آموزگار پژوهشگر البرزی در گفت‌وگو با پانا :

پژوهش یکی از اصلی‌ترین روش‌های کسب آگاهی و ارتقای مهارت تفکر است

کرج (پانا)- یکی ازآموزگاران البرزی شرکت‌کننده در برنامه ملی معلم پژوهنده که موفق به کسب رتبه برتر در سطح کشور شده است، گفت پژوهش یکی از اصلی‌ترین روش‌های کسب آگاهی و ارتقای مهارت تفکر است.

کد مطلب: ۱۴۲۹۵۶۱
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش یکی از اصلی‌ترین روش‌های کسب آگاهی و ارتقای مهارت تفکر است

مائده اکبریان، آموزگار و پژوهشگر البرزی است که پژوهش را یکی از اصلی ترین روش های کسب آگاهی و ارتقای مهارت تفکر دانست. مقطع کارشناسی خود را در رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر کرج و مقطع کارشناسی ارشد را در رشته برنامه‌ریزی درسی در دانشگاه فرهنگیان نسیبه تهران گذرانده‌ است. وی با نه سال سابقه کاری در پست آموزگاری در شهرستان طالقان استان البرز مشغول به تدریس است. در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مدرس راهبر منطقه‌ای طرح مدرسه خوانا و در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مدرس منطقه‌ای طرح شهید همت در شهرستان طالقان انتخاب شده است. کسب مقام معلم نمونه منطقه‌ای در سال ۱۳۹۷-۱۳۹۶ و مقام معلم نمونه آموزشگاهی در دو سال متوالی ۱۴۰۱، کسب رتبه اول در جشنواره تدریس مجازی از نگاه دانش‌آموزان، ارائه مقالات در حوزه آموزش ابتدایی، تألیف کتاب، کسب معدل الف در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، کسب رتبه‌های کشوری در جشنواره قرآن و عترت در زمان تحصیل از افتخارات این آموزگار البرزی است.

وی در گفت و گو با پانا افزود: «برنامه معلم پژوهنده از سوی سیاستگذاران تعلیم و تربیت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، شورای تحقیقات استان‌ها، مدیران و معلمان مورد توجه و حمایت عملی قرار گرفته است. در برنامه ملی معلم پژوهنده از روش اقدام پژوهی استفاده می‌شود. به این صورت که فرهنگیان در تمام دوره‌های تحصیلی و پست‌های اداری می توانند در جهت حل مسائل فضای حرفه ای خود به روش کنش پژوهشی به شناسایی راه حل‌های ممکن بپردازند تا وضع موجود را به روش علمی به وضع مطلوب برسانند.»

اکبریان اضافه کرد: «معلم پژوهنده برای نیل به این هدف با استفاده از روش مناسب اطلاعات لازم را جمع آوری کرده، بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده و تجزیه و تحلیل آنها راه حل مناسب را انتخاب و به طور موقت اجرا می‌کند و در طول فرایند پژوهش ارزشیابی می‌ کند و طبق نتایج به دست آمده به توسعه کیفی فعالیت‌ها می‌پردازد.»

وی ادامه داد: «پژوهش یکی از اصلی‌ترین روش‌های کسب آگاهی و ارتقای مهارت تفکر است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی و سند زیر نظام پژوهش و ارزشیابی جایگاه ویژه ای دارد.»

آموزگار موفق در برنامه ملی پژوهش بیان کرد: «برنامه معلم پژوهنده به دستگاه عظیم تعلیم و تربیت کمک می‌کند تا با استفاده از شیوه‌های پژوهشی و علمی در جهت شناخت مسائل، ارائه راه حل‌های نوین و کارآمد برای آموزش و یادگیری در کلاس درس، عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی آموزشی و پرورشی به شکل فکورانه و هنرمندانه گام بردارد.»

وی در ادامه اظهار کرد: «به عنوان یک معلم معتقدم اگر می‌خواهیم دانش آموزانی پژوهشگر، فکور و خلاق تربیت کنیم در قدم اول خود ما معلم‌ها باید با فرهنگ پژوهش آشنا باشیم و آن را در جهت رشد حرفه‌ای خود به کار ببریم؛ هدف بنده از شرکت در این برنامه، گسترش فرهنگ پژوهش در میان دانش آموزان و همکاران بود تا با نگرش علمی و فکورانه به مسائل موجود بنگریم و عمل کنیم. با استفاده از روش‌های مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات لازم پرداختم و از جامعه دانش آموزان، اولیا و همکاران جهت جمع آوری اطلاعات استفاده کردم.»

اکبریان در خصوص هنر بیان کرد: «هنر یکی از کارآمدترین ابزارهای تربیت است که از ذات پاک انسان نشات گرفته است. یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای حفظ ارزش‌های اسلامی به‌کارگیری هنر در تعلیم‌ و تربیت دانش آموزان است. به‌وسیله هنر نیازهای اساسی دانش آموزان مانند نیاز به کنجکاوی، خلاقیت و استقلال پاسخ داده می‌شود؛ اما چیزی که بیش از همه به چشم می خورد، غربت درس هنر و جایگاه پایین آن در موضوعات درسی نظام آموزشی کشور ماست.»

آموزگار برتر کشوری خاطرنشان کرد: «در ابتدای سال تحصیلی مشاهده کردم که دانش آموزانم نسبت به انجام فعالیت در درس هنر علاقه ای ندارند و دیدگاه آنان نسبت به حوزه های هنر محدود است. این سوال برای من پدید آمد که چرا دانش‌آموزان در زنگ هنر علاقه و ذوقی از خود نشان نمی‌دهند، پس برای حل این مسئله به منابع کتابخانه‌ای، مقالات معتبر و مصاحبه با افراد صاحب‌نظر مراجعه کردم تا به‌صورت علمی ابتدا مسئله را درک کرده و برای حل آن هوشمندانه عمل کنم.»

اکبریان در راستای موفقیت خود اظهار کرد: «موفقیت خود را ابتدا از فضل خدای متعال می‌دانم. از نظر بنده موفقیت این پژوهش به این دلیل است که هدفم از ارائه آن به نمایش گذاشتن و ایجاد فضای تصنعی درکلاس درس نبوده است، بلکه هر آنچه را که به شکل واقعی در کلاس اتفاق افتاده است در قالب گزارش اقدام پژوهی ارائه کرده ام. دلیل بعدی را رضایت دانش آموزان خوبم در انجام فعالیت ها می‌دانم که همواره دعای خیر آنان در زندگی ام جریان دارد و تمام تلاشم را کردم تا دانش آموزانم با استفاده از فعالیت های هنری متنوع به درس هنر علاقه‌مند شوند.»

وی در پایان تصریح کرد: «اگر پژوهش به مرحله عمل برسد به نظر بنده بسیار می تواند در دوره ابتدایی تاثیرگذار باشد، چون دوره ابتدایی دوره ای طلایی و حیاتی برای آموزش و پرورش است. اهمیت این دوره در تکامل شخصیت، تربیت پذیری و کسب علم تا جایی است که به فرموده پیامبر اکرم(ص) کسب علم در کودکی مانند نقشی است که بر روی سنگ حک می‌شود. اگر معلم‌ها نسبت به مسائل خرد کلاس خود با دیدگاه علمی و پژوهشی برخورد کنند و هوشمندانه به حل آن بپردازند نتیجه مطلوب حاصل می‌شود و از جذاب ترین و نوین ترین روش های تدریس برای دانش آموزان استفاده می کنند. موفقیت دانش آموزان در مقاطع بالاتر به روند موفقیت آنان در دوره ابتدایی وابسته است. با استفاده از پژوهش می توان از جدیدترین و کارآمدترین روش های آموزش و یادگیری در جهت حل مسئله آگاه شد و در کلاس به نحو احسن بهره برد.»

دانش آموز خبرنگار: ملیکا بهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار