در گفتوگو با پانا
آموزش متناسب مهمترین عامل برای رشد نسل امروز است
تهران (پانا) - مهدی فرشیدی سپهر کارگردان تئاتر کودک و نوجوان میگوید آموزش یکی از مهمترین و پررنگترین عاملهای موجود برای رشد نسل امروز است و یکی از دلایل مهمی که سینما و تئاتر دهه ۶۰ موردتوجه مخاطبان و کارشناسان فن قرارگرفته بود آموزش صحیح پیشینیان این هنر بود که این آموزش تأثیر فوقالعادهای در عملکرد آنها گذاشته بود.
مهدی فرشیدی سپهر در گفتوگو با پانا درباره جایگاه تئاتر کودک و نوجوان امروز گفت:« جایگاه تئاتر کودک و نوجوان همانند الماسی است که روزبهروز به خاطر کمتوجهیهای مدام از ارزشهایش کم شده و دیگر درخشندگی گذشته را ندارد برای احیای این موضوع و برگرداندن جایگاه گذشته تئاتر و همینطور پیشرفت و آگاهی بیشتر کودکان و نوجوانان باید آموزش درست و اصولی را به کودکان و نوجوانان و همچنین اهالی تئاتر داد.»
وی در ادامه گفت:« آموزش یکی از مهمترین و پررنگترین عاملهای موجود برای رشد نسل امروز ما است، یکی از دلایل مهمی که سینما و تئاتر دهه ۶۰ قوی عمل میکرد این بود که همه اهالی تئاتر و سینما در آن زمان آموزش درست دیده بودند و این آموزش تأثیر فوقالعادهای در عملکرد آنها گذاشته بود.»
این هنرمند فعال در حوزه کودک و نوجوان درباره اینکه هر کاری باید به دست کاردانش سپرده شود گفت:« یک مشکلی که در عصر هنرنمایش امروزه شاهد آن هستیم این است که اکثریت کارها به دست نابلدان آن اداره میشود و همین موجب بد کیفیت شدن و کم شدن آثار قوی مخصوصاً در حوزه کودک و نوجوان شده است، همچنین دهه ۶۰ دو عنصر مهم داشت: ۱- تطابق تولیدات آن زمان با جامعه ۲- هنرمندانی که در آن دوره آموزش درست و اصولی دیده بودند.»
فرشیدی سپهر در پاسخ به اینکه آیا تغییر نسلی که همه ما شاهد آن هستیم اتفاق خوبی است یا اتفاق بدی است گفت:« حقیقتاً من تغییر شایانی نمیبینم شاید این حرف من برای همگان عجیب باشد اما تنها یک سری تغییرات سطحی و ساده رخداده اما تغییراتی که باعث پیشرفت فرهنگ و هنر ما باشد وجود ندارد برای مثال نسل دیروز سعدی نمیخواند نسل امروز هم سعدی خوان نشده است و هزاران هزار حرف دیگر که در موقعیت مناسب گفتگویی خاص دراینباره خواهم داشت.»
وی با اشاره به مشکلات این روزهای هنر در کشور اظهار کرد:« حیف و صد حیف که مخاطب ما چه در ایران چه در هر کشور دیگری به دنبال ابتذال است نهتنها در هنر نمایش بلکه در فضای مجازی هم اینگونه است آن فیلم و عکسی که هیچ آوردهای ندارد بیشترین بازدید را دارد و آنکسی که اصولی و درست روبهجلو میرود کمترین همراه را دارد.»
وی حرفهایش را با یک شعر کوتاه به پایان رساند:
«ای پیر خردمند پگهتر برخیز و آن کودک خاکبیز را بنگر تیز
پندش ده گو که نرم نرمک میبیز مغز سر کیقباد و چشم پرویز»
خبرنگار پانا: فاطمه آبروش
ارسال دیدگاه