وزیر آموزش و پرورش:

معلم عامل تمامی تحولات در جامعه است

تبریز (پانا) - وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اهمیت بسیار زیاد شغل معلمی در جامعه معلم را عامل تمامی تحولات در جامعه عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۱۷۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
معلم عامل تمامی تحولات در جامعه است

رضا مراد صحرایی در همایش نومعلمان تمدن ساز آذربایجان شرقی ضمن گرامیداشت روز ملی نوجوان، اظهار کرد: گرامی می‌داریم یاد و خاطره شهدای دانش آموز و نوجوانان معصوم و پاکباخته‌ای را که با فدا کردن جانشان سبب ساز آرامش و آسایش امروز ما هستند و معلمان شهیدی که با دانش آموزانشان مشق عشق کردند.

وی ادامه داد: شهر اولین‌ها و مشاهیر و افتخارآفرینان، بهترین جا برای سخن گفتن از آموزش و معلم و مدرسه است.

وی ادامه داد: درباره معلم گفته می‌شود که معلم عامل تمامی تحولات در جامعه است؛ معلمان سازندگان همه ارکان دیگر کشور، مظهر علم، چراغ دل همه انسان‌ها، ادامه دهنده سلسله پیامبران و عالمان جامعه بوده و باید مورد احترام همه باشند؛ چرا که معلمان کسانی هستند که با جهل که ریشه تمامی بدی‌ها و پلشتی‌ها است، می‌جنگند و سازندگان آینده را به عنوان ارزشمندترین دارایی هر جامعه تربیت‌ می‌کنند.

وی اضافه کرد: چه شرافتی بالاتر از اینکه معلمی شغل انبیاست و بر این اساس ما معلمی را به چشم شغل نگاه نمی‌کنیم، معلم حلقه وصل‌ نسل‌ها است؛ نسلی چون طبابایی‌ها، باقرخان‌ها و ستارخان‌ها، پروین‌ها و شهریارها و اساتیدی چون هشترودی و باکری‌ها را چه کسی جز معلم باید تربیت کند؟

صحرایی با تاکید بر اینکه باید هویت معلمی را بازشناسی کنیم ، بیان کرد: نظام اداری کشور باید نقش معلم را درک کرده و مسئولان باید بدانند مدرسه نقطه اصلی ایجاد تحول است، نه اتاق وزیران و عامل آن معلم است، نه وزرا و مسئولان دیگر و اگر این موضوع درک شود، کشورمان شکوفا می‌شود.

وی ادامه داد: پیاممان این است که اگر معلمان درست شوند، تمام جامعه درست می‌شود و اگر زمینه برای خدمتشان آنگونه که باید فراهم شود، تمام مسایل کشور درست می‌شود. اگر ایران قوی، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع قوی می‌خواهیم باید از کوچه مدرسه‌ها آن را برگیریم و بسازیم. باید بدانیم که عالم و معلم متفاوت هستند؛ عالمان بسیارند و معلمان اندک.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای معلم ماندن و معلم بودن لوازم آن را ابتدا در درون خودتان ایجاد کنید، اظهار کرد: هم علم رشته مورد نیاز و علم آموزش آن رشته را داشته باشید. معلمان، انسان‌شناس و انسان‌سازند و در بسیاری از اوقات تنها مأمن کودکان هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: آنچه در سند تحول از ما خواسته شده تضمین کننده حیات معلم و سپس دانش آموز است. این سند، کتاب راهنمای ماست که می گوید دانش آموزی تربیت کنید که خدا را از صمیم قلب دوست بدارد و بین خودش و خدا حائلی نبیند و عشق رسول خدا و علی (ع) را در دل بپروراند.

وی در ادامه با ارائه گزارش عملکرد در حوزه های متعدد، اظهار کرد: وجود بیش از ۵۰۰ مدرسه تک نفره، نزدیک به ٣ هزار معلم که با ایل کوچ می‌کنند، ساخت بیش از ۵ هزار مدرسه از جمله اقدامات مهم به شمار می‌آیند

وی ادامه داد: ۱۰۰ هزار دانش آموز امسال به دوره فنی و حرفه‌ای اضافه شده و در مسیر شاغل شدن قرار گرفتند، اینگونه نیست که به دانشگاه‌ها بروند و بعد از ۴ سال درس خواندن بیکار شوند.

صحرایی در ادامه با ابراز خرسندی از اجرایی و عملی شدن رتبه‌بندی معلمان بعد از چهار سال، بیان کرد: هر چند اشکالاتی وجود داشت؛ اما ۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبه ‌بندی است؛ چرا فقط ضعف‌ها را نشان می‌دهید، قوت‌ها را هم نشان دهید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیامی از معلم ۳۳ سال خدمت به نومعلمان دارم؛ بدانید که معلمی عشق است، هنر است و شغل نیست؛ آموزگاری نکنید، پروردگاری کنید. بزرگترین آفت تهدیدکننده هر کسی، آفت تکرار است، از تکرار برحذر و مواظب باشید برده کتاب‌ها نشوید. معلمان خوب معلمانی هستند که هر روزشان، روز جدیدی است و در مرز دانش حرکت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار