در گفت و گو با پانا
تمام نهادهای فرهنگی باید به کمک جشنواره رشد بیایند
جشنواره فیلم رشد مهمترین رویداد علمی، فرهنگی در حوزه تعلیم و تربیت است
تهران (پانا) - عضو هیات انتخاب آثار بلند سینمایی جشنواره فیلم رشد می گویدتعداد بالای آثار ارسالی به جشنواره بین المللی فیلم رشد نشان دهنده موفقیت و پیشرفت این رویداد هنری است و مشکل اصلی جشنواره رشد عدم پوشش و تبلیغ رسانهها است و نهادهایی همچون صداو سیما باید پای کار بیایند و با رویکردی جدید قدیمیترین جشنواره سینمایی ایران را دنبال کنند.
حمید قاسم زادگان عضو هیات انتخاب فیلمهای بلند داستانی ۵۳ جشنواره بینالمللی فیلم رشد در گفتوگو با پانا با اشاره به فیلمهای ارسالی به این رویداد هنری گفت: «موضوعات علمی پژوهشی و مسائل معلمان و حوزه تعلیم و تربیت برای من حساسیت زیادی دارد و خوشبختانه امسال پس از بررسی آثار ارسالی متوجه شدیم که موضوعات کارشده توسط فیلمسازان به دغدغههای ذهنی هیات انتخاب خیلی نزدیک است.»
وی ادامه داد: خوشبختانه آثار ارسالی، در راستای اهداف جشنواره بودند بهغیراز تعداد کمی که البته با تفکر خود کارگردان در این حوزه بوده اما پس از بررسیهای لازم ازنظر هیات انتخاببدین شکل نبود.
عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم رشد ادامه داد: «تعداد بالای آثاری که اهداف جشنواره را دنبال میکنند بیانکننده دغدغههای هنرمندان در بحث تعلیم و تربیت است و در جشنواره رشد نشاندهنده موفقیت و پیشرفت این جشنواره بینالمللی است خوشبختانه امسال شاهد هستیم که جشنواره فیلم رشد پس از رکود به دلیل کرونا و دیگر مسائل بوده است.»
قاسم زادگان خاطرنشان کرد: خوشبختانه روند روبه رشدی را برای جشنواره میبینیم و در برخی موارد تعداد فیلمهایی که میتوانند در جشنواره حضور پیدا کنند از تعدادی که اعلام کردند بیشتر میشوند و این باعث خوشحالی است.»
وی با اشاره به این مطلب که در سالهای گذشته فیلمهای معدودی در حوزه سینمای کودک و نوجوان ساخته شده است، اظهار کرد:«گیشه و تعداد مخاطب باعث شده است بیشتر فیلم سازان به ساخت فیلمهای طنز و اجتماعی روی بیاورند و همین امر باعث شد جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز یک سال عقب بیفتد و فیلمسازان توجه کتری به حوزه کودک و نوجوان داشتهاند.»
وی به اهمیت موضوع تعلیم و تربیت در فیلمهای سینمایی اشاره کرد و گفت: «در فیلمهای بلند سینمایی مسائل تعلیم و تربیت را میتوان از حوزه بزرگسالان بیشتر ارزیابی کرد و این به این معناست که باید بهجای کودکان ،والدین به تماشای این فیلمها بنشینند.»
قاسم زادگان جامعه مخاطب جشنواره رشد را جامعه کودک و نوجوان ، خانواده و معلمان خواند و گفت:« متاسفانه در سالیان گذشته در سینمای کودک و همچنین جشنواره فیلم رشد بهاندازه کافی سرمایهگذاری نشده و ما وقتی دیگر جشنوارهها را مورد برسی قرار میدهیم متوجه میشویم که تعدادی اسپانسر ها بسیار کم هستند که در جشنواره سرمایهگذاری میکنند و این امر اصلا خوب نبیست.»
وی ادامه داد: « جشنواره فیلم رشد مهمترین رویداد علمی، فرهنگی در حوزه تعلیم و تربیت است اما متاسفانه در تبلیغات این رویداد فرهنگی هنری کملطفی و کمکاری شده است و باعث کمتر دیده شدن و استقبال کمتر از این رویداد شده است و بهتر است که صداوسیما و رسانههای مختلف ازجمله نشریات تخصصی در حوزه سینما و تلویزیون به کمک جشنواره رشد بیایند و جشنواره رشد را مور تحلیل و بررسی قرار بدهند.»
ارسال دیدگاه