مدرس حقوق عمومی دانشگاه تهران‌:

قانون اساسی‌ میثاق ملی و مهم‌ترین سند کشور است

فیروزکوه ( پانا) -‌ مدرس حقوق عمومی دانشگاه تهران قانون اساسی‌ را میثاق ملی و مهم‌ترین سند کشور و قراردادی بین شهروند و حاکمیت دانست‌.

کد مطلب: ۱۴۲۹۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد
قانون اساسی‌ میثاق ملی و مهم‌ترین سند کشور است

سیده‌زهرا سعید، مدرس حقوق در دانشگاه تهران در جلسه طرح پاسداری از قانون اساسی که در اولین دوره آموزشی «دیده‌بان قانون اساسی» ویژه نمایندگان مجلس دانش‌آموزی برگزار شد، گفت: قانون اساسی میثاق ملی و مهم‌ترین سند کشور و قراردادی بین شهروند و حاکمیت است، محتوا و اهداف اصلی قانون اساسی مشتمل از تنظیم مسئولیت و قدرت حکم‌رانان و حقوق و آزادی شهروند در ساختار حکومتی است‌.

وی افزود‌: ایران در طول تاریخ به طور کلی دو قانون اساسی داشته که اولین قانون اساسی مشروطه است که در سال ۱۲۸۵ تصویب شد و متمم آن در سال ۱۲۸۶ اصلاح شد و دومین قانون اساسی بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ تصویب و در سال ۱۳۶۸ مورد باز‌بینی قرار گرفت‌.

مدرس حقوق عمومی در دانشگاه تهران بیان کرد‌: مهم‌ترین اصول قانون اساسی بحث رهبری‌، اصول مرتبط با قوه مقننه مجریه و قضایه و همچنین حقوق ملت است؛ ویژگی‌های اصلی قانون اساسی در ابتدا جمهوری بودن یا همان مردمی بودن و سپس اسلامی بودن آن است که در اصل چهارم و ششم قانون اساسی متبلور است‌.

سعید در ادامه گفت‌‌: قانون اساسی می‌بایست ویژگی اسلامی داشته‌ باشد و وظیفه بررسی آن بر عهده شورای نگهبان و تشخیص مطابقت یا نقض آن بر عهده همین شورا است، مسئولیت هر فرد به عنوان شهروند آگاهی از حقوق و آزادی ملت و شهروندان در قانون اساسی است‌.

وی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس دانش‌آموزی گفت‌: پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای با عنوان کمیته تطبیق که شبیه‌سازی شورای نگهبان است و کمیته‌ای با عنوان کمیته دادخواهی که شبیه اصل نود قانون اساسی است ایجاد کنید.

دانش‌‌آموز خبرنگار: کیانا کیان‌نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار