یک اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا:

آموزش و پرورش با ورود به سواد مالی دانش آموزان به توسعه اقتصادی کمک کند

برای آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی بودجه عملیاتی تدوین شود

تهران(پانا)- یک اقتصاددان گفت این موضوع که دانش‌آموزان درمدرسه سواد اقتصادی را آموزش ببینند، یک مزیت و شیوه درست آموزشی است. باید از حجم آموزه‌های سنگین و پیچیده در دروسی همچون ریاضی، فیزیک و شیمی کم شود و فقط در حد آشنایی دانش‌آموزان با مبانی آن‌ها، تدریس شود

کد مطلب: ۱۴۱۷۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش با ورود به سواد مالی دانش آموزان به توسعه اقتصادی کمک کند

محمود جامساز، اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «اخیرا تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت اقتصاد با هدف ارتقای سواد اقتصادی دانش‌آموزان منعقد شده است. علم اقتصاد یکی از مهم‌ترین رشته‌های علوم انسانی است که با زندگی، معیشت، بهزیستی و رفاه و آسایش مردم در ارتباط است.»

وی ادامه داد: «امروزه اعتبار کشورها را با شاخص‌های توسعه اقتصادی آنان مورد سنجش قرار می‌دهند. علم اقتصاد بسیار پیچیده و مبتنی بر اصول و مسلماتی است که به عنوان یکی از مهم‌ترین رشته‌های تخصصی در دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شود.»

این اقتصاددان افزود: «اما منظور از سواد‌ اقتصادی اطلاعات پایه‌ای و متعارفی است که مجهز‌شدن به آن کمک می‌کند تا انسان‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های اقتصادی خود با توجه به منابع محدود، به طور درست و بهینه عمل کنند تا متضرر نشوند.»

جامساز گفت: «سواد اقتصادی به دانش‌آموزان می‌آموزد که فرصت‌های اقتصادی را از دست ندهند، چگونه درآمد و هزینه‌های خود را مدیریت کنند و چگونه پس‌انداز کنند که با زیان ناشی از کاهش ارزش پول خود روبه رو نشوند.»

وی ادامه داد: «امروزه واژه‌های تورم، نرخ بهره، نرخ ارز به قدری نام‌آشنا هستند که هر شخص این مفاهیم را به شیوه خود فهم می‌کند اما افرادی که سواد اقتصادی لازم را دارند، زندگی خود را بر اساس این متغیر‌ها به نحوی تنظیم می‌کنند که کمترین آسیب را تجربه کنند.»

این اقتصاددان افزود: «لازمه سواد اقتصادی، سوادمالی است و هدف از سوادمالی برقراری موازنه بین دخل و خرج و حفظ دارایی و ثروت است.»

مباحث علوم انسانی مرتبط با محیط پیرامون دانش‌آموزان جایگزین مباحث پیچیده شود

جامساز گفت: «این موضوع که دانش‌آموزان درمدرسه سواد اقتصادی را آموزش ببینند، یک مزیت است. باید از حجم آموزه‌های سنگین و پیچیده در دروسی همچون ریاضی، فیزیک و شیمی کم شود و فقط در حد آشنایی دانش‌آموزان با مبانی آن‌ها، تدریس شود.»

وی ادامه داد: «در مقطع متوسطه که رشته‌های تحصیلی تخصصی می‌شوند، بسیاری از آموزش‌های غیرمرتبط به دلیل فراربودن فراموش می‌شوند. بهتر است از حجم این دروس کاسته شود و مباحث علوم انسانی که اسباب ارتباط بیشتر دانش‌آموزان را با دنیای واقعی فراهم می‌کند، جایگزین شود.»

این اقتصاددان مطرح کرد: «اقتصاد به زبان ساده مفاهیم مالی یا به طور کلی ساده‌سازی مفاهیم علوم انسانی، سطح سواد پایه اقتصادی و اجتماعی دانش آموز را تا حدی ارتقاء می‌دهد که بتواند با محیط پیرامونی خود ارتباط مفید و مناسب بر قرار کند و در آینده نیز با آگاهی و آمادگی بیشتر با مشکلات احتمالی روبرو شود. همچنین در هر رشته‌ای از فعالیت‌های اقتصادی محتاط‌تر عمل کند تا در دام کلاهبرداران و سودجویان حرفه‌ای نیافتد.»

ظرفیت بهره‌گیری از سواد اقتصادی تحت تاثیر ساختار اقتصادی کشور‌ها متفاوت است

وی افزود: «البته از این نکته نباید غافل شد که ظرفیت بهره‌گیری از سواد اقتصادی به شدت تحت تاثیر نوع ساختار اقتصادی کشور‌ها متفاوت است. بی ثباتی اقتصادی پیش‌بینی‌پذیری آینده را غیر‌ممکن می‌سازد.»

پل ارتباطی بین دانشگاه‌ها و بازارکار برقرار شود

وی گفت: «باید حجم دروس علوم انسانی متناسب باشد تا فارغ‌التحصیلان در دبیرستان و دانش‌آموختگان دانشگاهی در مواجهه با اجتماع و بازارکار سرگردان نشوند. درصد بیکاری در بین دانش آموختگان بیش از دو برابر نرخ میانگین بیکاری است و کمتر فارغ التحصیلی است که از شانس استخدام در رشته تخصصی خود برخوردار گردد. لازم است پل ارتباطی بین دانشگاه‌ها و بازارکار برقرار شود.»

جایگاه آموزش در هر کشور را می‌توان در توسعه اقتصادی و اجتماعی مشاهده کرد

جامساز افزود: «بنیان و سیستم آموزشی به گونه‌ای باشد که دانش‌آموختگان به عنوان عامل انسانی توسعه در مرکز توسعه اقتصادی قرار گیرند. اهمیت جایگاه آموزش در هر کشور را می‌توان در توسعه اقتصادی و اجتماعی و رفاه جامعه و پیشرفت‌های علمی همچنین رشد استعداد‌های درخشان ملاحظه کرد.»

بودجه آموزش و پرورش امسال کاهش یافته است

این اقتصاددان ادامه داد: «نقش آموزش و پرورش کمتر از معیشت و اشتغال نیست. باید برای آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی بودجه عملیاتی تدوین شود. سهم بودجه آموزش و‌پرورش در سال گذشته ۱۲/۹ درصد بودجه عمومی بود اما امسال به ۱۱/۲ درصد کاهش یافته است. این‌ در حالیست که کشورهای پیشرفته جهان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بودجه عمومی خود را به آموزش و‌ پرورش اختصاص می‌دهند.»

وی درباره اهمیت جایگاه آموزگاران در سیستم آموزشی گفت: «باید همچون کشور‌های توسعه‌یافته آموزگاران بیشترین حقوق را دریافت کنند. تامین‌مالی و آسایش روانی آموزگاران سبب می‌شود با آرامش خاطر و بدون دغدغه مسکن، بیمه و بهداشت با شوق تدریس از بهترین شیو‌ه‌های آموزشی استفاده کنند و سطح سواد دانش‌آموزان را ارتقا دهند.»

وی گفت: «دانش‌آموزان باید از مراحل ابتدایی تا عالی به‌شیوه‌ای آموزش بینند که در نهایت متناسب با تخصص و شایستگی خود جذب بازارکار شده و با افزایش بهره‌وری سبب ارتقای رشد اقتصادی و درآمد ملی و رفاه جامعه شوند.»

در دنیای امروز نهاد‌های آموزشی جایگاه پرارزش و رفیعی دارند

جامساز گفت: «در دنیای امروز که سرعت تغییرات شگرف علوم و هوش مصنوعی عامل رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع است نهاد‌های آموزشی جایگاه پرارزش و رفیعی دارند و بودجه آموزشی خود را در نظام آموزشی هر سال ارتقاء می دهند. مسلما بی‌توجهی به آموزش‌های لازم و عدم تطابق سطح آموزش به لحاظ کمی و کیفی با سطح رشد علمی و فنی، جامعه را با تنگناهای شدیدی در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی روبه رو می‌کند.»

رسیدگی به مدارس در روستاهای جنوبی کشور

جامساز درباره رسیدگی به مسائل آموزشی در مناطق کم‌برخوردار گفت: «به آموزش در بعضی از مناطق کم‌برخوردار همچون روستا‌های جنوبی کشور که با استفاده از چادر‌ها و کلاس‌های فاقد سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند، رسیدگی شود. متاسفانه گرانی غیر متعارف مدارس غیر انتفاعی و حتی دولتی و دانشگاه‌ها اعم از دولتی و غیر‌دولتی ، راه را بر بسیاری از کودکان و نوجوانان بسته است. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار