معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز در گفت‌وگو با پانا:

نقش تربیتی مدیر مدرسه در توسعه و ترویج نماز در مدارس بسیار مهم است

کرج (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت نقش تربیتی مدیر مدرسه در توسعه و ترویج نماز در مدارس بسیار بااهمیت است.

کد مطلب: ۱۴۲۹۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد
نقش تربیتی مدیر مدرسه در توسعه و ترویج نماز در مدارس بسیار مهم است

سرادر فتح اللهی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز در خصوص نقش تربیتی مدیر مدرسه در توسعه و ترویج نمازدر گفت و گو با پانا عنوان کرد: «توسعه و ترویج نماز و فرهنگ آن می‌تواند به عنوان یک مطالبه از مدیران باشد یا در واقع یک مبنایی برای امر به معروف و نهی از منکر مدیران که البته خود آن هم باید به صورت امر معروف و حسنه صورت بگیرد و هم به عنوان یک بسته پیشنهادی برای مدیران و عوامل اجرایی مدرسه می‌تواند باشد که این کارها باید در مدرسه سامان داده شود.»

وی ادامه داد: «برای اینکه بحث نمازخوانی و نماز جماعت درمدرسه رونق بگیرد باید نکاتی رعایت شود. اولین نکته این است که مدیر مدرسه یک کار گروهی را متشکل از همه ظرفیت های مدرسه بداند. مانند شبکه خانواده ها، شبکه همکاران و شبکه دانش‌آموزی و شبکه تشکل‌ها که باید سازماندهی شود. ماموریت این کارگروه، فعالیت درحوزه نماز باشد. یعنی دائما با انواع روش های خلاقانه محتوا و برنامه تولید کنند که منجر به ترویج و توسعه نماز در مدارس شوند. نکته دوم این است که مدیر مدرسه با استفاده از کار گروهی که تشکیل داده است محتواهایی را در خصوص نماز آماده کرده و آنها را در جلسه شورای دبیران تبیین کند. همچنین مدیر با ارسال کلیپ و متن انگیزشی به اهمیت و ترویج جایگاه نماز بپردازد و اهرم های تشویقی را در معلم بیدار کند که در واقع معلم بتواند با تشویق، دانش آموزان را به شرکت در نماز جماعت دعوت کند.»

فتح اللهی افزود: «در هفته یک روز معلمان، اولیا، معاونان و مدیر مدرسه تبیینی با موضوع نماز و ضرورت اهمیت نماز برای کسانی که نمازشان را می‌خوانند و بالعکس برای کسانی که نماز نمی‌خوانند تبیینی دهد یعنی بحث نماز در مدرسه به صورت مستمر انجام شود.»

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز اضافه کرد: «بحث فضاسازی خوب و زیبای نمازخانه، داشتن یک نمازخانه معطر، استقبال با روی خوش از دانش آموزان، پذیرایی خوب بعد از نماز، تبیین های دو یا سه دقیقه ای بین دو نماز، موجب ترویج نمازخوانی می‌شود.»

وی گفت: «بازنشر مرتب کلیپ هایی که در مورد اهمیت و جایگاه نماز تولید شده است برای دانش آموزان در کانال های درسی و در فضاهای مجازی به دانش‌آموزان منتقل کنیم. همچنین معرفی کتاب های معتبر در رابطه با نماز در کلاس های درس توسط دانش آموزان و معلمین انجام شود.»

فتح اللهی در پایان اظهار کرد: «کتاب چگونه یک نماز خوب بخوانیم گزیده ای از سخنرانی های پناهیان است که به صورت پی دی اف و صوت و کتاب موجود است. مدیران با تهیه این کتاب می توانند مسابقاتی را از مطالب این کتاب برگزار کنند و انواع تشویق ها در نظر گرفته شود. در این صورت مطمئن می‌شویم که دانش آموزان این کتاب را می‌خوانند و در ذهن و روح آنها بسیار موثر است و آنها را راغب می‌کند که بیشتر در حوزه نماز فعال و کوشاتر باشند.»

دانش آموز خبرنگار: ملیکا بهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار