در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

توصیه‌های تغذیه‌ای به دانش‌آموزان هنگام آلودگی هوا

تهران (پانا) - یک متخصص تغذیه با اشاره به شروع فصل آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، مصرف برخی مواد غذایی را باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش آسیب‌های ناشی از آلاینده‌ها در بدن عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۳۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌های تغذیه‌ای به دانش‌آموزان هنگام آلودگی هوا

سید ضیاءالدین مظهری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت تغذیه دانش‌آموزان در فصل آلودگی هوا اظهار کرد: «در ابتدا باید به ساعت زیستی دانش‌آموزان توجه شود. خانواده‌ها باید مراقب شب بیداری دانش‌‌آموزان باشند زیرا عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی است.»

نایب رئیس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی در ایران همچنین به اهمیت سبک تغذیه سالم در میان خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: «از طرف دیگر حذف هر گونه نوشابه باید مورد توجه خانواده‌ها قرار بگیرد. علاوه بر این در روزهای آلودگی هوا توصیه می‌شود دانش‌آموزان و سالمندان بیشتر آب مصرف کنند. همچنین در روزهای آلوده از منابعی که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند و شامل سبزیجات می‌شود در سبد غذایی خانواده‌ها مورد توجه قرار بگیرد زیرا ارزان ترین منابع برای افزایش سیستم ایمنی بدن هستند.»

وی اضافه کرد: «میوه‌ها نیز دارای مواد جنگنده‌ای بر علیه رادیکال‌های آزاد و ریزگردها هستند که اغلب ترکیبات آنها سرطان‌زا است. بنابراین مصرف انواع میوه در روزهای آلودگی هوا نباید فراموش شود.»

لزوم تحرک دانش‌آموزان در طول روز

این متخصص تغذیه با تاکید بر لزوم تحرک دانش‌آموزان در طول روز گفت: «تنوع غذایی، تحرک و کاهش زمان نشستن در جلوی تلویزیون و استفاده از بازی‌های کامپیوتری باید مد نظر خانواده‌ها قرار بگیرد. متاسفانه استفاده بیش از حد از بازی‌های کامپیوتری از عوامل سستی ارگان‌های بدن و بافت اسکلتی دانش‌‌آموزان است و سیستم دفاعی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به کاهش توان مغز در یادگیری دانش‌آموزان می‌شود.»

ضرورت نظارت بر بوفه‌های مدارس

نایب رئیس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی در ایران درخصوص ضرورت نظارت بر بوفه‌های مدارس نیز گفت: «انجمن‌های اولیا و مربیان با همکاری کادر مدارس باید در کنترل بوفه‌های مدارس که عمدتا حاوی مواد خوراکی مضر هستند، ورود کنند. دانش‌آموزان سرمایه‌های آینده کشور هستند و آینده‌سازان کشور محسوب می‌شود که در ابعاد مختلف قرار است در آینده جایگزین مدیران شوند. بنابراین معتقدم که مساله تامین آتیه فرزندان فقط به پول وابسته نیست و باید برای دانش آموزان جسم سالم و فکر اندیشمند و ژرف نگر را همراه با سبک زندگی سالم فراهم کرد تا به کارآفرینان فردا تبدیل شوند نه سرباران اجتماعی که برای کشور هزینه داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار