نماینده سابق کارفرمایان در شورای عالی کار در گفت‌وگو با پانا:

ضرورت ایجاد پیوند بین هنرستان‌ها و فنی‌وحرفه‌ای ها برای تربیت تکنسین

تهران ( پانا ) - نماینده سابق کارفرمایان در شورای عالی کار با اشاره به نقش هنرستان‌ها و مدارس فنی‌وحرفه‌ای در تربیت نیروی تکنسین اظهار کرد باید میان صنعت و مدارس پیوند ایجاد کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۳۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ایجاد پیوند بین هنرستان‌ها و  فنی‌وحرفه‌ای ها برای تربیت  تکنسین

ولی‌الله داوودآبادی؛ در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره بر کمبود نیروی تکنسین بیان کرد: «ما در زمینه‌های مهندسی و متخصصین کمبود نداریم، اما در بحث نیروی تکنسین دچار کمبود هستیم. این مسئله‌ای همیشگی است که در رابطه با نیروی انسانی وجود دارد. دانشگاه‌ها، مدارس فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌ها مراکزی هستند که می‌توانند در زمینه تربیت نیروی تکنسین بسیار موثر باشند. »

نماینده سابق کارفرمایان در شورای عالی کارهدف تاسیس دانشگاه‌های علمی‌وکاربردی را تربیت نیروی تکنسین برشمرد و افزود: «زمانی که دانشگاه‌های علمی‌ و کاربردی تاسیس شد، هدف این بود این دانشگاه‌ها نیروی تکنسین و ماهر تربیت کنند. اما در ادامه روند مشکلاتی باعث شد این هدف تحقق نپذیرد.»

تربیت نیروی تکنسین در مدارس

داوودآبادی نقش وزارت آموزش و پرورش را تشریح کرد گفت:«هنرستان‌ها و مدارس فنی‌وحرفه‌ای به خوبی می‌توانند این نیروی تکنسین مورد نیاز را تربیت و تامین کنند. مشروط بر این‌که بعضی امکانات و شرایط را داشته باشند. در مدارس فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌ها باید تجهیزات لازم و به روز وجود داشته باشد. دانش‌آموزان و هنرجویان باید بیشتر دروس و کارگاه‌های عملی داشته باشند. این دانش‌آموزان باید به کارخانه‌ها بروند و با کار نیروی تکنسین از نزدیک آشنا شوند. »

تجهیز مدارس با توجه به کمبود بودجه وزارت آموزش‌وپرورش

وی درزمینه تجهیز هنرستان‌ها و مدارس فنی‌وحرفه‌ای با توجه به ضعف بودجه آموزش و پرورش اظهار کرد: «برای تجهیز هنرستان‌ها و مدارس فنی‌وحرفه‌ای با توجه به ضعف بودجه وزارت آموزش و پرورش می‌توان از وزارت علوم و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانند کمک کنند. می‌توان پیوندی میان صنعت و این مدارس ایجاد کرد. این مسئله باعث می‌شود بسیاری از امکانات و شرایط لازم برای تعلیم و تربیت نیروی تکنسین فراهم شود.»

نماینده سابق کارفرمایان در شورای عالی کار همچنین بر پیوند دانشگاه‌ها با صنعت تاکید کرد و افزود:« مسئله پیوند با صنعت برای دانشگاه‌ها نیز وجود دارد. دانشگاه‌ها نیز باید پیوندی با صنعت ایجاد کنند. ما از سال‌ها پیش برای این موضوع تلاش کردیم و با بسیاری از دانشگاه‌ها جلساتی در این زمینه داشتیم. امروز وضعیت از چند دهه گذشته خیلی بهتر شده است. اما این وضعیت نیز مورد قبول نیست و باید تغییر کند. »

نیروی تکنسین نهایتا در صنایع جذب می‌شوند

داوودآبادی با اشاره به نقش پیوند مراکز صنعتی و مدارس و دانشگاه‌ها در تربیت نیروی تکنسین ماهر بیان کرد: «مراکز صنعتی می‌توانند در مرتفع کردن مسائل و ایجاد شرایط مناسب برای تربیت نیروی تکنسین ماهر بسیار موثر کمک کنند. این نیروی تکنسین که در دانشگاه‌ها و مدارس آموزش می‌بینند در نهایت باید در صنایع جذب شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار