مشاور دبیرستان هفده شهریور شهرستان فیروزکوه:
همیاران مشاور میتوانند نقش مهمی در ارتقای وضعیت تحصیلی همسالان خود ایفا کنند
فیروزکوه (پانا) - مشاور دبیرستان هفده شهریور شهرستان فیروزکوه، همیاران مشاور را دانشآموزانی دارای ویژگیهای همدلانه و متناسب با فعالیتهای یک مشاور معرفی کرد که میتوانند نقش مهمی در ارتقای وضعیت تحصیلی همسالان خود ایفا کنند.
مائده صالحی، مشاور دبیرستان هفده شهریور در راستای انتخاب صحیح همیار مشاور در مدرسه در گفتوگو با پانا گفت: «همیار مشاور، دانشآموزی است که متناسب با ضوابط از بین دانشآموزان یک کلاس انتخاب شده و پس از گذراندن دوره آموزشی مربوطه، با مشاور مدرسه همکاری کرده و بر اساس شرح وظایف خود به ارائه خدمات راهنمایی و حمایتی به همسالانش میپردازد.»
وی تصریح کرد: «وظایف همیار مشاور، برقراری ارتباط صمیمانه با دانشآموزان و کمک و تسهیل ارتباط دانشآموزان با مشاور (با رعایت اصول مشاورهای) است. همکاری نزدیک با مشاور در برگزاری جلسات راهنمایی و مشاوره گروهی و کمک به مشاور در زمینه پیشگیری از بروز مشکلات دانشآموزان، ارائه پیشنهادات عملی به مشاور در زمینه پیشگیری از بروز مشکلات دانشآموزان و ارائه و کمک آموزشی در زمینه تحصیلی و شیوه مطالعه به دانشآموزان با نظر مشاور و کمک به مشاور در اجرای راهبردهای عملی در زمینه کاهش تعارضات درون مدرسهای است، همکاری و هماهنگی با مسئولان آموزشگاه در جهت تسهیل در ارائه خدمات مشاوره و بهداشت، شرکت در جلسات توجیهی، هماهنگی و آموزشی مربوط به همیار مشاوران است.»
صالحی در ادامه از همکاری همیار مشاور با دانشآموزان افزود: «کمک به سازگاری با محیط مدرسه و دوستان، کمک به دانشآموزان برای کسب مهارت های تحصیلی، برنامهریزی، ارائه و دریافت اطلاعات، یاری به دانشآموزان تازه وارد برای انطباق با محیط مدرسه و کمک به شناخت و دانشآموزانی که نیاز به خدمات مشاورهای دارند. به افرادی که ظاهری آشفته دارند، تکالیف مدرسه را انجام نمیدهند، اغلب گرفته و غمگین هستند، زود از کوره در میروند و با دیگران با عصبانیت و پرخاش برخورد میکنند، احساس ناامیدی میکنند، در کلاس به درس بیتوجهند، افکار خودکشی دارند، با افراد شرور رفت و آمد میکنند؛ یاری می رسانند.»
این مشاور دبیرستان از خصوصیات همیار مشاوران گفت: «رازدار بودن؛ حفظ اسرار دیگران، خویشتنپذیری؛ یعنی آگاهی و پذیرش ویژگیها و خصایص خود، همانگونه که در فرد وجود دارد، ممکن است در دیگران باشد یا نباشد، عزت نفس؛ به معنی خودارزشمندی یا تأیید و میزان ارزشی است که شخص برای خود قائل است، حد معقولی از عزتنفس برای زندگی اجتماعی مثبت ضروری است، داشتن احساسات مثبت و ثبات عاطفی و مسئولیتپذیری، جرأتورزی، به معنی توانایی ابراز خود و نیازهای خود بدون تجاوز به حقوق دیگران، توانایی اجتماعی، به معنی توانایی و استعداد شخص در همکاری با دیگران و نیز مشارکت در فعالیتهای اجتماعی است، انضباط و کنترل شخصی، به این معنی که شخص بتواند رفتارش را با هدف یا هدفهای خود منطبق کند، داشتن ظاهری مرتب و آراسته است.»
وی بیان کرد: «همیار مشاور هرگز نباید موضوعاتی راکه بچهها با او در میان گذاشتهاند بدون اجازه و رضایت با کسی درمیان بگذارد، نباید اندرز بدهد و کسی را بازجویی و قضاوت، سرزنش و تحقیر کند، از برچسب زدن و ذکر موضوعات در حضور سایر دانشآموزان پرهیز کند، در صورتی که دانشآموز نمیخواهد مشکل خود را با مشاور در میان بگذارد، بدون ذکر نام مشکل وی را با مشاور خود در میان گذاشته تا راههای کمک به وی چارهجویی شود، در مواقعی که خطری جدی دانشآموزی را تهدید میکند، همیار مشاور بایستی به او بگوید، من به عنوان یک انسان نمیتوانم این موضوع را با مشاور درمیان نگذارم، بنابراین موضوع را به او اطلاع خواهم داد.»
صالحی در پایان تصریح کرد: «به نظر من این امری ثابت شدهاست که دانشآموزان نوجوان درباره مشکلات و امور خود با همسالان خود بهتر و راحتتر میتوانند مشورت کنند. همچنین توانمندی و قابلیتهای لازم را برای رساندن خدمات مشاورهای به یکدیگر را میتوانند، کسب و اجرا کنند. همیار مشاور با وجود یک یا دو نشانه، نباید به دانشآموزان برچسب بزند بلکه با شناخت این مشکلات، ضمن حفظ احترام و رابطه دوستانه با این افراد، آنان را برای دریافت خدمات مشاورهای، به مشاور یا سایر منابعی که مشاوران معرفی میکنند، ترغیب و تشویق کند و در صورتی که این پیشنـهاد از سـوی وی پـذیرفته نشود، لازم است خـود همـیار از مشاورین درآن مـورد راهنمایی بـخواهد.»
دانشآموز خبرنگار: فریناز کریمی
ارسال دیدگاه