عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با پانا :
طراحی و ساخت مدارس نیازمند نظارت جدیتر نظام مهندسی است
تهران(پانا)- عضو کمیسیون عمران اظهار کرد نظارت عالی توسط نظام مهندسی در طراحی و اجرا ساخت مدارس توسط سازمان تجهیز و نوسازی مدارس صورت گیرد. علاوه بر این باید نظارت عالی طبق شرایط روز و شرایط فنی هم صورت پذیرد.
اسماعیل حسینزهی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «کسانی که در بحث آموزش و ساخت مدرسه هزینه و سرمایهگذاری میکنند افرادی هستند که مورد پذیرش سازمان امورمالیاتی قرار میگیرند. باید توجه شود که در مکانهایی که نیازمند واقعی هستند، عمل مدرسهسازی با امتیاز معافیت از مالیات صورت گیرد.»
وی افزود: «در بعضی از مناطق کشور، سرانه ساخت مدارس از حد متوسط کشوری هم بالاتر است ولی همچنان در آن مناطق ساختوساز آموزشی انجام میشود بدون اینکه در آنجا دانشآموزی وجود داشته باشد.»
عضو کمیسیون عمران ادامه داد: «همچنین در بعضی از شهرها تراکم جمعیتی دانشآموز بسیار زیاد است و ما با کسری مکان آموزشی مواجه هستیم که باید به این مسائل و برقراری تعادل رسیدگی شود.»
حسینزهی ادامه داد: «رسیدگی به این کار وظیفه سازمان تجهیز و نوسازی مدارس است زیرا این سازمان متولی این کار است و اگر در آینده مشخص شود که در جایی سرانه آموزشی بالاست ولی دانشآموز وجود ندارد، این ترک فعل بر عهده سازمان تجهیز و نوسازی مدارس است و باید کسی که ترک فعل کرده به مقام ذیصلاح معرفی شود.»
وی گفت: «ما در شهر تهران نیز با کمبود سرانه و مکان آموزشی مواجه هستیم. عمر مفید اکثر مکانهایی که خصوصا در استانهای کمتر توسعهیافته وجود دارد، به سی سال قبل برمیگردد و کاملا فرسوده شدهاند.»
سازمان تجهیز و نوسازی مدارس باید مدارس فرسوده را شناسایی کند
عضو کمیسیون عمران عنوان کرد: «با توجه به این موضوع که کشور ما بر روی گسل قرار دارد، سازمان تجهیز و نوسازی مدارس باید علاوه بر مدرسهسازی در روستاها و شهرهایی که در آنها مکان آموزشی لازم است، مدارس فرسوده را شناسایی کند و به جای بالابردن استحکام آنها، مدرسه جدید بسازد و آنها را تخریب کند.»
حسینزهی گفت: «سازمان تجهیز و نوسازی مدارس مورد قبول نظام مهندسی است و نظارت عالی در طراحی و اجرا ساخت مدارس صورت میگیرد. علاوه بر این باید نظارت عالی طبق شرایط روز و شرایط فنی هم صورت پذیرد.»
وی افزود: «با توجه به شرایط اقلیمی موجود در هر منطقه تیپ خاصی از ساخت مدرسه مناسب است به عنوان مثال در مرکز کشور یک تیپ و در شمال کشور تیپ دیگری مناسب است که این نکته باید مورد توجه قرار گیرد.»
ارسال دیدگاه