نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

آموزش نیروی تکنسین در هنرستان‌ها نباید دولتی سازی شود

دانش‌آموزان خود را به نحوی تربیت کنیم که بتوانند در بازار کار موفق شوند

تهران(پانا)- نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت آموزش مسائل اقتصادی در تمامی دوره‌ها و مقاطع تحصیلی، اظهار کردآموزش‌ها در مدارس باید به نحوی باشد تا دانش‌آموزان خود را به نحوی تربیت کنیم که بتوانند در بازار کار موفق شوند.

کد مطلب: ۱۴۰۱۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
آموزش نیروی تکنسین در هنرستان‌ها نباید دولتی سازی شود

غلامرضا مرحباء، نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا در رابطه با آموزش مسائل حوزه اقتصاد به دانش‌آموزان هنرستانی و فنی‌حرفه‌ای گفت: « این آموزش‌ها باید در همه مقاطع تحصیلی داده شوند.اکنون برخی از فارغ‌التحصیلان پس از تحصیل در مراکزآموزش‌عالی نیز هیچ آشنایی در زمینه بازارکار، اقتصاد، مدیریت عرضه، سرمایه‌گذاری و مسائل مانند این را ندارند و تنها مسائلی نظری و کلی به آن‌ها گفته شده است. بدون آنکه تبحر و توانمندی کافی را داشته باشد.»

فقر دانش‌آموزان و دانشجویان در حوزه‌های اقتصادی

مرحباء در ادامه با اشاره به مسائل حوزه سرمایه‌گذاری به نبود آموزش در این بخش‌ها اشاره کرد و افزود: « در این مورد هم دانش‌آموزان و هم دانشجویان ما پس از فارغ‌التحصیلی بسیار فقیر هستند و دانش آن‌ها بسیار کم‌تر از آنچه که باید است. به همین دلیل بسیاری از این افراد در بازار موفق نمی‌شوند و تعداد کمی که در این رابطه موفق شدند با داشته‌های شخصی خود به این مهارت دست یافته‌اند.»

بازنگری در سیستم آموزش و انجام آموزش عملی در مدارس

وی در ادامه اظهار کرد: « ما باید در رابطه با سیستم آموزش نظری و بدون توجه به دروس اقتصادی و سرمایه‌گذاری اصلاحاتی انجام دهیم. در این زمینه می‌بایست سرفصل‌های آموزشی خود را بازنگری کنیم. آموزش‌ها در مدارس باید به نحوی باشد تا دانش‌آموزان خود را به گونه ای تربیت کنیم که بتوانند در بازار کار موفق شوند. »

نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم آموزش عملی گفت: « مدیریت هزینه و درآمد، اهمیت ویژه‌ای از نظر اقتصادی دارد. دانش‌آموزان و هنرجویان باید بدانند از نظر اقتصادی چگونه باید درآمدی کسب کنند. همچنین بررسی کنترل صرف هزینه و سرمایه‌گذاری، چگونگی تبلیغات نیز از دیگر موضوعاتی است که باید دانش‌آموزان آموزش ببینند، تا آن را به درستی انجام دهند. منظور ما از آموزش، مباحث نظری نیست بلکه آموزش‌های عملی و عملیاتی که برای افراد کاربرد دارد است.»

مرحبا در ادامه توضیح داد: « برای مثال دانش‌آموزان باید بدانند پس از دریافت وام، چطور سرمایه‌گذاری و هزینه کنند. بسیاری از افراد آگاهی کافی در رابطه با چگونگی هزینه و سرمایه‌گذاری وام‌های خود را ندارند. این امر سبب می‌شود پس از دریافت وام علاوه بر از دست رفتن سرمایه بدهکار نیز شوند. اگر آموزش‌های لازم در این زمینه به افراد داده شود، طبیعتا از این مشکلات جلوگیری می‌کند و برای دانش‌آموزان بسیار مفید خواهد بود.»

وی در رابطه با آموزش نیروی تکنسین در هنرستان‌ها و مدارس فنی‌وحرفه‌ای، گفت: « مسائل حوزه آموزش، نیروی تکنسین و آموزش رشته‌های جدید را نباید دولتی‌سازی کرد. رشته‌هایی که امروز در هنرستان‌ها آموزش داده می‌شود از زمان گذشته هیچ تغییری نداشته است. برای مثال در شهر ما هنرستانی وجود دارد که حدود 30 سال آموزشی که به دانش‌آموزان داده می‌شود بر مبنای یک شیوه است.»

ایجاد رشته‌های جدید منطبق با نیاز بازارکار

نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس به همگام‌شدن با جهان روز تاکید کرد و توضیح داد: « باید ببینیم جهان امروز به چه سمت و سویی گرایش پیدا کرده است. ما باید نیاز بازارکار را بشناسیم و در این راستا برنامه‌ریزی کنیم. در همین زمینه فرصت‌های جدید را شناسایی کرده و حوزه‌های جدید را پیدا کنیم. در ادامه دانش‌آموزان را در این حوزه‌ها آموزش دهیم تا چگونگی کسب‌‌وکار و کسب‌درآمد را به آن‌ها بیاموزیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار