گزارش پانا از برچیده شدن مدارس کپری و کانکسی در استان لرستان؛

مشق علم از کپر تا نیمکت های چوبی

مدیر نوسازی مدارس لرستان: ۵۵ مدرسه در استان لرستان تکمیل و ۴۵ مدرسه دیگر هم تا پایان سال ساخته می‌شود

لرستان (پانا) - استان لرستان یکی از استان‌های دارای مدارس کپری و کانکسی بوده که در سال‌های اخیر پروژه ساخت 200 مدرسه در آن کلید زده شده و به گفته مدیر نوسازی مدارس لرستان 55 مدرسه در استان تکمیل و 45 مدرسه دیگر هم تا پایان سال ساخته می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۲۳۷۸۵
لینک کوتاه کپی شد
مشق علم از کپر تا نیمکت های چوبی

سرانه فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز ایرانی 5.2 مترمربع اعلام‌ شده است، در حالی‌ که این عدد طبق سند تحول آموزش و پرورش باید به 8.3 مترمربع افزایش پیدا کند. آذربایجان غربی، البرز، سیستان‌وبلوچستان، گیلان و لرستان بیشترین کمبود فضای آموزشی را دارند. اما در کنار آنها، برخی استان‌ها هنوز شاهد فعالیت مدارس کپری هستند؛ طبق آماری که سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز‌ مدارس کشور اعلام می‌کند، 60 مدرسه کپری در سیستان‌وبلوچستان، کرمان، لرستان و کهگیلویه‌ و بویراحمد فعال است.

استان لرستان، نیروی انسانی آموزش دیده و منابع طبیعی و مطلوبی دارد که نمونه آن را در هر جایی نمی‌توان دید. این‌ها می‌تواند زمینه رشد و پیشرفت این استان را فراهم کند. ولی لرستان با این وجود هنوز پیشرفت مطلوبی نداشته، مهم ترین مسائلی که در عصر فعلی آموزش و پرورش مورد بررسی کارشناسان فراوانی قرار گرفته، وجود مدارس کپری و کانکسی در استان های مرزی و محروم ایران است که لرستان یکی از آنها به شمار می‌رود، محروم نه از لحاظ نیروی انسانی و منابع محیطی
بلکه از لحاظ ناکارآمدی و عدم برنامه ریزی در توزیع اعتبارات به شکل مطلوب.

105 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که از این میان، هزار مدرسه کانکسی هستند که سال گذشته مسئولان قول اتمام فعالیت آنها را تا سال تحصیلی 1403- 1402داده بودند، اما مدارس کپری آن چیزی است که یک‌بار در دهه 1380جشن برچیده شدن‌شان گرفته شد و حالا رد پایشان دوباره در آموزش کشور وجود دارد.

مدارس کپری در لرستان

در مهرماه سال 1401 رضا عزتی که آن زمان به عنوان سرپرست آموزش و پرورش لرستان سکاندار این نهاد بود در شورای برنامه ریزی این اداره بیان کرد: «هم اکنون ۵۰۵ مدرسه کانکسی فعال با 5 هزار و 747 دانش آموز، 11مدرسه کپری و 65 مدرسه سنگی در استان وجود دارد که برچیده شدن این تعداد مدارس نیازمند کمک خیرین و جذب اعتبار لازم است.»

بنا بر آمار داده شده توسط رضا عزتی که هم اکنون مدیرکل آموزش و پرورش لرستان است، این استان بیشترین تعداد مدارس کانکسی را دارد.

آمار عزتی در راستای وجود مدارس کپری در این استان، 11 مدرسه اعلام شده است. این در حالی است که 26 شهریور ماه1396 یعنی 5 سال قبل از این آمار، مدیر نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در گفت‌و‌گو با سفیران افلاک بیان کرد: «30 مدرسه کپری با 176 دانش آموز داریم که اکثر این مدارس در نقاط صعب العبور بخش پاپی و شهرستان پلدختر هستند که برای ساخت آنها با بنیاد برکت به توافق رسیده ایم.» که این نشان می‌دهد تعداد مدارس کپری سال به سال کاهش یافته است.

همچنین در شهریورماه 1401 رضا عزتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان در پاسخ به خبرنگاران که خواستار تعداد مدارس کانکسی و کپری بوده اند، گفته است: «505 مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که 5 هزار و 447 دانش آموز در این کانکس ها مشغول به تحصیل هستند. علاوه بر این نیز 65 مدرسه سنگی، 11 مدرسه کپری و 69 مدرسه چادری وجود دارد که تلاش می شود تا هر ساله با اضافه شدن کلاس های درس و مدارس، از تعداد مدارس کپری و کانکسی کاسته شود»

شرایط مدارس لرستان در 1402

ورود به سال تحصیلی جدید با اخبار خوبی از ساخت مدارس جدید در تمام استان لرستان آغاز شد.
در24 مهر 1402 مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در لرستان، گفت: «برای 271 باب مدرسه با سازمان نوسازی مدارس قرارداد داشتیم که از این تعداد 110 مدرسه احداث و تکمیل و مابقی نیز در دست اقدام است.»

از یک سو یونس بهاروند، مدیر نوسازی مدارس لرستان در 27مهر 1402با توجه به وجود محرومیت شدید در بخش های روستایی لرستان و عدم زیرساخت های مناسب آموزشی گفت: «در مجموع ساخت 200 مدرسه برای روستاهای محروم در دستور کار قرار دارد که تاکنون 55 مدرسه تکمیل و 45 مدرسه دیگر هم تا پایان سال ساخته می‌شود و ساخت 100مدرسه دیگر را نیز تا پایان سال 1403در روستاهای محروم استان در دستور کار داریم.»

لرستان جزو استان های محروم است که نیازمند توجه ویژه در بازه زمانی چند ساله است که شاید بتوان این استان را به لحاظ بهبود وضعیت آموزشی نجات داد. با توجه به محرومیت‌ برخی از دانش‌آموزان لرستان از کلاس درس مناسب، می‌طلبد خیران مدرسه ساز کشور و استان بار دیگر پای کار بیایند تا دانش‌آموزان این دیار مشق سازندگی را از دستان سخاوتمند آنها فرا گیرند و مسئولان نیز هرچه سریعتر به وعده برچیده شدن مدارس کانکسی و کپری استان جامه عمل بپوشانند ، چرا که لرستان از عقب ماندگی ادوار گذشته در حوزه آموزش رنج می‌برد.

دانش آموز خبرنگار:سما هرسینی شاکرمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار