عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد در گفتوگو با پانا مطرح کرد:
تاثیر داشتن سوادمالی در کیفیت انتخاب شغل
تهران(پانا)- عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی گفت سوادمالی لزوما شغل نیست و بیشتر در کیفیت انتخاب شغل تاثیر میگذارد. اگر مهارتآموزی در مسائلمالی تقویت شود، کیفیت تصمیمات اقتصادی نیز بهترمیشود و محاسبات دقیقتر و با دوراندیشی بیشتر وبا کاهش ریسکپذیری صورت خواهد گرفت.
فاضلمریدی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «هنگامی که دانشآموزان در مراحل رشد خود، به مرور وارد جامعه میشوند به مهارتهای مختلفی برای فعالیتهای روزمره، زندگی اجتماعی، شخصی و خانوادگی خود احتیاج دارند.»
وی افزود: «مهارتهایی همچون مهارت ارتباطات، فضای مجازی، ارتباطات الکترونیک که سوادمالی نیز جزئی از همین مهارتها به حساب میآید و مورد نیاز دانشآموزان است.»
مریدی ادامه داد: «طبیعتا هنگامی که ما این آموزشها را آغاز میکنیم به مرور با شهروندان و فعالان اقتصادی مواجه میشویم که مهارتهای بهتر و پیشرفتهتری دارند.»
این اقتصاددان گفت: «اقتصاددانان همیشه در الگوهای رشد و تابع تولید نیرویکار را به عنوان عضواساسی در تولید و رشد در نظرمیگیرند و به هرمیزان کیفیت نیرویکار بهتر و قویتر باشد و مهارت بیشتری داشته باشد، به تناسب نوعآوری و ریسکپذیری هم بیشتر خواهد بود. درنهایت همه اینها باعث تولید بیشتر، تقویت، رشد و توسعه اقتصادی در کشور خواهد شد.»
وی درباره مقطع مناسب برای آموزش مفاهیم مالی اظهار کرد: «آموزش سواد و مفاهیممالی از سنین کودکی و در دوران ابتدایی شاید به لحاظ فلسفه تربیتی منطق قوی نداشته باشد.»
مریدی ادامه داد: «مثلا این که دانشآموزان از دوران ابتدایی وارد روشهای کسب درآمد، پسانداز و حداقل کردن هزینه شوند یا با مفاهیم اقتصادی مثل بانک، بورس و بیمه آشنا شوند و این گونه آموزشها در این سن ممکن است امنیتروانی کودک را به خطر بیندازد.»
انتخاب سرفصل مناسب برای دروس مربوط به سوادمالی
وی افزود: «بهتر است در دوران متوسطه دوم در سالهای نهم و دهم اینگونه آموزشها آغاز شود و مفاهیم مالی در سر فصلها وارد شود و فرد را برای ورود به جامعه آماده کند.»
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد گفت: «سوادمالی لزوما شغل نیست و بیشتر در کیفیت انتخاب شغل تاثیر میگذارد. اگر مهارتآموزی در مسائلمالی تقویت شود، کیفیت تصمیمات اقتصادی نیز بهترمیشود و محاسبات دقیقتر و با دوراندیشی بیشتر وبا کاهش ریسکپذیری صورت خواهد گرفت.»
وی افزود: «همه این موارد باعث میشود که در وهله اول خود آن فعال اقتصادی نفع ببرد و در آخر هم با بهبود شرایط اقتصادی موجود اقتصاد کل جامعه تقویت شود.»
مریدی گفت: «طبیعتا بخشی از سوادمالی مربوط به شناخت نهادها و زیرساختهای حقوقی و مالی کشور است که دانشآموزان باید با آن آشنا شوند. منظور از نهاد، نهاد به معنای عمومی و تعریف اقتصادی است که شامل قوانین و مقررات، خرده فرهنگها و قوائد رسمی حاکم براقتصاد کشور است.»
دانشآموزان باید با نهاد رسمی و غیررسمی آشنا شوند
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد گفت: «دانشآموزان باید با نهاد رسمی و غیررسمی آشنا شوند. نهاد رسمی مثل قانون تجارت، قانون کار و عملیات بانکداری و تجارت الکترونیک با سازمان های فعال در این حوزه مثل بورس، شورای عالی انرژی، شورای رقابت و انواع دستگاههای درگیر آشنا شوند.»
ارسال دیدگاه