دورهمی دلنشین معلمان دهه ۲۰ شهر بیرجند در شوکتیه

سفر در زمان با معلمان دهه 20

بیرجند (پانا)- موهایشان را در آسیاب سپید نکردهاند بلکه پای تخته سیاه و در کلاس درس با قامتی استوار 30 سال در ارتباط با دنیای کودکی و نوجوانی عمرشان به حرفه معلمی سپری شده است، پای سخنان معلمان بازنشسته که مینشینی حرفهای ناگفته فراوانی را میشنوی چرا که آنها عمری را برای تربیت فرزندان این مرز و بوم گذراندهاند.

کد مطلب: ۱۴۲۲۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
سفر در زمان با معلمان دهه 20

در روزهای گذشته شاهد یک ابتکار برای اولین بار از سوی کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خراسان جنوبی و گرامیداشت و تجلیل از معلمان متولد 1325 به قبل بودیم. افرادی که عمر خود را پای تخته های گچی سپری کردند و اکنون با سینه هایی آغشته از گچ و خاطره های هیاهوی بچه ها در کنج تنهایشان نظاره گر این دورهمی در مدرسه شوکتیه هستند.
آرام و محکم قدم بر می دارند. کوهی از علم و تجربه، مدرسه شوکتیه به یمن حضور، ابهت و وقار این معلمان شور و حال دیگری پیدا کرده است. به سراغ دبیرانی رفتیم که سالهای بسیار دور، شاید بیش از 50سال پیش در مدارس این شهر گرد تختهها را پاک کرده اند و اکنون همگی در انتظارند که یادی از آنها شود.

دلسوزی معلم بازنشسته هم چنان پابرجا

با چهرهای خندان می گوید، متولد سال 1325 در بیرجند است و در دو مدرسه عبدالعلی بیرجندی و شریعتی ادبیات عرب تدریس کرده است. محمد علی گنجی یکی از قدیمی ترین معلمان شهرمان است که بعد از 30 سال خدمت در سال 1378 بازنشسته شده و با قدردانی از برپایی این مراسم توسط کانون بازنشستگان می گوید: ما به همین دورهمی ها قانعیم.
او یک خواسته دارد که در این دورهمی مطرح می کند و از مسئولان می خواهد یک مکان مناسب دارای چند کلاس به آنها اختصاص یابد تا از یک طرف به صورت رایگان به اولیای دانش آموزان (با توجه به تغییر روش های تدریس و متون برخی دروس) مشاوره دهند تا آنها بتوانند به فرزندانشان در دروس کمک کنند و از طرف دیگر به معلمان جدید الورود به آموزش و پرورش که مشکلات عدیده ای در روش های جدید تدریس دارند، کمک و ابهامات آنها را مرتفع کنند.
این معلم بازنشسته می گوید: این آمادگی وجود دارد که در صورت فراهم شدن فضای مناسب روزانه این برنامه مشاوره با برنامه ریزی و زمان بندی مشخص برای پایه های مختلف انجام و عملیاتی شود.

اولین معلم رشته برق بیرجند

مهدی افتخاری چهره شناخته شده شهرمان که سال ها قبل بازنشسته شده و در مدرسه کوروش کبیر سابق(هنرستان ابوذر فعلی) دبیر برق دانش آموزان بوده هم در این دورهمی حضور دارد. به سراغش میروم که با همان لبخند همیشگی و صدای رسا و دلنشینش می گوید: من در رشته برق تحصیل کرده ام و اولین معلم رشته برق در بیرجند هستم.
او به سوابق اجراییش در کنار کار تدریس در مدارس شهر بیرجند اشاره می کند و می گوید که از دوران تدریسش در مدارس بیرجند خاطرات زیادی دارد که اگر به رشته تقریر درآید می توان یک کتاب نوشت.
او در این دورهمی به یکی از خاطرات شیرینش اشاره می کند و میگوید: یکی از دانش آموزانم مقاله خیلی خوبی نوشت که مورد توجه من قرار گرفت وقتی از او خواستم یک مقاله دیگر هم بنویسد باز هم به همان خوبی متنی را نوشت و تحویل داد وقتی از او پرسیدم چرا با چنین استعدادی در نوشتن، رشته برق را انتخاب کرده؟ گفت: به خواسته والدینش به این رشته آمده و خودش هیچ علاقه ای ندارد که من همان جا به او گفتم بعد از فارغ التحصیلی رشته ادبیات را انتخاب کن و ادامه بده. این موضوع گذشت تا اینکه همان دانش آموز چند سال بعد به سراغم آمد و گفت: من به توصیه شما رشته ادبیات را انتخاب کردم و الان دکترای ادبیات دارم که این موضوع باعث خوشحالی من شد که یک تلنگر و تذکر زبانی من یک دانش آموز 15، 16 ساله را در مسیر علاقه مندی واقعی اش قرار داده است.

مدیر مدرسه شوکتیه بیرجند

سید مسعود هاشمی یکی دیگر از معلمان پیشکسوت شهرمان که متولد 1304 است و در مدرسه پرویز، منصف و شوکتیه سابق تدریس و مدیر هم بوده به خبرنگار ما می گوید: در ابتدای ورود به آموزش و پرورش در روستای اسماعیل آباد کوه باقران به مدت 2 سال و در خوسف به مدت 3 سال تدریس کردم و بعد از آن در مدارس مختلف شهر بیرجند هم معلم و هم مدیر بوده ام.
او می گوید: من شاگرد مرحوم قره شیر هستم و بعد از آقای نراقی و سید رضا هاشمی(پدرم) جزو اولین مدیران مدرسه شوکتیه بیرجند می باشم.
این معلم بازنشسته شهرمان می گوید: اگر به آنها سال ها برگردم باز هم شغل معلمی را انتخاب می کنم چرا که معلمی شغل خوبی است و از تربیت و باسواد شدن بچه ها لذتی نصیب انسان می شود که قابل مقایسه با هیچ لذتی نیست.

تجلیل از 287 معلم بازنشسته

در این مراسم که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش، مدیر صندوق بازنشستگی خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان برگزار شد، بازنشستگانی که در مدرسه شوکتیه ایام تحصیل خود را سپری کرده بودند به بیان خاطرات تحصیل خود پرداختند.
مسئول کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم از وجود 287 معلم بازنشسته بالای 70 سال که متولد 1325 به قبل هستند در بیرجند خبر داد و گفت: در این مراسم تجدید دیداری حاصل شد و معلمان بازنشسته بار دیگر به مرور خاطرات شان پرداختند. غلامعلی شیروانی با بیان اینکه این مراسم برای اولین بار در بیرجند برگزار شده است، افزود: این مراسم با استقبال گرم معلمان بازنشسته روبرو شد و خاطرات خوبی رقم خورد.
وی از آقایان هادوی، هاشمی، شهپر، پریموت، کاویانی، قاری زاده،سلطانی، افتخاری، گنجی و.... و خانم ها کوکب شهپر، فاطمه سلطانی و.. به عنوان تعدادی از معلمان پیشکسوت دهه 20 در بیرجند یاد کرد که همه با آنها خاطرات زیادی در مدارس شهر ثبت کرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار