کارشناس مشاوره آموزش و پرورش فیروزکوه:

هدف از برگزاری آزمون هدایت تحصیلی، تشخیص استعداد و علایق دانش‌آموزان است

فیروزکوه ( پانا) - کارشناس مشاوره آموزش و پرورش فیروزکوه گفت مباحث درسی و تخصصی در آزمون رغبت و تواناییِ هدایت تحصیلی، اصل نیست و هدف اصلی این آزمون‌ را تشخیص استعداد، علایق و شناخت ویژگی‌های درونیِ دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۴۲۷۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
هدف از برگزاری آزمون هدایت تحصیلی، تشخیص استعداد و علایق دانش‌آموزان است

بهنام حکیمی، کارشناس مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در خصوص آزمون رغبت و توانایی هدایت تحصیلی در گفت‌وگو با پانا گفت: «انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که دانش‌آموزان می‌بایست با در نظر گرفتن فاکتورهای زیادی اقدام به انتخاب آن کنند. در این پایه تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل عدم آگاهی از رشته‌های مختلف در مقطع متوسطه دوم، تصمیم اشتباهی را می‌گیرند که جبران آن بسیار مشکل است. اما آموزش و پرورش در چند سال اخیر با طرح سوالات خودشناسی و رغبت‌سنجی تصمیم‌گیری را برای والدین و دانش‌آموزان آسان کرده است.»

وی افزود: «آزمون رغبت و توانایی، یکی از مهم‌ترین تست‌هایی است که آموزش و پرورش تمامی دانش‌آموزان پایه نهم را ملزم به گذراندن آن کرده‌ است که دانش‌آموزان می‌بایست برای پاسخ به سوالات رغبت‌سنجی به سایت ثبت‌نام آن یعنی سایت my.medu.ir مراجعه کرده و فرم‌های مربوطه را تکمیل کنند. لازم به ذکر است در این آزمون‌ها مباحث درسی و تخصصی مطرح نیستند و هدف، شناخت ویژگی‌های درونی دانش‌آموزان است و این آزمون مربوط به دانش‌آموزان پایه نهم تحصیلی است.»

حکیمی با بیان اینکه این آزمون‌ها جهت هدایت دقیق دانش‌آموزان براساس توانمندی‌ها و علاقه‌مند بودن آنهاست، افزود: «از والدین تقاضا می‌شود تا رغبت‌ها و علاقه‌مندی‌های خود را به دانش‌آموزان تحمیل نکنند، بارها شاهد بودیم که دانش‌آموزی به جهت اصرار والدین به رشته علوم تجربی می‌رود تا در نهایت پزشک شود، در صورتی که به رشته فنی علاقمند است.»

کارشناس مشاوره آموزش و پرورش فیروزکوه، در تکمیل صحبت‌هایش، افزود: «انتخاب رشته یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی دانش‌آموز است که می‌بایست با دقت نظر و فقط براساس نظر وی انتخاب شود. یک پزشک افسرده که به جهت نظر والدین به این رشته هدایت شده فردی موفق، هم به لحاظ شخصی و هم به لحاظ اجتماعی نیست و ممکن است سریع‌تر از دیگران دچار فرسایش شغلی شود؛ بنابراین با دقت انتخاب کنیم تا انگیزه ما در ادامه راه از بین نرود.»

حکیمی تصریح کرد: «هدف اصلی آزمون رغبت‌سنجی و توانایی فردی دانش‌آموزان، تشخیص استعداد و علایق محصلان است. اما کارشناسان و مسؤلان برگزاری برای هریک دو بخش رغبت و توانایی، امتیازی را در نظر می‌گیرند که در مجموع 30 درصد روی سرنوشت انتخاب رشته نهم به دهم دانش‌آموز تاثیر می‌گذارد. در واقع بخش رغبت 15 درصد و بخش توانایی دانش‌آموز نیز 15 درصد از 100 امتیاز کلی که برای انتخاب رشته نهم به دهم در نظر گرفته شده است را تشکیل می‌دهند.»

کارشناس مشاوره آموزش و پرورش فیروزکوه در پایان گفت: «تمامی جزئیات آزمون رغبت و توانایی و میزان اثرگذاری در زمان انتخاب رشته‌های مختلف بررسی شده است؛ اما واقعیت این است که دانش‌آموزان رشته‌های علوم نظری، نیاز بیشتری به امتیاز مناسب در این آزمون‌ها دارند و سخت‌گیری در زمان انتخاب رشته نهم به دهم رشته‌های علوم نظری بیشتر است.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطیما ایلکا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار