شفیعی در گفت‌وگو با پانا:

سازمان ملل در بحران غزه، کارکرد خود را از دست داده است

صدور قطعنامه «اتحاد برای صلح» تنها راه پایان دادن به بحران غزه است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سازمان ملل در بحران غزه، کارکردهای خود را از دست داده است، گفت صدور قطعنامه «اتحاد برای صلح» تنها راه پایان دادن به بحران غزه است به گونه‌ای که مجمع عمومی سازمان ملل که نماینده تمامی کشورهای جهان است، می‌تواند ورود پیدا کند و قطعنامه اتحاد برای صلح صادر کند.

کد مطلب: ۱۴۳۰۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد
سازمان ملل در بحران غزه، کارکرد خود را از دست داده است

پارمیدا یاوری - نوذر شفیعی در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به وتوی قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه توسط آمریکا، اظهار کرد: «معمولاً سازمان ملل متحد به سه شکل می‌تواند راجع به بحران‌ها وارد عمل شود؛ یکی از طریق شورای امنیت است که قطعنامه‌های اجرایی صادر می‌شود یعنی تصمیم شورای امنیت یک قطعنامه اجرایی است که متاسفانه وتو می‌شود.»

وی با بیان اینکه مساله وتو همیشه یکی از نقاط ضعف سازمان ملل بوده است، افزود: «به دلیل نقطه ضعف «وتو»، اصلاحات در ساختار شورای امنیت مطرح است اما متاسفانه هرگونه اصلاح هم منوط به موافقت قدرت‌‌هایی است که حق وتو هستند و معمولا این کشورها حتی اصلاحات در منشور را نمی‌پذیرند. در نتیجه مکانیزم حفظ صلح و امنیت بین‌المللی در همین قالبی است که امروز موجود است.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: «دومین شکل مداخله سازمان ملل، قطعنامه اتحاد برای صلح است یعنی براساس این قطعنامه زمانی که مداخله اعضای دائم با وتوهای مکرر در مسیر صلح و امنیت بین‌المللی اشکال ایجاد کند، مجمع عمومی سازمان ملل که از تمامی کشورهای جهان نمایندگی می‌کند، می‌تواند ورود پیدا کند و قطعنامه اتحاد برای صلح صادر کند.»

شفیعی ادامه داد: «سومین مکانیزم، اقداماتی است که دبیر کل سازمان ملل متحد یا سایر نهادها انجام می‌دهند که آنها نیز در حد موضع‌گیری‌های شفاهی است و اگر در چارچوب قطعنامه باشد، قطعنامه‌هایشان فاقد ضمانت اجراست.»

مواضع اخیر آمریکا راه را برای ظهور قدرت‌های جدید فراهم می‌کند

وی بیان کرد: «عملاً در بحران غزه، سازمان ملل کارکردهای خود را از دست داده است. تنها راهی که پیش رو است، فشار وارد کردن بر سازمان ملل و تشکیل جلسه مجمع عمومی و صدور قطعنامه اتحاد برای صلح است یا به سمت مداخله بشردوستانه حرکت کنند. آنچه در غزه اتفاق می‌افتد در چارچوب تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل است از جمله قطنامه منع تجاوز و قوانین و مقرراتی که در کنواسیون لاهه و ژنو است و بحث حقوق غیرنظامیان در زمان جنگ را مورد تاکید قرار می‌دهد؛ اینها ابزارهایی است که سایر کشورها بتوانند در چارچوب این ابزارها به مداخله بشردوستانه دست بزنند.»

وی اضافه کرد: «البته کشورها حاضر نیستند خود را درگیر چنین بحران‌هایی کنند. مشخص نیست در این شرایطی که آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند، موضع سایر کشورها چیست.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: «موضع آمریکا در بحران غزه به شدت به مشروعیت آمریکا به عنوان یک کشوری که ادعای رهبری صلح دارد، لطمه می‌زند و زمینه را برای شکل‌گیری قدرت‌های جدید فراهم می‌کند. چین و برزیل در حال میانجیگری هستند تا صلح اتفاق بیافتد. این رفتار آمریکا عملاً راه را برای ظهور قدرت‌های جدید فراهم می‌کند.»

لازم به ذکر است، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی در شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته شد که از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رأی موافق، یک عضو یعنی ایالات متحده آمریکا رأی مخالف و یک عضو یعنی انگلیس، دیگر عضو این شورای رأی ممتنع دادند.

یک قطعنامه برای تصویب شدن در شورای امنیت سازمان ملل به حداقل ۹ رأی بدون مخالف (وتو) ۵ عضو دائم این شورا یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین نیاز دارد که قطعنامه پیشنهادی امارات با مخالفت و وتوی آمریکا مواجه شد که البته در پی این اقدام آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه، نهادهای حقوق بشری و کشورهای مختلف نسبت به این اقدام واکنش‌های بسیاری نشان دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار