وزیر آموزش و پرورش:
معلم عامل تمامی تحولات در جامعه است
تبریز (پانا) - وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اهمیت بسیار زیاد شغل معلمی در جامعه معلم را عامل تمامی تحولات در جامعه عنوان کرد.
رضا مراد صحرایی در همایش نومعلمان تمدن ساز آذربایجان شرقی ضمن گرامیداشت روز ملی نوجوان، اظهار کرد: گرامی میداریم یاد و خاطره شهدای دانش آموز و نوجوانان معصوم و پاکباختهای را که با فدا کردن جانشان سبب ساز آرامش و آسایش امروز ما هستند و معلمان شهیدی که با دانش آموزانشان مشق عشق کردند.
وی ادامه داد: شهر اولینها و مشاهیر و افتخارآفرینان، بهترین جا برای سخن گفتن از آموزش و معلم و مدرسه است.
وی ادامه داد: درباره معلم گفته میشود که معلم عامل تمامی تحولات در جامعه است؛ معلمان سازندگان همه ارکان دیگر کشور، مظهر علم، چراغ دل همه انسانها، ادامه دهنده سلسله پیامبران و عالمان جامعه بوده و باید مورد احترام همه باشند؛ چرا که معلمان کسانی هستند که با جهل که ریشه تمامی بدیها و پلشتیها است، میجنگند و سازندگان آینده را به عنوان ارزشمندترین دارایی هر جامعه تربیت میکنند.
وی اضافه کرد: چه شرافتی بالاتر از اینکه معلمی شغل انبیاست و بر این اساس ما معلمی را به چشم شغل نگاه نمیکنیم، معلم حلقه وصل نسلها است؛ نسلی چون طباباییها، باقرخانها و ستارخانها، پروینها و شهریارها و اساتیدی چون هشترودی و باکریها را چه کسی جز معلم باید تربیت کند؟
صحرایی با تاکید بر اینکه باید هویت معلمی را بازشناسی کنیم ، بیان کرد: نظام اداری کشور باید نقش معلم را درک کرده و مسئولان باید بدانند مدرسه نقطه اصلی ایجاد تحول است، نه اتاق وزیران و عامل آن معلم است، نه وزرا و مسئولان دیگر و اگر این موضوع درک شود، کشورمان شکوفا میشود.
وی ادامه داد: پیاممان این است که اگر معلمان درست شوند، تمام جامعه درست میشود و اگر زمینه برای خدمتشان آنگونه که باید فراهم شود، تمام مسایل کشور درست میشود. اگر ایران قوی، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع قوی میخواهیم باید از کوچه مدرسهها آن را برگیریم و بسازیم. باید بدانیم که عالم و معلم متفاوت هستند؛ عالمان بسیارند و معلمان اندک.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای معلم ماندن و معلم بودن لوازم آن را ابتدا در درون خودتان ایجاد کنید، اظهار کرد: هم علم رشته مورد نیاز و علم آموزش آن رشته را داشته باشید. معلمان، انسانشناس و انسانسازند و در بسیاری از اوقات تنها مأمن کودکان هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: آنچه در سند تحول از ما خواسته شده تضمین کننده حیات معلم و سپس دانش آموز است. این سند، کتاب راهنمای ماست که می گوید دانش آموزی تربیت کنید که خدا را از صمیم قلب دوست بدارد و بین خودش و خدا حائلی نبیند و عشق رسول خدا و علی (ع) را در دل بپروراند.
وی در ادامه با ارائه گزارش عملکرد در حوزه های متعدد، اظهار کرد: وجود بیش از ۵۰۰ مدرسه تک نفره، نزدیک به ٣ هزار معلم که با ایل کوچ میکنند، ساخت بیش از ۵ هزار مدرسه از جمله اقدامات مهم به شمار میآیند
وی ادامه داد: ۱۰۰ هزار دانش آموز امسال به دوره فنی و حرفهای اضافه شده و در مسیر شاغل شدن قرار گرفتند، اینگونه نیست که به دانشگاهها بروند و بعد از ۴ سال درس خواندن بیکار شوند.
صحرایی در ادامه با ابراز خرسندی از اجرایی و عملی شدن رتبهبندی معلمان بعد از چهار سال، بیان کرد: هر چند اشکالاتی وجود داشت؛ اما ۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبه بندی است؛ چرا فقط ضعفها را نشان میدهید، قوتها را هم نشان دهید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پیامی از معلم ۳۳ سال خدمت به نومعلمان دارم؛ بدانید که معلمی عشق است، هنر است و شغل نیست؛ آموزگاری نکنید، پروردگاری کنید. بزرگترین آفت تهدیدکننده هر کسی، آفت تکرار است، از تکرار برحذر و مواظب باشید برده کتابها نشوید. معلمان خوب معلمانی هستند که هر روزشان، روز جدیدی است و در مرز دانش حرکت میکنند.
ارسال دیدگاه