پانا از اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل کمبود شیرخشک گزارش می‌دهد؛

تداوم کمبود شیرخشک علی‌رغم تکلیف مجلس به متولیان

سازمان غذا و دارو و ستاد مبارزه با قاچاق کالا به ساماندهی توزیع شیرخشک مکلف شدند/تولیدکنندگان از کمبود تخصیص ارز گلایه دارند

تهران (پانا) - در پی کمبود انواع شیر خشک در داروخانه‌های کشور، خانواده‌های دارای نوزاد برای تامین شیرخشک با مشکل جدی مواجه شده‌اند و علی‌رغم اینکه با تلاش مسئولان و تذکرهای کمیسیون بهداشت این مشکل در حال رفع است و تکالیفی بر عهده نهادهای مسئول قرار گرفته اما همچنان داروخانه‌ها با کسری شیر خشک مواجه‌اند.

کد مطلب: ۱۴۲۷۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد
تداوم کمبود شیرخشک علی‌رغم تکلیف مجلس به متولیان

وضعیت دسترسی به انواع شیرخشک در دو ماه اخیر چندان خوب نبوده و بسیاری از خانواده‌ها برای تامین غذای نوزاد خود دچار مشکل شده و گاهی مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت شده‌اند. این در حالی است که مشکل کمبود شیر خشک و نوسانات در بازار شیر خشک محدود به دو ماه اخیر نبوده و مکاتبات انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک با سازمان غذا و دارو، نشان می‌دهد که از اوایل خرداد ماه ۱۴۰۲ بروز کمبود شیرخشک‌های رگولار و رژیمی به دلیل تغییرات ضوابط ارزی مواد اولیه وارداتی پیش‌بینی شده بود، تا جایی که هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک در نامه‌ای به تاریخ ۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ به رئیس سازمان غذا و دارو نوشته: «به دلیل تغییرات اخیر ضوابط ارزی که منجر به تغییر گروه کالایی مواد اولیه تولید شیرخشک نوزاد از یک به ۲۱ شده، شرکت‌های تولیدکننده برای امور مختلفی از قبیل ثبت سفارش، ثبت منشأ ارز، رفع تعهد ارزی و ترخیص کالا‌های خود با پیام زیر از سوی بانک مرکزی مواجه می‌شوند: «درخواست با ضوابط سازگار نیست. با توجه به تغییر گروه کالایی، بانک عامل باید در خصوص اخذ مابه‌التفاوت با اداره تخصیص ارز مکاتبه نماید.»

در بخش دیگری از این نامه به صراحت درباره مشکل کمبود شیرخشک آمده است: «با توجه به این پیام و تا مرتفع نشدن مشکل، ترخیص تمامی مواد اولیه شیرخشک‌های رگولار و رژیمی که مشمول ارز ترجیحی می‌شوند، کاملا متوقف شده، کشور دچار مشکل شدید کمبود شیرخشک می‌شود.»

با افزایش گلایه‌ خانواده‌ها در این باره، سازمان غذا و دارو برای رفع مشکل کمبود شیر خشک اقدامات خود را آغاز کرد و در مهرماه سال جاری مسئولان این سازمان اعلام کردند «عرضه شیر خشک منوط به ارائه کد ملی در داروخانه‌ها شد تا از قاچاق آن جلوگیری شود» اما این تصمیم نتوانست به رفع کامل بحران کمبود شیرخشک کمک کند.

آن‌طور که فعالان و تولیدکنندگان حوزه شیرخشک می‌گویند، وزارت بهداشت از تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه به این شرکت‌ها خودداری کرده است و در مقابل اقدام به واردات ۳۰ میلیون قوطی با شش برابر قیمت تمام‌شده داخلی کرده است. همین امر باعث شد که وزیر صمت به وزارت بهداشت در خصوص تعطیلی و بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران هشدار دهد. عباس علی‌آبادی در این نامه که نسخه رونوشت آن برای بانک مرکزی نیز ارسال شده از وزیر بهداشت خواسته تا جهت جلوگیری از تعطیلی این کارخانه‌ها و جلوگیری از بحران شیر خشک هر چه زودتر نامه تائید ارز این واحدها را صادر کند تا بانک مرکزی ارز لازم را به این امر اختصاص دهد.

کمبود شیرخشک رو به پایان است!

در عین حال طبق گفته مسئولان، ظرفیت تولید شیرخشک در کشور ۱۱۷ میلیون عدد در سال است، در حالی که مصرف سال گذشته ۶۱ میلیون عدد بوده است؛ این عدد نشان می‌دهد که اگر مواد اولیه در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، می‌تواند نیاز جامعه را کامل تامین کند. با این حال به‌دلیل زمان‌بر بودن تولید، واردات به‌صورت موقت در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت و با وجود همه انتقادات، بالاخره واردات انجام شد. یکشنبه هفته جاری، سجاد اسماعیلی، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگویی با اعلام سرعت گرفتن روند تامین شیرخشک در کشور، گفت: در مجموع ۳۰ روز آبان ماه، ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار عدد قوطی شیرخشک رگولار در کشور توزیع شد که عددی بی‌سابقه است و این افزایش توزیع نشان از افزایش سرعت تامین و توزیع دارد و حاکی از آن است که کمبود شیرخشک رو به پایان است و بازار به سمت اشباع پیش می‌رود.

هر چند طبق اظهارات متولیان سازمان غذا‌ودارو مشکل توزیع شیرخشک رو به پایان است اما شواهد نشان می‌دهد که همچنان مشکل دسترسی خانواده‌ها به شیرخشک باقی است. البته نمایندگان کمیسیون بهداشت نیز اقدامات نظارتی خود را انجام می‌دهند و به گفته سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس جلسات متعددی درخصوص موضوع شیرخشک برگزار شده و تذکرات لازم به سازمان غذا و دارو داده شده است.

تکالیف مجلس به سازمان غذا و دارو برای حل مشکل شیرخشک

سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درخصوص بررسی مشکلات موجود در توزیع شیرخشک‌ به پانا گفت: «مشکلی که در حوزه شیرخشک ایجاد شده است مربوط به تخصیص ارز مورد نیاز است که میزان ارز با نیازی که وجود دارد، تطابق نداشته است. جلساتی درخصوص این موضوع برگزار شده و تذکرات لازم به سازمان غذا و دارو داده شده است.»

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: «در آخرین جلسه‌ای که در خصوص مشکلات حوزه شیرخشک برگزار شد، مقرر شد سازمان غذا و دارو موضوع تخصیص ارزی تولیدکنندگان را پیگیری و اقدامات لازم را انجام دهد و تولیدکنندگان هم به شناسه‌گذاری کالاها اقدام کنند و ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم برای جلوگیری از احتکار اقدامات لازم را انجام دهد.»

وی گفت: «ظرفیت تولید داخل با توجه به تعداد صنایع، دو برابر ظرفیت شیرخشک مورد نیاز است اما ارز لازم باید در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد تا در این بخش مشکلی ایجاد نشود. البته چند وقتی است برای مقابله با قاچاق معکوس، عرضه شیر خشک با کد ملی نوزاد انجام می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند از طریق ارائه کد ملی به شیرخشک دسترسی داشته باشند.»

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: «درخصوص تامین ارز مورد نیاز برای خرید مواد اولیه تولید شیرخشک، رئیس کمیسیون بهداشت مکاتبه‌ای با رئیس بانک مرکزی برای در اختیار قرار دادن ارز کافی و به موقع به سازمان غذا و دارو داشت تا مشکلات این بخش حل شود. علاوه بر این سازمان غذا و دارو نسبت به واردات به صورت محدود اقدام کرده است که با این اقدام امیدواریم مشکلات تامین شیرخشک حل شود.»

طبق وعده مسئولان، مشکل تامین شیر خشک به‌زودی حل خواهد شد اما واقعیت این است که نوسانات بازار شیرخشک باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای خانواده‌ها شده است و از آنجا که نمی‌توان به نوزادان وعده رفع کمبود داد و هم‌اکنون باید اقدامات جدی صورت بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار