معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری:
۱۸٠ دانشآموز به چرخه تحصیل بازگشتند
۱٠۳۳ دانشآموز بازمانده از تحصیل در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد
شهرکرد (پانا) - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش از شناسایی ۱٠۳۳ دانشآموز بازمانده از تحصیل و بازگشت ۱۸٠ نفر از این دانشآموزان به چرخه تحصیل خبر داد.
نصرت الله محمودی ثانی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با پانا با اشاره به دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: «در سال گذشته تعداد کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شده، ۱۰۳۳ نفر بود که از این تعداد ۱۸۰ دانش آموز جذب شده و برخی دیگر از دانش آموزان بازمانده از تحصیل فوت شده و تعدادی نیز به بیماری صعب العلاج مبتلا هستند.»
وی افزود: «تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان در سال گذشته مجموعاً ۷۴۰ دانش آموز بود، که از بین آن ها تعداد ۸۳ نفر فوتی، ۲۲ نفر مشغول به تحصیل در ابتدایی،۴ دانش آموز دارای فقر مالی، ۲۸۳ دانش آموز استثنایی، ۲۲ دانش آموز بدسرپرست، ۳۵ دانش آموز مهاجرت خارج از استان ، ۶۹ دانش آموز نیز مشکلاتی از قبیل ضعف در شنوایی، بینایی، گفتاری و ۱۸ دانش آموز با درخواست اولیا در پیش دبستانی مشغول به تحصیل هستند، ۷ نفر نیز بدلیل اشتباه شناسنامهای و۱۲ دانش آموز به دلیل ممانعت والدین از تحصیل بازمانده اند و ۲۲ دانش آموز نیز به خارج از کشور مهاجرت کرده اند.»
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: «بیشتر بازماندگان از تحصیل در مناطق ناحیه ۱ و ۲ شهرکرد، فارسان، کوهرنگ و لردگان هستند که برای شناسایی این کودکان از ظرفیت مدیران، معلمان توانمند و نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، ثبت احوال و مراکز بهداشت استفاده شده است.»
وی در خصوص حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل به خصوص کودکانی که دارای مشکلات مالی، اقتصادی، بدسرپرستی و یا بی سرپرستی هستند، گفت: «دانش آموزان بازمانده از تحصیل دارای فقر مالی، به کمیته امداد امام خمینی(ره) معرفی شدند که این نهاد با آموزش و پرورش در جذب دانش آموزان همراهی کرد، همچنین خانوادههای بدسرپرست و بی سرپرست جهت بررسی به دادگستری معرفی شده اند.»
در ادامه عباس داوطلب رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: «طبق آمار در سال تحصیلی گذشته و امسال ۲۸۳دانش آموز به عنوان دانش آموز استثنایی بازمانده از تحصیل در سامانه ثبت شده است.»
وی ادامه داد: «دانش آموزان بازمانده از تحصیل به دو بخش تقسیم میشوند، تعداد ۲۷٠ نفر، دانش آموزانی هستند که به مراکز جامع سنجش و آموزش مراجعه کرده و در این مراکز تحت معاینات غربالگری قرار گرفتند. پس از طی کردن تست های آمادگی تحصیلی و تست هوش جزء دانش آموزان مدارس استثنایی قرار نگرفتند بلکه به عنوان تربیت پذیر به مراکز بهزیستی استان معرفی شدند.
داوطلب ادامه داد: «در سطح استان با رویکرد جدیدی که در اداره آموزش و پرورش استثنایی رقم خورد برای جایدهی سریع دانش آموزان ۱۶مراکز جامع در مراکز ۱۶گانه به غیر از منطقه عشایر بدلیل صعب العبور بودن جاده ها تشکیل شده است.»
داوطلب افزود: «مراکز جامع سنجش صرفا پایگاه سنجش نیستند چون با رویکرد جدید پایگاه سنجش، مولفه های مختلف از جمله زبان اجرا، عوامل اجرا و متغیرهای آن تغییر کرده است، مراکز جامع سنجش مراکز و کلینیک های تخصصی هستند که نوآموز را در سن ۴سالگی ارزیابی و شناسایی بههنگام می کند و سپس مداخله بههنگام آموزشی صورت می گیرد.»
وی بیان کرد: «بر این اساس دانش آموزان بعد از مداخله ها به مدرسه مراجعه می کنند و روند آموزش آنها ادامه پیدا میکند؛ دانش آموزانی که به مدارس استثنایی مراجعه می کنند علاوه بر اینکه از انجام مداخله ها در مراکز جامع برخوردار می شوند تحت آموزش در مدارس با نیازهای ویژه با معلمان خاص خود قرار می گیرند.»
دانش آموز خبرنگار: فاطمه آقابابایی بنی
ارسال دیدگاه