در گفت و گو با پانا مطرح شد:
چیستی و چرایی غربالگری دانشآموزان در طرح نماد
خداآفرین (پانا) - دانش آموزان به سبب قرارگیری در بازه سنی حساس از در میان گذاشتن مشکلات خود با مشاور سر باز میزنند و بسیاری از آنها از مشکل اصلی خود بیاطلاع هستند.
مشاور مدرسه عفت خمارلو در رابطه با اینکه غربالگری یکی از اقدامات مهم است، به پانا گفت: «با وجود اینکه چندین سال است خدمات مشاوره به گروههای مختلف ارائه میشود و حرفهای زیادی درباره اهمیت آن زده شده است؛ اما باز هم افراد ذهنیت بستهای نسبت به صحبت کردن با مشاور دارند.»
وی ادامه داد: «به نظر میرسد مراجعه به مشاور برای حل مشکلات روحی و روانی نیاز به فرهنگسازی دارد. این مسئله در میان دانشآموزان حساستر است، چون هم در بازه سنی حساسی قرار دارند و با سماجت از شرکت در چنین جلساتی سر باز میزنند و گاهی هم از مشکل اصلی خود بیاطلاع هستند.»
سعیده محمودزاده در این رابطه ادامه داد: «آزمون غربالگری همگام با هدف بهبود سلامت روان دانشآموزان با شناخت مشکلات و آسیبهای احتمالی پیش روی آنها طراحی شده است.»
وی افزود: «هدف از این آزمون تنها شناسایی آسیبها نیست و پس از آنالیز نتایج آزمون جلسات حمایتی مشاوره و مددکاری اجتماعی در قالب جلسات فردی و گروهی برای حل مشکل دانشآموزان و خانوادهها در نظر گرفته شده است.»
مشاوره مدرسه عفت گفت: «این آزمون در قالب یک پرسشنامه طراحیشده و زیر مجموعهای از طرح نماد است. بهطور خلاصه میتوان گفت هدف از آزمون غربالگری همگام سلامت روان دانشآموزان و فراهم کردن بستر لازم برای شناسایی و مداخله در فوریتهای روانی و اجتماعی است.»
محمودزاده گفت: «مجری این آزمون وزارت آموزشوپرورش است و هر ساله برای دانشآموزان پایه هفتم، هشتم و نهم برگزار میشود.»
وی با اشاره به این اینکه این آزمون برای سلامت دانش آموزان بسیار امر مهمی است، گفت: «بهبود سلامت روان دانش آموزان، اقدامات پیشگیرانه سطح اول و دوم با ارائه خدمات حمایتی و مشاوره مدرسه اولویت مشکلات روانی و رفتاری دانش آموزان و جلوگیری از عواقب ناشی از عدم اقدام به موقع برای حل مشکلات از اهداف این آزمون است.»
ارسال دیدگاه