مدیر دبیرستان آزاده رودهن:
جلسات آموزش خانواده خاستگاه تعامل سازنده و تخصصی اولیا با مدرسه است
رودهن (پانا) - مدیر دبیرستان آزاده رودهن، جلسات آموزش خانواده را خاستگاه تعامل سازنده و تخصصی اولیا دانشآموزان با مدرسه در یک بستر آگاهی بخش، علمی و راهبردی دانست که بهبود و تعالی کیفی تربیتی و آموزشی دانشآموزان را به دنبال دارد و راهکارهای عملی مفید در اختیار اولیا قرار داده میشود.
نسرین طهوری مدیر دبیرستان آزاده رودهن در گفتوگو با پانا گفت: «جلسات آموزش خانواده را در دبیرستان آزاده به صورت منظم و با برنامهریزی هدفمند، مرتب اجرا میکنیم تا ضمنتسهیل ارتباط با اولیا، جنبههای آگاهی دادن و ارائه مطالب تربیتی و آموزشی مهم مرتب با مقتضیات سنی نوجوانان حفظ شود تا ارتباط اولیا با مدرسه و دانشآموزان بهبود یافته و در بطن خانواده هم این ارتباط موثر و بهینه حفظ شود و سود روانی و تربیتی آن شامل دانشآموز ما درمدرسه و فرزند خانواده شود.»
وی افزود: «هدف از آموزش خانواده، آگاهکردن پدران و مادران نسبت به نیازهای فرزندان، نقشها و وظایف خانواده و مدرسه است. به همین منظور آموزش خانواده به عنوان بستری مناسب در راستای تعامل موثر و مفیدتر اولیاء با دستگاه آموزش و پرورش می باشد که باعث ایجاد، تقویت و تحکیم رابطه صمیمی بین اولیا و مربیان از یک طرف و فرزندان از طرف دیگر می شود.»
طهوری نیز مطرح کرد:«یکی از بخش های مهم برگزاری جلسه آموزش خانواده، صحبتها درباره ارتباط با نوجوانان بود، نوجوانی سن بسیار مهم و خطرپذیری است، به دلیل وجود شرایط بلوغ در این دوره سنی، نوجوانان در دوره آسیب پذیرتری قرار دارند و مشکلات عدیدهای پیدا می کنند، در جلسات آموزش خانواده در این رابطه راهکارهای برخورد با نوجوان را به اولیا آموزش داده میشود و در واقع آنها را در انجام عملکرد بهتر راهنمایی میشوند. جلسات آموزش خانواده میتواند برای والدینی که توانایی برقراری ارتباط صحیح و اجرای راهکارهای مناسب با فرزندان نوجوانشان را نداشتند یا در اینباره دچار سردرگمی بودند راهنمای بسیار خوبی باشد.»
وی با اشاره به یکی از موضوعاتی که جای بررسی و توجه ویژه در جلسات آموزش خانواده دارد گفت: «مشاوره دوران امتحانات از موارد مهم قابل بررسی در جلسات آموزش خانواده است که توسط بهترین مشاوران توانمند منطقه در دبیرستان آزاده نیز برگزار شدهاست، با رسیدن فصل امتحانات خانوادهها و نوجوانان درگیر استرسهای کاذب و احساسات ناخوشایند می شوند. در این میان نحوه برخورد درست والدین با فرزندان و کنترل استرس خود و آنها نقش مهمی در آرامش خانواده و موفقیت بیشتر دانشآموزان دارد، پدرها و مادرها باید در این دوران بتوانند شرایط روانی و مکانی را برای مطالعه بیشتر دانشآموزان فراهم کنند و آنها را در خانه پشتیبانی کنند.»
مدیر دبیرستان آزاده نیز اذعان کرد: «بخش دیگری که در جلسات آموزش خانواده مطرح میشود، مشکلات و ناهنجاریهای نوجوانان است، رفتارهایی نادرست، پرخاشگری، عدم اعتمادبهنفس، عدم علاقه به درس و بسیاری دیگر از ناهنجاری های دیگر نوجوانان در این سنین پر هیجان که خانوادهها اغلب با آن ها روبهرو هستند در جلسه آموزش خانواده مورد بحث و بررسی قرار میگیرد، مشاوره در این بخش در رابطه با نحوه رفتار و برخورد درست والدین با این مشکلات و راهکار های منطقی درباره آنها مطالب آموزنده مطرح میکند تا والدین بتوانند این مشکلات و ناهنجاریها را به درستی ساماندهی کنند.»
در پایان نسرین طهوری خاطر نشان کرد:« درجلسه آموزش خانواده صحبت راجع به ویژگیهای انسانهای بزرگ و موفق و بابرنامه بود، بررسی اینکه انسانهای بزرگ و موفق چه خصوصیات و ویژگیهایی دارند و چگونه به انسانی بزرگ تبدیل شدهاند.بررسی این ویژگیها و شناخت آنها می تواند انگیزه انسانی بزرگ شدن و موفق را در هر شخصی زنده کند. این مبحث به این دلیل با اولیا مطرح میشود که آنها با شناخت این ویژگیها بتوانند به رشد اخلاقی فرزنداشان کمک بیشتری کنند و آنها را در تبدیل شدن به انسانهایی بزرگ یاری دهند.»
خبرنگار دانشآموز : فائزه محمدپور
ارسال دیدگاه