مجید شیدا: جشنواره‌ها مهم نیستند، ثبت تاریخ و وقایع مهم است

تهران (پانا) - مجید شیدا کارگردان مستند «پسقله» می‌گوید: اهمیت جشنواره‌ها و جوایز در حوزه سینمای مستند، کمتر از ثبت واقعیت و رویدادهای تاریخی است.

کد مطلب: ۱۴۱۷۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد
مجید شیدا:  جشنواره‌ها مهم نیستند، ثبت تاریخ و وقایع مهم است

مجید شیدا کارگردان مستند «پسقله» در گفت‌وگو با پانا درباره چگونگی ساخت این مستند گفت: «مستند «پسقله» در سال 1400 در جشنواره سینماحقیقت حضور داشت که جشنواره به دلیل شیوع ویروس کرونا کاملا به شکل آنلاین برگزار شد. در آن سال حدود 16، 17 مستند با مضمون کرونا در جشنواره حضور داشتند و اگر «پسقله» ساخته نمی‌شد، ما هیچ سندی از این ویروس نداشتیم که یک اپیدمی وارد کشور شده و چه اتفاقاتی را رقم زده است. من یک خاطره دارم از اولین روزی که به بیمارستان و به بخش آی‌سی‌یو رفتم و دنبال سوژه بودم. نمی‌دانستم کجا بایستم و لنز دوربین را به کدام سمت بگیرم و فکر می‌کردم حتما به ویروس کرونا مبتلا شدم. آن روز یک نفر فوت شده بود و از بیمارستان با خانواده‌اش تماس گرفتند و خانواده ‌گفتند ما نمی‌آییم و خودتان او را به خاک بسپارید. به طور کلی کسانی که به فضای بحران‌های مختلف مثل جنگ یا کرونا می‌روند و مستند تولید می‌کنند یک شوریدگی دارند.»

شیدا ادامه داد: «سال‌های قبل خیلی به جشنواره و جایزه فکر می‌کردم چون ما با حضور در جشنواره و دریافت جایزه دیده می‌شویم اما چند سالی می‌شود که برای من اهمیت ندارد و مهم این است که یک کار خوب انجام دهیم تا در تاریخ ماندگار شود و در آینده بگویند چنین مستندی ساخته شده است. به همین دلیل می‌گویم در زمان شیوع ویروس کرونا مستند ساختن اهمیت داشت.»

وی در پایان درباره اکران مستندها در مرکز گسترش و نمایش در پلتفرم‌ها گفت:«سینمای مستند ما خیلی از سینمای داستانی جلوتر است. در سینمای مستند واقعیتی اتفاق می افتد و فیلم‌ساز مولف از دید خودش آن واقعیت را بازنمایی می‌کند. به همین دلیل در سینمای مستند مخاطب خاص داریم. مثلا مستند «کودتای 53» که یک مواجهه مهم تاریخی درمورد یک دوره تاریخی را مطرح می‌کند و طبیعتا درصد کمی از افراد جامعه این تاریخ را به درستی می‌دانند و درباره آن اطلاع دارند؛ اگر این مستند را مخاطب عام تماشا کند، مطمئنا مجذوب آن می‌شود. اما اصلا نمی‌داند چنین مستندی ساخته شده است. مرکز به عنوان متولیِ مستند در ایران تلاش‌ می‌کند تا شاید در فضای هنری تاثیر داشته باشد، اما در فضای کلیِ جامعه فکر نمی‌کنم تاثیر زیادی بگذارد. چون یک بخشی از این موضوع خارج از تلاش مرکز گسترش است و باید در بخش برنامه‌ریزیِ سیاست‌مداران ما قرار بگیرد که نگاه فرهنگی داشته باشند و متاسفانه این نگاه خیلی کمرنگ است.»

کارگردان مستند «ریتم شهر من» گفت:«سینمای مستند می‌تواند مخاطب بسیار زیادی داشته باشد، به خصوص سینمای مستند خلاقانه که در آن درام، تفکر و کشف حقیقت وجود دارد اما در وضعیت فعلی، نه مرکز به تنهایی می‌تواند کاری از پیش ببرد و نه خود مستندسازان. لازمه‌اش این است که فیلم‌های مستند هم در کنار فیلم‌های کمدی قرار بگیرند و به ذائقه مخاطب بیایند، تا مخاطب بتواند فیلم‌های مستند را هم انتخاب کند.»

یادآور می‌شود، مجید شیدا کارگردانیِ مستند «پِسقِله» و مستندهای کوتاه «ریتم شهر من» و «قلب صورتی معصومه» را در کارنامه خود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار