گرایش کشورهای آمریکای لاتین به ایران برای جلوگیری از سلطه آمریکا

تحکیم روابط ایران و کوبا در راستای دیپلماسی فعال دولت سیزدهم

تهران‌ (پانا) - دولت سیزدهم با اولویت قراردادن همکاری با کشورهای هم‌پیمان، توسعه روابط را در دستور کار خود قرار داد. از این رو تحکیم روابط با کشورهای آمریکای لاتین را در دستور کار قرار داده از طرف دیگر آمریکای لاتین برای جلوگیری از سلطه آمریکا به همکاری با ایران تمایل زیادی دارند.

کد مطلب: ۱۴۲۹۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد
گرایش کشورهای آمریکای لاتین به ایران برای جلوگیری از سلطه آمریکا

میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا به دعوت رسمی آیت الله رئیسی عصر یکشنبه در صدر هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و پس از امضای ۷ سند و تفاهم‌نامه همکاری با مقامات سیاسی کشور دیدار کرد.

کوبا با وجود فقدان منابع طبیعی گسترده، توانسته است در حوزه بهداشت، درمان و آموزش به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد به گونه‌ای که برخی از کشورهای منطقه آمریکای لاتین، متقاضی دریافت کالاها و خدمات و همچنین، مشاوره‌های فنی و علمی کوبا در این حوزه‌ها بوده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران نیز طی دهه‌‌های اخیر توانسته است با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا، نه فقط نیازهای روزمره خود را تامین کند، بلکه در حوزه‌های علمی و صنعتی همچون صنایع هوایی، دفاعی و صنایع مادر، به موفقیت‌های چشمگیری نایل شود. همین تجربه مشترک میان ایران و کوبا، موجب شده است تا دو کشور به همکاری‌هایی روی آورند که نیازهای متقابل یکدیگر را رفع و الگویی را ارائه کنند تا دیگر کشورها نیز از آن بهره‌مند شوند.

در دیدار روز گذشته روسای جمهور ایران و کوبا بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و دوجانبه به امضا رسید. همچنین مقامات عالی‌رتبه ایران و کوبا در حضور روسای جمهور 7 سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

یادداشت‌های تفاهم و اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کوبا در بخش‌های مختلف علم و فناوری، بهداشتی، کشاورزی، انرژی و معدن، ارتباطات و پزشکی توسط مقامات دو کشور به امضا رسید.

«آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی زیرساخت‌های انرژی در کوبا»، «همکاری دو کشور در زمینه شیلات»، «اقدام مشترک دو کشور در حوزه زیست فناوری و تبادل تکنولوژی‌های روز در این زمینه»، «توسعه همکاری‌های علمی و فناوری»، «گسترش همکاری‌ها در زمینه گردشگری با تقویت خطوط هوایی دو کشور» و «بهره‌گیری از توانمندی ایران در بخش تصفیه و استحصال آب» از دیگر محورهای مذاکرات هیات‌‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و کوبا بود.

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با پانا در خصوص سفر رئیس جمهور کوبا به تهران، گفت: «سفر رئیس جمهور کوبا بسیار مثبت تلقی می‌شود از این لحاظ که روابط دو کشور هرچند که در سال‌های گذشته فراز و نشیب‌هایی داشته اما اخیراً به گونه‌ای عمل شد که دو کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم از ظرفیت‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی و سرمایه‌گذاری یکدیگر استفاده کنند.»

وی اضافه کرد: «این سفر می‌تواند گام مثبتی در جهت تحکیم روابط گذشته بین دو کشور باشد که در سال های اخیر این روابط تا حدودی سرد شده بود.»

نماینده مردم زاهدان در مجلس افزود: «موقعیت کوبا در آمریکای لاتین به گونه‌ای است که از نظر تحولات بین‌المللی، حضور جمهوری اسلامی ایران در آنجا می‌تواند مواضع بسیاری از کشورهایی که در حال دست‌اندازی به سایر کشورها هستند را کمرنگ کند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: «گرایش کوبا و سایر کشورهای آمریکای لاتین به ایران یا برخی از کشورهای خاورمیانه مبین این واقعیت است که این کشورها نمی‌خواهند زیر سلطه سیاسی آمریکا باشند. از این بابت سفر رئیس جمهور کوبا بسیار تاثیرگذار خواهد بود و ایران نیز باید نسبت به سرمایه‌گذاری در کوبا و سایر کشورهای آمریکای لاتین برنامه داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار