیری خود را به حداکثر برسانند باید حداقل ۶ ساعت قبل از امتحان بخوابند.»
مسئول مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی فیروزکوه خاطرنشان کرد: «لازم است دانشآموزان به توصیههای مشاوران در مدارس و همچنین راههای کاهش استرس در امتحان توجه کنند تا در امتحانات سرنوشتسازی که دارند، موفق شوند.»
دانشآموز خبرنگار: فاطیما ایلکا
ارسال دیدگاه