رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

برنامه جهادی احیای سرزمین، جنگل و مرتع کشور آماده اجراست

اردبیل (پانا) - رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت برنامه جهادی احیای سرزمین، جنگل و مرتع کشور آماده اجراست.

کد مطلب: ۱۴۲۵۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد
برنامه جهادی احیای سرزمین، جنگل و مرتع کشور آماده اجراست

عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در چهارمین کنفرانس بین‌المللی و هفتمین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست و پنجمین همایش ملی جنگل در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: امسال ۴۷ بار از وضعیت منابع طبیعی استان‌های مختلف کشور بازدید شده است.

وی با اشاره به این که مشکلات منابع طبیعی فقط در جنگل‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه به بیابان‌ها نیز ارتباط دارد، افزود: اگر مدیریت پایدار جنگل عملیاتی شود، مشکلات طبیعت و مردم رفع خواهد شد، یکی از طرح‌های مرتبط با این مقوله در ۷۵ لایه مطالعاتی و ۹ لایه کاربردی در ۱۰۴ حوزه آبریز کشور انجام شده اما به دلیل کار سلیقه‌ای، نتیجه‌بخش نبوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از مراتع غنی کشور حدود ۱۲۵ میلیون هکتار در قلمرو فرسایش آبی و ۳۰ میلیون هکتار در قلمروز فرسایش بادی قرار دارد و هنوز برای ۹۰ میلیون هکتار، فعالیت آبخیزداری صورت نگرفته است اما در برنامه‌های هفتم و هشتم توسعه کشور طرح‌ها و برنامه‌های لازم را گنجانده‌ایم تا پرونده آبخیزداری در کشور بسته شود.

نوبخت گفت: اگر مراتع درجه یک به درجه ۲ و مراتع درجه ۲ به درجه سه و در نهایت به بیابان تبدیل شود، جز متخصصان امر کس دیگری متوجه نخواهد شد و به لحاظ حساسیت امر، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور امسال طرح تحول احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه در مراتع را آماده کرده است.

وی تصریح کرد: نظام‌نامه توانمندسازی جوامع محلی در حوزه‌های جنگل و مرتع را نیز آماده کرده و در اختیار انجمن صنفی مرتع‌داران قرار داده‌ایم و طرح جهادی مقابله با کانون‌های ریزگرد را نیز برای سه میلیون هکتار و همچنین طرحی برای مقابله با پدیده ال‌نینو فراهم کرده‌ایم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: متاسفانه بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان به ۱۸۰ روز افزایش یافته است و انسان در معرض این بادها ضربات گرد و غبار و ماسه را بر صورت خود احساس می‌کند و تداوم این روند سبب مهاجرت می‌شود.

نوبخت افزود: این پدیده و افزایش بادها در استان یاد شده، ۱۲ هزار هکتار از منابع طبیعی را در معرض خشکی قرار داده است اما کسی عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و البته طرح علاج‌بخشی به منطقه سیستان و بلوچستان را از سال قبل آماده کرده‌ایم و برای مدیریت بهینه دشت قزوین نیز طرح و برنامه داریم.

اسماعیل چمنی ،رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز حضور پنج نفر از استادان این دانشگاه در فهرست یک درصد دانشمندان و ۱۶ چهره علمی در میان ۲ درصد دانشمندان برتر جهان و وجود استادان صاحب نام و پراستناد در حوزه منابع طبیعی را نشانگر ظرفیت‌های قابل توجه این مرکز علمی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی ذکر کرد.

وی ادامه داد: در اغلب کشورها از پلاستیک‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود اما انباشت پلاستیک و نایلون‌های غیرتجدیدپذیر در برخی محیط‌ها در کشور ما رنج‌آور است و کم‌توجهی به منابع طبیعی و محیط زیست، چالش‌هایی را برای زندگی بشر ایجاد می‌کند.

وی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی افزود: بروز سیلاب‌ها و خشکسالی‌ها نتیجه دخالت انسان در طبیعت و نامهربانی با محیط زیست است و ترویج فرهنگ رفتار صحیح با طبیعت باید از مدارس آغاز شود و در برخی کشورها این رویه را اجرا می‌کنند.

در حاشیه این کنفرانس‌ها نمایشگاهی از مقالات، کتاب‌ها و برترین تولیدات علمی و تخصصی در حوزه منابع و محیط زیست دایر شده است.

علیرضا قنبری ،رئیس این کنفرانس‌های علمی و دانشکده منابع طبیعی و آبخیزداری دانشگاه محقق اردبیلی هم در این رویداد علمی گفت: این کنفرانس‌ها در ۱۴ محور با شرکت میهمانان و صاحب نظرانی از استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل و خارج از کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: از ۳۱۰ مقاله وارده به دبیرخانه ۲۹۶ مقاله پذیرفته شده است ، ۲۵۲ مورد به صورت پوستر و ۴۴ مقاله به شکل شفاهی و سخنرانی ارائه خواهد شد و پنج نشست علمی و تخصصی نیز در کنار این کنفرانس‌ها برگزار می‌کنیم.

گفتنی است در حاشیه این کنفرانس‌ها نمایشگاهی از مقالات، کتاب‌ها و برترین تولیدات علمی و تخصصی در حوزه منابع و محیط زیست دایر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار