مشاور دبیرستان امامیه ناحیه دو بهارستان خبر داد:

اجرای طرح انتخاب همیار مشاور در دبیرستان امامیه ناحیه دو بهارستان

بهارستان دو (پانا) - مشاور دبیرستان امامیه ناحیه دو بهارستان، همیاران مشاور مدارس را گوش‌های شنوا و چشمان بینای مشاوران مدرسه توصیف کرد که آنچه نشانه است را می‌بینند و شناسه‌ها را می‌شنوند و درک می‌کنند. وی همچنین از اجرای طرح انتخاب همیار مشاور در این مدرسه خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۲۴۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح انتخاب همیار مشاور در دبیرستان امامیه ناحیه دو بهارستان

مژگان علی ولی‌اللهی، مشاور دبیرستان امامیه ناحیه دو بهارستان، عضو رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره‌ کل کشور، در گفت‌وگو با پانا در رابطه با اهمیت انتخاب همیار‌ مشاور گفت: «همیاران دلسوزم مشاور در مدرسه، نقش بازوهای مشاور را در مدرسه ایفا می‌کنند و رابط بین دانش‌آموزان و واحد مشاوره‌ مدرسه هستند؛ همیاران‌ مشاور طی جلسه ای که با مشاور خود داشتند ضمن معرفی به یکدیگر تفهیم وظایف شدند، وظایفی همچون شناخت موارد فوریت، معرفی به مشاور، تولید محتوا به صورت کلیپ یا موشن‌گرافی و ... تولید محتوا به طور مستمر و پیگیر می‌تواند نام مدرسه را در اذهان دیگران ثبت‌ کند.»

مشاور دبیرستان امامیه ناحیه دو بهارستان در ادامه توضیح داد: «در دوره نوجوانی وقتی فشار و مشکلات بر نوجوانان زیاد می‌شود، اغلب برای دریافت کمک به سوی یکی از همسالان خود می‌روند و چنانچه با آموزش و مهارت‌آموزی شرایطی را برای حمایت همسالان از هم فراهم آوریم، این فرایند طبیعی ممکن می‌‌شود، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که سنین نوجوانی از دوره‌هایی است که نفوذ و تاثیرگذاری در افراد مستلزم استفاده از برخی راهبردها است؛ از این رو برخورد مناسب نوجوانان نسبت به هم می‌توانند تاثیر به سزایی در عملکرد افراد داشته باشد، که با بهره‌گیری از این رویکرد در مدارس زمینه توانمند‌سازی دانش‌آموزان برای کنترل رفتارهای پرخطر و ارتقا سلامت روانی را فراهم کرد.»

وی با بیان اینکه در تمام فرآیند برنامه‌های آموزشی به صورت فعالانه توسط همسالان صورت می‌پذیرد، تصریح کرد: «طی این فرایند بی‌نظیرترین فرصت‌ها برای یادگیری و انتقال اطلاعات برای گروه‌های همسال ایجاد می‌شود تا با تعامل درون گروهی و برون گروهی مفاهیم را استحکام ببخشند و برنامه مشاوره همتایان می‌تواند با بهره گیری از رویکرد مورد اشاره در افزایش اثربخشی برنامه مشاوره‌ای مدرسه و کاهش اختلالات روانی، رفتاری و تحصیلی بسیار مفید باشد.»

ولی‌اللهی در ادامه خاطرنشان کرد: «انتخاب همیار مشاور برنامه خوبی است و ضرورت آن این است که دانش‌آموزان حس کنند می‌توانند پیام خودشان را به مشاوران مدارس منتقل کنند؛ اهداف طرح همیار مشاور شامل کمک به رشد سازگاری فردی و اجتماعی دانش‌آموزان و ارتقای سطح سلامت، تقویت توانمندی های فردی، اجتماعی و ارتباطی دانش‌آموزان مبتنی بر دانش پیشرفته روز، تقویت حس مسئولیت‌پذیری و ترویج فرهنگ مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی در بین دانش‌آموزان برای حفظ و ارتقای سلامت روان خود فرد و سایر دانش‌آموزان، ترویج فرهنگ راهنمایی و مشاوره در میان دانش‌آموزان و جامعه و مهیا ساختن زمینه برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی سالم و بهره بردن از هنجارهای گروهی در گروه همسال جهت پیشگیری از بروز رفتارهای پرخطر در دانش آموزان و تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به خدمات مشاوره‌ای در مدرسه و شناسایی و اجرای به موقع دانش‌آموزان در معرض خطر حفظ و ارتقای سلامت روان و آموزش‌های تحصیلی، شغلی و بهداشت روان اهداف اجرای این طرح است.»

مشاور دبیرستان امامیه در پایان بیان کرد: «طرح همیاران‌ مشاور با رویکرد ارتقا سطح سلامت روانی جامعه تدوین شده که در راستای این موضوع، زمینه مشارکت عملی و تقویت روحیه مشارکت‌جویی و افزایش روحیه مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان فراهم می‌آید و استفاده دانش‌آموزان به عنوان همیار مشاور نقش تاثیرگذاری در شناسایی مشکلات همسالان، تقویت همدلی، درک متقابل میان دانش‌آموزان و ترویج فرهنگ راهنمایی و مشاوره در میان دانش‌آموزان و جامعه دارد که سلامت روانی جامعه را افزایش می‌دهد.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه حسین‌پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار