دانشآموز پژوهشگر البرزی در گفتوگو با پانا:
جشنواره علمی پژوهشی یک رویدادی با سطح کیفی بسیار بالا است
کرج(پانا) - جشنواره علمی پژوهشی یک رویدادی است که سطح کیفی بسیار خوبی دارد ولی بیشتر دانش آموزان آگاهی ندارند که این جشنواره میتواند آنها را در مسیر درست هدایت کند. جشنواره علمی پژوهشی فقط یک مسابقه نیست بلکه به ما کمک میکند رشد کنیم و به سطح علمی خود بیفزاییم.
ثنا ناصرخیل دانش آموز پایه هشتم دبیرستان حضرت معصومه ناحیه چهار کرج، یکی از شرکت کنندگان جشنواره علمی، پژوهشی است که موفق به کسب رتبه برتر در سطح استان شده است. وی در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «ازکلاس چهارم ابتدایی از طریق اپلیکیشن شاد و مدرسه با محیط پژوهش سرا آشنا شدم و در کلاسهایی که علاقه داشتم ثبت نام کرده و مطالب علمی زیادی یاد گرفتم و بعد از گذراندن دورههای آموزشی در کانال پژوهشسرا پوسترها و اعلامیههای دومین جشنواره علم پژوهشی را مشاهده کردم و سپس تحقیق و پرس و جو در مورد آن جشنواره را انجام دادم و شروع به فعالیت در دومین جشنواره علمی پژوهشی در قسمت ماکت سازی نجومی کردم که توانستم رتبه برتر منطقه را کسب کنم. بعد از این جشنواره سطح علمی من در نجوم و زمینههای دیگر از طریق پژوهش سرا روز به روز بیشتر شد تا اینکه در سومین جشنواره پژوهش مقام سوم کشوری را کسب کردم و همچنین در پایه هفتم در چهارمین جشنواره علمی شرکت کرده و ۶ رتبه برتر استانی را کسب کردم.»
وی از علاقه خود به پژوهش گفت: «از کودکی به کارهای پژوهشی علاقمند بودم و همواره به دنبال این بودم که به پاسخ سوالات خود برسم. هر چقدر که پایه تحصیلی ام بالاتر رفت به دست یافتن پاسخ سوالات علمی خود نیازمند تر شدم. به عنوان مثال سوالاتی نظیر اینکه کره ماه نور ندارد پس این نوری که ما مشاهده میکنیم از کجاست، یا ستارهها چه چیزی هستند و چه فایده ای دارند آیا برای زمین مفید هستند و یا ما در کجا هستیم نه اینکه در چه کشوری یا استانی بلکه در کدام نقطه از کیهان هستیم و... که همه اینها در ذهن من سوال بود و همین موجب شد که به یادگیری کارهای پژوهشی علاقهمند شوم چون هر چقدر که جلوتر میرفتم نیاز به پرس و جو و پژوهش داشتم و این علاقه مندی فواید بسیاری داشت.»
ناصرخیل در رابطه با رشته های خود در پژوهش اظهار کرد: «در رشته نجوم قسمت انجمنهای علمی، محتوای نجومی، کارآفرینی، جام سلولهای بنیادی، گیاهان دارویی در گرایش بستهبندی رتبه برتر استان را کسب کردم و در قسمت ادبیات گردشگری رتبه دوم استانی را از آن خود کردم.»
وی افزود: «همیشه بعد از خداوند متعال به خودم ایمان داشتم و آنقدر به توانایی و قدرتم، زحمات و سختیهایی که در زمان کمی که وجود داشت و با ایمان قوی که داشتم مطمئن بودم حتماً رتبه برتر را به دست خواهم آورد . این را هم بگویم اگر این جشنواره مرحله کشوری هم داشت یقیناً میتوانستم جز رتبه برتران کشوری باشم.»
این دانش آموز موفق در ادامه بیان کرد: «نظر بنده این است که جشنواره علمی، پژوهشی به هیچ عنوان به درس لطمه وارد نمیکند، زیرا خود من با توجه به اینکه در پژوهش سراها و جشنوارههای بسیاری شرکت داشتم، ولی همواره معدل ۲۰ را کسب کردم و حتی این جشنواره موجب شد شوق و اشتیاق بیشتری در درس خواندن بیابم.»
ناصرخیل اضافه کرد: «جشنواره علمی و پژوهشی فواید بسیاری در یادگیری درسها دارد. به طور مثال ما در سلولهای بنیادین برای انجام دادن یک آزمایشی، یک حیوان را تشریح میکنیم و این قطعاً در یادگیری علوم تجربی بسیار کمک رسان است و یا اگر در کلاس فن بیان و نویسندگی شرکت کنیم قطعاً در ادبیات بسیار قوی خواهیم بود.»
دانش آموز برتر استانی گفت: «برای اینکه دانش آموزان مدرسه ما به علم نجوم علاقهمند شوند ما کارگاهها و نمایشگاهها و سمینارهای بسیاری را برگزار کردیم. به طور مثال کار با تلسکوپ به دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم آموزش دادیم که چگونه با تلسکوپ رصد کنند و مراحل آن را با برپایی نمایشگاه به دانش آموزان شرح دادیم که علم نجوم چیست و باید چگونه به علم نجوم نگاه کرد و همینطور معرفی ابزارهای نجومی و کتاب ها را در پی داشتیم که خیلی موثر بود و باعث شد اکثر دانش آموزان علاقمند شوند.»
ناصرخیل در پایان بیان کرد: «به همسالان خودم توصیه میکنم در سنی که قرار دارند به دنبال جوابی برای سوالهایشان باشند، زیرا دنیای پژوهش و تحقیق میتواند مسیر ما را در زندگی و تحصیل مشخص کند و نگاهمان را به دنیای اطرافمان تغییر بدهد حتی توانایی این را دارد که در آینده شغلی و تحصیلی ما تاثیر زیادی داشته باشد.»
دانش آموز خبرنگار: ملیکا بهروزی
ارسال دیدگاه