مالکی در گفت‌وگو با پانا:

موضوع حقابه حل نشود تمامی توافقات افغانستان تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت

گزارشی از وزارت خارجه درباره علت سفر طالبان به کمیسیون امنیت ملی داده نشده است

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به دیدار ملاعبدالغنی برادر با وزیر امور خارجه، گفت اگر موضوع حقابه در این ملاقات‌ها به جایی نرسد و پاسخ مثبتی دریافت نشود و قواعد بین‌المللی را رعایت نکنند، قطعاً تمامی توافقات تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

کد مطلب: ۱۴۲۰۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
موضوع حقابه حل نشود  تمامی توافقات افغانستان تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با پانا در خصوص سفر ملاعبدالغنی برادر و هیات عالی اقتصادی طالبان به ایران و دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان، اظهار کرد: «سفر ملابرادر به ایران بازتاب‌های متعددی دارد. عملاً طالبان با عملکردی غیرمتعارف که نسبت به کشور ما داشتند، در فضای مجازی و ذهن مردم مورد رضایت نبوده‌اند. به خصوص موضوع حقابه که آنچه که وظیفه‌شان بود را انجام ندادند و چالشی جدی ایجاد کردند. همچنین مشکلات مرزی که هر از چند گاهی با طالبان داریم و همواره به آن دامن می‌زنند.»

وی افزود: «اینها مسائلی است که حتما در دیدارها، طرف ایرانی باید به این موضوعات بپردازد. البته هنوز گزارشی از وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس داده نشده است. قطعا گزارش داده می‌شود که علت این سفر چه بوده است. اما انتظار می‌رود که وزیر امور خارجه و مسئولانی که با ایشان دیدار دارند بر منافع ملی تاکید داشته باشند.»

نماینده مردم زاهدان در مجلس بیان کرد: «یکی از موضوعات مهم دیگر نیز ساماندهی مهاجرین است. علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران نگرانی‌ها و دغدغه‌های خاص خود را دارد؛ به خصوص نسبت به مهاجرینی که پس از روی کار آمدن طالبان وارد ایران شدند و موجب بروز مشکلات و دغدغه مردم ایران شدند. که این موضوع باید در این سفر مورد بحث قرار بگیرد.»

مالکی ادامه داد: «البته جایگاه آقای ملابرادر جایگاه ممتازی است و می‌توان با توافق موضوع حقابه را حل کرد. اگر موضوع حقابه در این ملاقات‌ها به جایی نرسد و پاسخ مثبتی دریافت نشود و قواعد بین‌المللی را رعایت نکنند، قطعا تمامی توافقات تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.»

وی ضمن اشاره به موضع طالبان برای حمایت از فلسطین نیز گفت: «موضع طالبان همواره بر علیه اسرائیل بوده است و قبلاً مواضع خود را اعلام کردند که طبیعتاً در این خصوص نیز مباحثی صورت می‌گیرد.»

لازم به ذکر است؛ یک هیات عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری از افغانستان به سرپرستی ملاعبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر دولت سرپرستی افغانستان در امور تجاری و اقتصادی بنا به دعوت رسمی ایران روز شنبه، ۱۳ آبان‌ماه وارد تهران شد.

ملاعبدالغنی برادر روز گذشته پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار