بهادری جهرمی در پاسخ به پانا:

لایحه برنامه هفتم با آسیب‌شناسی کامل تقدیم مجلس شده است

ملت‌های جهان صف خود را از دولت‌های حامی تروریست جداکرده‌اند/ دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها موتور پیشرفت ‌و توسعه کشور هستند

تهران (پانا) - سخنگوی دولت گفت اساسا نگاه دولت اجرای کامل برنامه هفتم بوده است که با توجه به آسیب‌شناسی برنامه‌های گذشته، برنامه‌ای پیش‌بینی شود که امکان تحقق داشته باشد.

کد مطلب: ۱۴۱۸۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد
لایحه برنامه هفتم با آسیب‌شناسی کامل تقدیم مجلس شده است

علی بهادری جهرمی ضمن گرامیداشت روز دانش آموزان، اظهار کرد: نسل دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها، موتورهای پیشرفت ‌و توسعه کشور هستند. ان‌شالله امکان بهره‌برداری از این آینده‌سازان کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه امروز ملت‌های جهان صف خود را از دولت‌های حامی تروریست جداکرده‌اند، افزود: در آستانه سالگرد تسخیر لانه جاسوسی هم هستیم که این روز یادآور اقدامات دیکتاوری مخالفان حقوق بشر است. لانه جاسوسی که نشست امروز ما در اینجا برگزار شده، یک نمونه و یک مصداق واقعی از دشمنی های آمریکایی ها با ملت ایران است که از 28 مرداد ۱۳۳۲ شروع شد و تا امروز نیز استمرار داشته است. این مکان سمبل شکست تاریخی و تحقیر ایالات متحده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: موزه لانه جاسوسی و اسناد بدست آمده از لانه سابق جاسوسی آمریکا و برخی بقایای حادثه طبس که در اینجا موجود است خود گواه محکمی بر عمق دشمنی های آنان با مردم ایران و عزم راسخ ما در حفظ استقلال و عزت ملی است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات برخی احزاب در نزدیکی انتخابات، گفت: این طبیعی است که جریان‌های سیاسی خصوصا منتقدان دولت در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس با ادبیات این چنینی سعی در جلب مخاطب داشته باشند؛ اما حافظه تاریخی مردم ما به خوبی گواه نادرستی داده‌های ارائه شده توسط این افراد است. مردم هنوز آمار فوتی‌های روزانه ۷۰۰ نفر ناشی از کرونا را در دولت گذشته فراموش نکرده‌اند. کسری بودجه، تورم 60 درصدی و سایر آمارهای منفی از یاد مردم نخواهد رفت. مردم بهانه‌گیری‌های مستمر مقامات ارشد دولتی سابق در محقق نشدن وعده‌ها و حواله دادن امورات کشور به برجام و رفع تحریم و FATF را فراموش نکرده‌اند. این‌ها همه بیانگر عملکرد نامطلوب متولیان وقت و منتقدان فعلی است.

بهادری جهرمی درباره وضعیت اشتغال بیان کرد: مطابق آخرین آمار، نرخ‌ها مثبت بود. کمترین جمعیت بیکار و بیشترین اشتغال در بخش صنعت را شاهد بودیم. علیرغم اینکه در تابستان ۱۴۰۲، ۶۹۰ هزار نفر افزوده شده بود اما مجموع بیکاران ۲۱۷ هزار نفر کاهش یافته بود یعنی حدود ۹۰۰ هزار نفر به جمعیت شاغل افزوده شده بود. این افزایش میزان اشتغال بی‌سابقه بوده است و نرخ بیکاری به زیر ۸ درصد رسید.

بهره‌گیری از مشارکت مردمی در زمینه‌های پیشگیری و کاهش آسیب اجتماعی

وی درخصوص اقدامات دولت برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: رئیس جمهور خود میزبان تشکیل شورای اجتماعی فعال شده است. رئیس جمهور و تمامی دولت در این زمینه بصورت مستمر پیگیر است. به طور کلی چند اقدام مهم دولت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی که خدمت شما عرض می‌کنم؛ برنامه یاریگران زندگی در محیط های هدف به منظور پیشگیری از آسیب‌های ناشی از مواد مخدر و روان گردان اجرا شده است. بهره‌گیری حداکثری از مشارکت مردمی در زمینه‌های پیشگیری، کاهش آسیب و درمان معتادان، آموزش مهارت های شغلی و شایستگی‌های فنی و حرفه ای به ۲۲ هزار معتاد بهبود یافته، ایجاد زمینه بهره‎‎‎‎‎‏‎‎مندی جوانان و خانواده‎‎‎‎‎‏‎‎ها از خدمات مشاوره‎‎‎‎‎‏‎‎ای در سراسر کشور، بخشی از این اقدامات است.

وی افزود: ساماندهی تعداد ۶۱ هزار و ۲۵۸ نفر از متکدیان، توانمندسازی دو هزار خانواده کودکان کار، بررسی و تصویب 279 برنامه در راستای ترویج ازدواج و کنترل طلاق و راه اندازی ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بخشی دیگر از اقدامات دولت برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی است. سایر دستگاه‌ها نیز در این زمینه فعال هستند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه دولت سیزدهم چقدر در راستای اجرای مصوبات برنامه هفتم توسعه مصمم است؟ گفت: این مواردی که شما به آن اشاره کردید، در لایحه تقدیمی دولت در برنامه توسعه هفتم بنا به پیشنهاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه در فصل ۱۹ تحت عنوان ارتقای نظام آموزشی پیش‌بینی شد. به عنوان مثال اهداف و سنجه‌‌های عملکردی و ارتقا و کیفیت سرمایه انسانی و کیفیت و عدالت آموزشی مدنظر قرار گرفته شده است.

وی ادامه داد: اساسا نگاه دولت اجرای کامل برنامه هفتم بوده است که با توجه به آسیب‌شناسی برنامه‌های گذشته، برنامه‌ای پیش‌بینی شود که امکان تحقق داشته باشد. به عبارت دیگر دولت هدف بلند دست یافتنی را مدنظر دارد با برنامه دقیق که صورت گرفته حتما این اهداف دست یافتنی هستند به شرطی که شاکله کلی لایحه برنامه هفتم حفظ شود. از همکاری مجلس تشکر را دارم ان‌شالله این همکاری‌‌ها همچنان تداوم داشته باشد.

بهادری جهرمی در خصوص کمبود شیر خشک و اقدامات دولت در این زمینه، اظهار کرد: این مشکل چند علت دارد از جمله اینکه بانک‌هایی که برای انتقال ارز با شرکت‌های شیرخشک کار می‌کنند، بانک‌های اروپایی‌اند که متاسفانه در خردادماه امسال دو بانک باقی‌مانده نیز تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه با ایران قطع همکاری کرده و ۱۰ میلیون یورو را که از سوی بانک مرکزی برای تامین ماده اولیه شیرخشک تامین شده بود بلوکه کردند و بعد از یک ماه پیگیری، نهایتا پول واریزی برگشت داده شد.

وی افزود: براساس توافق با تولیدکنندگان، مقرر شد که مجوزهای وارداتی تا سقف چهار میلیون قوطی برای هر محموله صادر شود و هر زمان که تولیدکنندگان اعلام کردند مشکلی در تامین بازار ندارد، قابلیت کاهش و قطع واردات بلافاصله وجود داشته باشد. براین اساس در حال حاضر اولین محموله‌ شیرخشک به تعداد ۲۰۰ هزار قوطی در گمرک و در حال نمونه‌برداری و انجام آزمایش‌های کیفی است و پس از تایید کیفی نهایتا تا دو هفته آینده ۴ میلیون قوطی شیرخشک وارداتی برای تامین نیاز نوزادان در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

منتظر پاسخ مصر برای کمک به غزه هستیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره امدادرسانی به مردم غزه، اظهار کرد: از همان روزهای ابتدایی هدف قراردادن مردم غزه، خبرنگاران، امدادگران هلال احمر و کادر درمان، توسط رژیم صهیونیستی، از سوی وزیر امور خارجه، وزیر بهداشت و رئیس جمعیت هلال احمر گفت‌وگو و رایزنی با مقامات مصری و سایر کشورهای منطقه برای کمک‌رسانی به مردم غزه آغاز شد. تلاش‌های زیادی جهت هماهنگی و اخذ مجوزهای پرواز هواپیمای حامل کمک‌های هلال احمر صورت گرفته و منتظر پاسخ دولت مصر هستیم. مجددا آمادگی جمعیت هلال احمر ایران را برای اعزام نیروی امداد و نجات و ارسال محموله بشردوستانه (غذا و دارو)، اعلام شد.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ٥٠ هزار امدادگر و کادر درمان در جهت اعزام به غزه ثبت‌نام کرده‌اند. کمک‌های مردمی نیز از مبادی مربوطه جمع‌آوری می‌شود. خیل عظیمی از مردم کشورمان مشتاق کمک به مردم مظلوم غزه هستند. نهادهای بین‌المللی باید پاسخگو باشند که چه میزان برای جلوگیری از نسل‌کشی مردم فلسطین اقدام موثر داشته‌اند.

دبیر هیات دولت در پاسخ به پرسشی درباره آیین‌نامه وام مسکن روستایی گفت: این آیین‌نامه روز گذشته ابلاغ شد. وام ۳۵۰ میلیونی با نرخ سود ۵ درصد مطابق با این آیین‌نامه برای مسکن روستایی پرداخت می‌شود. پیش از این وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان بود که اکنون ۷۵ درصد رشد داشته است و امیدواریم کمک خوبی برای ساخت مسکن روستاییان باشد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات دولت برای حل مشکل کمبود معلم گفت: علت این مساله جذب نامتناسب با نیاز در سال‌های اخیر بوده است. بعد از اجرای طرح رتبه بندی حدود 80 هزار معلم بازنشسته شده و امسال هم 70 هزار نفر بازنشسته شدند. با این حال در این دو سال 247 هزار معلم جذب شده که تقریبا معادل هشت سال دولت قبل است. هم‌چنین جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان 25 درصد افزایش داشته و در مجموع 68 هزار معلم جدید در شش‌ماه جذب شدند.

لازم به ذکر است، نشست خبری امروز در موزه ملی استکبار ستیزی لانه جاسوسی برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار